Sist oppdatert 06.02.2025.
Mitt favorittkast er seoi-nage. KjÊrt barn har som kjent mange navn, og det har ogsÄ seoi-nage. Den varianten av skulderkastet jeg liker best, kalles ippon-seoi-nage fordi tori holder uke med én hÄnd. Den varianten jeg bruker kan ogsÄ gÄ over til Ä bli en eri-seoi-nage der jeg holder med begge hender pÄ samme side i ukes jakke.
Seoi-nage er blant de mest populÊre kastene i judo. Det gjelder bÄde standard seoi-nage og ulike variasjoner med ulike grep, for eksempel ippon-seoi-nage og eri-seoi-nage.
Teknikken er helt suveren dersom man gÄr kamp mot stÞrre motstandere, altsÄ hÞyere motstandere. Dette er ikke bare min erfaring, men forskning viser ogsÄ at seoi-nage er mer effektivt mot motstandere som er like hÞye eller hÞyere enn tori. Det finnes ogsÄ en dropdown-variant som jeg liker godt, og med den teknikken kan hvem som helst kaste seoi-nage uten Ä tenke sÄ mye pÄ stÞrrelsen til motstanderen.
I tillegg er hastigheten kastet kan utfĂžres med langt hĂžyrere for utĂžvere i de lette vektklassene (under 66 kg). Her er det faktisk forskjeller fra kast til kast, for det er ikke sĂ„nn at alle kast skjer raskere hos de lette utĂžverne. Et kast som uchi-mata, som de innvidde forstĂ„r hva er, gĂ„r raskere Ă„ utfĂžre for tunge utĂžvere (over 77 kg) enn lette utĂžvere. Men altsĂ„ skulderkast er et teknikk som er spesielt gunstig for relativt smĂ„ utĂžvere.Â
Sammenlignet med hoftekast som harai-goshi og benkast som o-soto-gari er teknikken ogsÄ langt mindre kraftkrevende.
Kort historikk
IfÞlge den gode, gamle Masterclass-boka «Seoi-nage», skrevet av Hidetoshi Nakanishi, var man i Japan vant til Ä bÊre tung last pÄ ryggen, og derfor utviklet folk flest bÄde styrke og teknikk til Ä gjÞre det. Denne mÄten Ä bÊre ei tung bÞr pÄ, gjenspeiles i teknikken seoi-nage.
Denne mÄten Ä bÊre tung vekt pÄ ble sett pÄ som effektiv og relativt lite kraftkrevende. Kroppsholdning, benstyrke og balanse var helt sentrale stÞrrelser i denne mÄte Ä bÊre ei tung bÞr pÄ.
IfÞlge Hidetoshi Nakanishi som skrev boka «Seoi-nage», sÄ er folk fra Japan ofte ekstra sterke i bena fordi de ofte sitter pÄ gulvet og reiser seg opp fra en slik posisjon. Ikke vet jeg om det stemmer, men at bena spiller en viktig rolle i dette skulderkastet er i alle fall sikkert.
Det japanske veisystemet (eller mangelen pÄ system)
En annen, og kanskje viktig, kulturell faktor som har pÄvirket det japanske folkets erfaringer med og forhold til Ä bÊre tung vekt, har Ä gjÞre med terrenget og veisystemet.
Mens Kina og Europa utviklet transportsystem der hest og kjerre var en viktig del av teknologien, sÄ baserte Japan seg i langt mindre grad pÄ denslags. Det ulendte og bratte terrenget nevnes ofte som den viktigste Ärsaken til dette. For Japan hadde jo veier, og det finnes skriftlige kilder helt tilbake til 300-tallet som forteller om veier i Japan. De sentrale hovedveiene i landet var fulle av folk til fots som bar varer, eiendeler eller hverandre pÄ ryggen.
Adelen og personer med makt ble gjerne bĂ„ret rundt i bĂŠrestoler, og enkelte mener at armposisjonen i ippon-seoi-nage viser til en slik bĂŠreteknikk. I teknikken holder man tak i judodrakta med den ene hĂ„nda, mens den andre armen lĂžftes oppover. Og det er nĂžyaktig slik man mĂ„ bruke armene dersom man skal bĂŠre en tung bĂŠrestol – eller en potetsekk, for den saks skyld.

