Sist oppdatert 26.02.2024.
Er judo en sport, en kampform, en kunstform eller noe midt i mellom? Det er det mange meninger om, og her skal jeg prÞve Ä gi til ballast og innhold til argumenter for ulike synspunkt pÄ nettopp dette spÞrsmÄlet.
EuroparÄdet definerer sport som «alle former for fysisk aktivitet som gjennom uformell eller organisert deltakelse, tar sikte pÄ Ä uttrykke eller bedre fysisk kondisjon og mental velvÊre, danner sosiale relasjoner eller oppnÄ resultater i konkurranse pÄ alle nivÄer.»
I og med at definisjonen pÄ sport passer godt overens med et vestlig verdensbilde, sÄ har ogsÄ sport spredt seg over hele verden i takt med andre vestlige verdier og elementer. Globaliseringen har stort sett hatt utgangspunkt i Vesten. Slik er det ogsÄ med sport. De fleste former for sport har sin opprinnelse i Europa (eller USA) og har spredt seg til resten av verden.
Likevel finnes det sport og idrett som har spredt seg motsatt vei, altsÄ fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. Disse idrettene har ofte fÄtt mindre oppmerksomhet.
Judo er nettopp en slik idrett, og den er kanskje spesielt interessant pÄ grunn av mÄten den har spredt seg pÄ. Samtidig er det mange mener at kampformer ikke kan karakteriseres som sport.
Sport eller «a way of life»?
Judo stÄr i en sÊrstilling blant de idrettene som har spredt seg motsatt vei i forhold til det store flertallet av idrettsformer. Det er det mange grunner til.
BÄde Jigoro Kanos visjon om hva judo skulle vÊre, det spesielle med at Japan hadde vestlige forbilder og Þnsker for samfunnsutvikling, og at judo faktisk etter hvert ble en olympisk idrett, spiller selvsagt en stor rolle for utviklingen av judo. Dette er viktig Ä ha med i tankene nÄr vi skal mene noe om hvorvidt judo kun er en sport eller om det er noe mer Ä hente ved Ä trene judo enn det er i andre vestlige former for sport.
Det jeg egentlig er nysgjerrig pÄ er hvorvidt judo har endret seg pÄ grunn av at kampformen har spredt seg over hele verden. Og det er det faktisk forsket en del pÄ, og det er noe av dette jeg skal prÞve Ä formidle her.
Kulturelt mangfold eller sammensmelting?
Det er tegn som tyder pÄ at judo ikke bidro til Ä overfÞre japanske verdier til resten av verden, men at judo heller ble pÄvirket av de kulturene judo kom til. Kan det rett og slett vÊre sÄnn at de ulike kulturene som tok imot judo pÄvirket judo mer enn judo pÄvirket dem?
Kanskje var det slik at judo i utgangspunktet ikke var en sport, men heller ble det i mĂžte med resten av verden?
Judo pÄ slutten av 1800-tallet var noe helt annet en dagens judo. Er dette et resultat av en planlagt og mÄlrettet utvikling, eller er det mer tilfeldigheter og hendige sammentreff som ligger bak?

Var judo opprinnelig ment Ă„ vĂŠre en idrett?
Judo ble utviklet av Jigoro Kano i den perioden som kalles Meiji-epoken i Japan. PÄ denne tiden, fra 1886-1912, var Japan opptatt av Ä innrette seg i vestlig retning. Mange av de gamle kampformene forsvant eller gikk delvis i glemmeboka, men det dukket ogsÄ opp nye, og mer moderne varianter.
Judo var blant disse nye kampformene som dukket opp. Noe av grunnen til at Jigoro Kano kalte kampformen for judo, var rett og slett for ikke Ă„ bli forvekslet med tradisjonell jujutsu som flere sĂ„ pĂ„ som avleggs og barbarisk – en rest etter den gamle tiden.
I tillegg hadde judo, til forskjell fra de gamle stilartene og kampformene, tre tilleggsdimensjoner som gjĂžr at vĂ„r kampform har mye til felles med det som definerer idrett og sport – allerede fĂžr den internasjonale innflytelsen har spilt en rolle:
- Teknikkene er organisert i grupper som gjÞr det enkelt Ä forklare og Ä forstÄ strukturen. Judo hadde allerede fra starten av et slags vitenskapelig utgangspunkt. Jigoro Kano skrev flere artikler der han viste den teoretiske begrunnelsen for judo.
