De 26 beste randori-tipsene

Sist oppdatert 07.02.2021 av Arne Midtlund

Randori er en viktig del av (nesten) hver eneste judotrening. Det er i randori du får testet hvor flink du er til å utføre teknikkene du har lært i en tilnærmet realistisk kampsituasjon. Vi som har trent judo i mange år kan sikkert være enige om at de følgende tipsene er gode å ha med seg:

  • Bruk randori til å forsøke ulike teknikker. Det finnes ingen vinnere eller tapere i randori, så du kan trygt teste ut teknikker du ikke føler deg trygg på.
  • Gå løst og ledig uten å bruke for mye styrke.
  • Ikke bruk stive armer. Dette hemmer både din egen og treningspartnerens teknikker og utvikling i judo. Du blir dessuten tregere om du går med stive armer.
  • Angrip uten frykt for å bli kastet. Hva er det verste som kan skje hvis du blir kastet i randori?
  • Ikke sløs med energien. Gå løst og ledig; nyt opplevelsen.
  • Fullfør teknikkene. Ikke gå halvveis inn i en teknikk (selv om du kanskje merker at den ikke kommer til å fungere). Gå helt inn, og se hva som skjer.
  • Følg opp enhver teknikk med en ny teknikk. Ha alltid en visst antall teknikker som du er i stand til å kombinere med.
  • Si aldri nei til en treningspartner.
  • Vær alltid på utkikk etter treningspartnere som er bedre enn deg, men bruk også sjansen til å trene med mindre erfarne judoka.
  • Prøv stadig nye teknikker og bevegelser for å løse problemer. Når Jigoro Kano og Kyuzo Mifune gjorde det endte de noen ganger opp med helt nye teknikker.
  • Bruk gjerne kiai under utførelsen av en teknikk. Judo er i utgangspunktet en lydløs affære, men noen utrop for å forsterke en teknikk er greit.
  • Tekniske ferdigheter er alltid bedre enn styrke.
  • Bruk skikkelig pusteteknikk.
  • Hold albuene nært inntil kroppen. Der er de mist sårbare og samtidig sterkest.
  • Se alltid på motstanderen – ikke føttene.
  • Ikke kryss bena når du beveger deg.
  • Sørg for å få det beste grepet du er i stand til.
  • Lær deg å forutse motstanderens intensjoner slik at du kan utnytte et angrep til egen fordel.
  • Som Bruce Lee ville sagt det: Føl, ikke tenk!
  • Sørg for at ditt fokus alltid er balansebrudd.
  • Bruk alltid prinsippet om mest effektiv bruk av energi, selv om du går med mye lettere motstand enn du vanligvis gjør.
  • Hjelp alltid partneren din med å utvikle teknikker. Tilpass motstand både til styrke, teknisk nivå og vekt.
  • Nå er det trening. Analyse kan du gjøre etter treningen.
  • Ikke unnskyld deg eller forsøk å forklare dersom det ikke går så bra på en treningsøkt. I morgen er det en ny dag.
  • Skaff deg mer enn en favoritteknikk.
  • Lag deg en treningsdagbok. Der kan du notere hva som fungerte og hva du bør trene mer på.

Om Arne Midtlund

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.