Dette gir ogsÄ god mening dersom man ser pÄ etymologien til ordet seoi.
ăăă (seoi) betyr «Ă„ bĂŠre pĂ„ ryggen» eller «Ă„ lĂžfte pĂ„ skuldrene» pĂ„ japansk. Seoi-nage (èèČ ăæă) betyr derfor «skulderkast» eller «kast med byrde (les: vekt) pĂ„ ryggen».
ăăă (seoi) stammer fra det japanske verbet èèČ ă (seou), som betyr «Ă„ bĂŠre pĂ„ ryggen» eller «Ă„ ta pĂ„ seg en byrde». Dette ordet er satt sammen av tegnet for rygg eller bakside (è, ă, se) og tegnet for Ă„ bĂŠre, ta pĂ„ seg eller Ă„ lide en byrde (èČ , ăă, ou).
I eldre japansk ble ordet uttalt som ăăă (seou), men i moderne japansk har det ofte blitt forenklet til ăăă (seoi).
De eldste skriftlige kildene
De eldste illustrasjonene og beskrivelsene av seoi-nage finner vi i «Kito Yushin Jujutsu Hiden Kai» (è”·ćéćż æèĄç§ćłè§Ł) som er en forklaring av de hemmelige jujutsu-teknikkene fra Kito Yushin Ryu. Denne beskrivelsen har sannsynligvis blitt nedtegnet pĂ„ 1800-tallet. Her er forklaringen fra den gamle teksten:
I denne situasjonen er det to fiender, en foran og en bak. Den fĂžrste nĂŠrmer seg forfra og slĂ„r mot deg. Den andre nĂŠrmer seg bakfra, og holder deg fast i en bjĂžrneklem. Svar pĂ„ angrepet ved Ă„ kaste hodet bakover, slik at hodet ditt treffer angriperen bak deg rett under nesa (jinchu, äșșäž).
I det samme Þyeblikket griper du hans hÞyre arm med din venstre hÄnd. Dette er vist i illustrasjonen. Med din hÞyre hÄnd griper du motstanderen i nakken. NÄ mÄ du senke hoftepartiet sÄ lavt som mulig, fylle kroppen din med kraft og kaste ham forover mot den andre motstanderen.
Kito Yushin Jujutsu Hiden Kai

Hastighet
Forskning viser at sÄ Ä si alle utÞvere pÄ et visst teknisk nivÄ kaster seoi-nage med omtrent samme hastighet gjennom hele den fÞrste delen av teknikken. Det vil si at trekket (kuzushi) og inngangen eller forberedelsene til selve kastet (tsukuri) skjer omtrent like raskt. Her er det flere forskningsrapporter som konkluderer med at det er ubetydelige forskjeller i hastighet.
NÄr forskerne har sett nÊrmere hastigheten selve kastet (kake) utfÞres med, sÄ har de oppdaget en signifikant forskjell mellom de alle beste utÞverne og de som er pÄ det nest hÞyeste nivÄet. De beste utÞverne beveger seg betydelig raskere i denne delen kastet enn de som ikke er fullt sÄ gode.
Det er spesielt armene til tori (og dermed uke) som beveger seg raskere i sluttfasen av teknikken. Det er ogsÄ en signifikant mer markert armbruk hos de aller beste utÞverne.
Les mer om seoi-nage og ippon-seoi-nage her.
Kombinasjoner
Seoi-nage er et flott kast Ä gjÞre for seg selv, men det er ogsÄ helt nydelig i kombinasjon med andre teknikker. Her er det mange muligheter, men noen varianter er mer vanlige enn andre. Nedenfor forklarer jeg noen av disse variantene, og jeg starter med den klassiske kombinasjonen ko-uchi-gari til seoi-nage.
Ko-uchi-gari â> seoi-nage
Det er fÄ teknikker som passer sÄ godt sammen som ko-uchi-gari og seoi-nage. Dette er en kombinasjon som fungerer pÄ trening og i konkurranse. Kombinasjonen fungerer begge veier, altsÄ bÄde nÄr man starter med ko-uchi-gari og nÄr man starter med seoi-nage. Jeg foretrekker Ä starte med ko-uchi-gari.