- Judo har et fastsatt sett med regler som gjelder for kamp og konkurranse. Selv om reglene har forandret seg ganske mye i Ärenes lÞp, sÄ har det hele tiden vÊrt regler som mÄ fÞlges i kamp mellom to utÞvere.
- Jigoro Kano promoterte aktivt judo utenfor Japan fra fĂžrste stund. Kano mente uten tvil at judo skulle trenes pĂ„ over hele verden – akkurat som alle moderne idretter.
Det som derimot IKKE nÞdvendigvis fÞlger logisk av alt dette er at Jigoro Kano ville at judo skulle vÊre en sport pÄ linje med den moderne idretter vi omgir oss med i vÄre dager.

Jigoro Kano hevdet at judo hadde en distinkt, gjenkjennelig, japansk karakter. I et intervju med en japansk avis i 1906, argumenterte Kano for at selv om koreanere og kinesere var tekniske dyktige, og europeere hadde mange fysiske fordeler, sÄ kunne utÞvere fra andre land enn Japan ikke fÄ helt taket pÄ en grunnleggende «Änden» i judo. Det var det bare folk som var fÞdt og oppvokst i Japan som kunne.
Dette er et syn pÄ kampformer som ble spesielt viktig sÄ sent som for 150 Är siden i forbindelse med at Japan Äpnet seg mot Vesten. FÞr dette hadde man ikke lagt sÄ stor vekt pÄ Ä understreke det Ändelige aspektet ved kampformer.
NĂ„ ble dette mye viktigere, kanskje fĂžrst og fremst for Ă„ framheve kvaliteten og verdien av det som var japansk.
Budo som har mistet evnen til Ä fokusere pÄ selvutvikling er ikke lenger budo.
Matsumae Shigeyoshi (1901-1991), leder av Nippon Budokan

Det er flere faktorer som taler for at Ä trene kampformer i den hensikt Ä underholde, ikke var helt fremmed i Japan. Et eksempel pÄ dette er at man i Tokugawa-perioden arrangerte flere turneringer der utÞverne kjempet med sverd, selv om det var forbudt Ä bÊre sverd i offentligheten. UtÞverne trente altsÄ pÄ sverdkamp ene og alene for Ä delta i slike turneringer.
I vÄre dager har jo ogsÄ kampsportfilmene, sÊrlig fra 1960- og 70-tallet forsterket dette inntrykket. Ikke minst gjorde Bruce Lee sitt til at et vestlig publikum begynte Ä assosiere kampformer med filosofi. Men man kan jo spÞrre seg om dette er uttrykk for noe ekte og opprinnelig, eller om det kun er nostalgi og tillegg som er skapt i nyere tid av noen som Þnsker Ä romantisere en idé om Asia og Japan.

Judo som en patriotisk aktivitet
I 1933, da Japan delvis hadde blitt isolert fra omverdenen pÄ grunn av invasjonen og krigsforbrytelsene i det kinesiske Manchuria, holdt Jigoro Kano en tale som fikk overskriften:
«Den eneste mÄten for Japan Ä vinne i konkurranse med de beste nasjonene i verden.»
Allerede fra oppstarten av Kodokan i 1882 hadde Jigoro Kano sagt at judo var en effektiv mÄte for Ä dyrke fram patriotisme i bÄde «ryggrad og hjerne» hos ungdom. Kano la ogsÄ vekt pÄ at det var viktig Ä fremme patriotisme i hverdagslivet, og at i denne sammenhengen hadde judo stor verdi.
Jigoro Kano nevnte sjelden begrepet sport i det hele tatt. I 1917 publiserte han en artikkel der judo omtales som en «konkurransepreget Þvelse» (kyogi undo). Han brukte ogsÄ uttrykk som «atletisk konkurranse». Det finnes ifÞlge forskere som har lest de fleste, kanskje alle, tekster skrevet av Jigoro Kano, kun ett tilfelle der han omtaler judo som sport. I en artikkel fra 1930, omtrent 50 Är etter at han grunnla judo, sammenligner han judo med «andre former for sport» (supotsu).
I artikkelen gÄr han inn for at judo mÄ Äpnes opp for verden pÄ samme mÄte som «andre former for sport». Artikkelen var et svar pÄ de kritiske rÞstene som sa at Kodokan var altfor lukket og innadvendt. Det kunne virke som om Jigoro Kano var enig i dette, og at han ogsÄ sÄ behovet for en noe mer Äpen og internasjonal tilnÊrming til judo.
Likevel er det ikke klart, basert pÄ artikler og intervjuer, hva Kano egentlig mente nÄr han sammenlignet judo med «annen sport».
Judo sprer seg over hele verden
Jigoro Kano gjennomfÞrte 12 lengre reiser rundt omkring i verden. Man kan nesten si at han dro pÄ 12 verdensturnéer. Den fÞrste reisen skjedde allerede da han bare var 30 Är, og da var nok hensikten mer Ä lÊre enn Ä undervise.
Det var ikke bare Jigoro Kano som reiste rundt i verden. Mange av hans topputÞvere, eller skal vi kalle dem toppstudenter, dro ogsÄ pÄ lange reiser til Europa og Amerika.
Olympisk judo
En viktig del av bildet nÄr man skal se pÄ hvorvidt judo er en sport, idrett eller kampform, er en hendelse i 1909. Da tok nemlig den franske ambassadÞren til Japan kontakt med Jigoro Kano. AmbassadÞren hadde med seg et brev fra den franske baronen Pierre de Coubertin.
Pierre de Coubertin er som kjent mannen bak de moderne olympiske leker, og nÄ Þnsket den internasjonale olympiske komité japansk representasjon. Dermed ble Jigoro Kano den fremste representanten for japansk sport i internasjonal sammenheng.
To Är senere ble Kano den fÞrste presidenten i det japanske idrettsforbundet. à ret etter reiste Jigoro Kano til OL i Stockholm som representant for japansk idrett, og i Ärene som fulgte jobbet han iherdig for at Japan skulle arrangere OL, og for Ä fÄ judo med i det olympiske programmet.

Kano jobbet iherdig for at Japan skulle fÄ arrangere OL i 1940, men vi vet alle hva som skjedde det Äret: Hele verden var plutselig i krig. Dermed ble OL i Tokyo kansellert.
IfÞlge forskning, og link finner du som vanlig pÄ nettsidene, er det viktig Ä skille mellom Jigoro Kanos Þnske om at Japan skulle ha representasjon i OL, og at judo skulle vÊre en del av det olympiske programmet. Det er rett og slett enklere Ä finne bevis for det fÞrste enn det siste.
Likevel er det selvsagt vanskelig Ä skille disse to fra hverandre. I vÄre dager, spesielt i Japan, regnes Jigoro Kano bÄde som grunnleggeren av judo OG som gudfaren til moderne sport i Japan.
Nytt syn pÄ judo?
FÞr andre verdenskrig spredde judo seg over store deler av verden. Noe av det mest pÄfallende med dette var at judo ble endret eller tilpasset til kampformer som allerede eksisterte pÄ de ulike stedene.
I Russland smeltet judo sammen med sambo-teknikker, i England fikk man en kobling mellom jujutsu, judo og selvforsvar for kvinner, i USA var det mange som trodde de trente judo, men det var egentlig jujutsu som ble praktisert. I Georgia utviklet man en kraftfull kombinasjon av den lokale formen for bryting og judo.
Det ble i det hele tatt mange varianter av judo over hele verden, og det var ikke alltid sÄ nÞye om det var reell judo som ble trent. Det kunne like gjerne vÊre hybride former og noe som var midt i mellom judo og jujutsu.
Globaliseringen av judo pĂ„virket selvsagt hvordan man trente judo i Japan ogsĂ„. Det ble lagt til nye teknikker, og det ble utarbeidet regler – gjerne pĂ„virket av reglene fra andre kampformer som bryting.
Regler i judo
En tilnÊrming til Ä finne svar pÄ om judo var ment som en sport eller som noe annet, kan vÊre Ä ta utgangspunkt i regelendringene som har skjedd i lÞpet av de siste 200 Ärene i judo.
Idet Þyeblikk du endrer en regel, sÄ forandrer du pÄ mange mÄter hele dynamikken og sÊrpreget ved judo.