Hold litt avstand til uke. Hensikten med ko-uchi-gari er tredelt i dette tilfellet:
- SkÄre poeng
2. Skape rom
3. Skape balansebrudd
Seoi-nage â> o-soto-gari
Grep i kragen, kombinasjonen kan enten komme direkte eller i et senere angrep. Det sentrale er Ä skape en forventning hos uke om hva som kommer til Ä skje. Der som det er snakk om hÞyre teknikker, sÄ vil en naturlig forsvar mot seoi-nage vÊre at uke gÄr et skritt fram med sin venstre fot, og dermed kan tori kaste en o-soto-gari.
O-uchi-gari â> seoi-nage
Grep i kragen. Ganske lÞs og ledig inngang pÄ o-uchi-gari. Kan kalles finte, men kan ogsÄ vÊre et reelt kastforsÞk. Det avhenger litt av motstander og situasjonen for Þvrig.
Dersom uke forsvarer seg med Ä gÄ et skritt bakover, sÄ vil dette Äpne for seoi-nage.
Sasae-tsurikomi-ashi â> seoi-nage
Her gjĂžr en teknikk til venstre, for sĂ„ Ă„ fĂžlge opp med en teknikk til hĂžyre – eller motsatt. Nok en gang er det greit Ă„ holde ett grep gjennom hele teknikken. Det er bĂ„de mer realistisk og det gjĂžr det mulig Ă„ utfĂžre teknikkene raskt.
Ippon-seoi-nage â> seoi-otoshi
Dette er to teknikker mange forveksler litt, spesielt nÄr det er snakk om dropdown-seoi-nage og seoi-otoshi. Men i dette tilfellet kommer forskjellen tydelig fram fordi man starter med et vanlig skulderkast. Her er det egentlig ikke sÄ nÞye hvilket grep man holder med hendene, men ellers bÞr balansebrudd og inngang vÊre sÄ presis som mulig.
Hvis uke forsvarer seg ved Ä stive av kroppen eller pÄ andre mÄter hindre tori i Ä fÄ et skikkelig lÞft, kan tori i stedet utfÞre en seoi-otoshi der trekket gÄr rett ned. Da trenger ikke tori Ä lÞfte uke i det hele tatt.
Ippon-seoi-nage â> uchi-makikomi
Tori starter med Ä prÞve en vanlig ippon-seoi-nage til hÞyre. Hvis uke forsvarer seg ved Ä stive av kroppen, gÄ mot venstre eller pÄ andre mÄter hindre tori i Ä fÄ et skikkelig lÞft, kan tori i stedet utfÞre en uchi-makikomi. Tori beveger da kroppen mot hÞyre og ruller uke rundt sin egen kropp.
Kilder
- Almansba, R., Franchini, E., Sterkowicz, S., Imamura, R. T., Calmet, M., & Ahmaidi, S. (2008). A comparative study of speed expressed by the number of throws between heavier and lighter categories in judo. Science & Sports, 23(3â4), 186â188. https://doi.org/10.1016/j.scispo.2007.10.014
- Choi S, Song Y. Differences in the Seoi-Nage Skill between Eite and Non-Elite Judo Players. Research Square; 2022. DOI: 10.21203/rs.3.rs-2282435/v1
- Iberes, SebastiĂŁo & Melo, Lopes & Giovana, Saray & Santos, Dos & Piucco, Tatiane & Teixeira, Jairo. (2013). Influence of judoka height when using the seoi nage technique. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano. 15. 10.5007/1980-0037.2013v15n5p578.
- Imamura, R. T., Hreljac, A., Escamilla, R. F., & Edwards, W. B. (2006). A three-dimensional analysis of the center of mass for three different judo throwing techniques. Journal of sports science & medicine, 5(CSSI), 122â131.
- Melo, S. I. L., dos Santos, S. G., Piucco, T., & Teixeira, J. S. (2013). Influence of judoka height when using the seoi nage technique. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, 15(5), 578â586. https://doi.org/10.5007/1980-0037.2013V15N5P578
- Ishii, T., Ae, M., Suzuki, Y., & Kobayashi, Y. (2017). Kinematic comparison of the seoi-nage judo technique between elite and college athletes. Sports Biomechanics, 17(2), 238â250. https://doi.org/10.1080/14763141.2017.1284256
Legg igjen en kommentar