Bare tenk pÄ regelen som sier at det ikke er lov Ä gripe benet til motstanderen. Det kan finnes bÄde gode og dÄrlige begrunnelser for nettopp denne regelendringen, men at den forandrer mÄten man trener og konkurrerer pÄ, er helt sikkert.
Hvordan er sÄ reglene i moderne judo? Her er det ikke enkelt Ä svare kort, men jeg skal gjÞre et forsÞk:
I internasjonale judo mÞtes to utÞvere til kamp, den ene har gjerne hvit judodrakt, den andre blÄ judodrakt, pÄ et avgrenset omrÄde. OmrÄdet er kvadratisk med sider som er mellom 8 og 10 meter lange. Kampen har en fastsatt varighet. Kampen vinnes ved at en av utÞverne kaster den andre pÄ rygg, holder vedkommende fast en bestemt tid, eller utfÞrer et effektivt armbend eller en kveling. Kampen kan ogsÄ vinnes dersom motstanderen bryter reglene.
De fÞrste reglene for judokamper ble fastsatt i Är 1900. Reglene ble fastsatt av ledende judofolk. PÄ denne tiden hadde Japan en overordnet organisasjon, utnevnt av regjeringen som styrte alle budo-trening, altsÄ kampform-trening, i Japan. Dai Nippon Butoku Kai hadde blitt stiftet i 1895, og de skulle holde et slags overoppsyn med all form for budo i Japan.
Dette hadde ikke sÄ mye Ä si for judo, fordi alle de ledende skikkelsene i Dai Nippon Butoku Kai kom fra judomiljÞet og spesielt fra Kodokan. Dermed var det i praksis judotrenere og -ledere som fastsatte reglementet for konkurranser i judo.
Konsekvensene av andre verdenskrig
Etter andre verdenskrig, og under amerikansk maktovertagelse, ble det svÊrt vanskelig Ä trene kampformer i Japan. Dai Nippon Butoku Kai ble opplÞst, og selv om Kodokan klarte Ä opprettholde en viss aktivitet, ble det langt mange begrensninger og fÞringer pÄ hvordan man kunne trene judo.
I Europa skjedde derimot det motsatte. I 1948 ble Den europeiske judounionen grunnlagt at representanter fra Storbritannia, Sveits, Italia og Holland.
Og bare tre Ă„r senere, i juli 1951, mĂžttes representater fra Belgia, Frankrike, Holland, Italia, Storbritannia, Sveits, Tyskland og Ăsterrike pĂ„ en kinesisk restaurant i Soho, London. Der grunnla de Det internasjonale judoforbundet, IJF.
Som den oppmerksomme lytter hÞrer, ev. leser hvis du heller liker det, sÄ besto denne gjengen kun av representanter fra europeisk land. Det var faktisk slik at EJU ble opplÞst og erstattet av IJF i et Ärs tid. Men i 1952 ble EJU etablert pÄ nytt.
I 1952 ble ogsÄ Japan offisielt medlem av IJF, og ganske umiddelbart ble sÞnnen til Jigoro Kano, Risei Kano, utnevnt til president i IJF. Personlig synes jeg det er interessant at Japan ikke spilte en rolle i opprettelsen av IJF, og jeg tror jo at det pÄvirket forholdet mellom Kodokan og IJF i mange tiÄr. Da jeg startet med judo var man fortsatt opptatt av at Kodokan og IJF hadde ulikt syn pÄ mange saker som angikk judo. Det kunne for eksempel dreie seg om hvilke teknikker som var tillatt i konkurranser.
Kanskje dette kan sammenlignes med den norske og den internasjonale skiidretten? Her har ikke Norge akkurat gÄtt i bresjen for nyvinning og utvikling, men heller holdt pÄ en mer konservativ tilnÊrming.
Japan arrangerte de fĂžrste verdensmesterskapene i judo, og da judo ble en olympisk idrett skjedde det i Japan. I praksis var det Kodokan i Japan som fastsatte reglementet i disse konkurransene.
Men i 1967 skjedde det en ganske stor endring. Fra da av var det IJF som fastsatte dommerreglene. Plutselig hadde man to sett med regler – ett fastsatt av Kodokan og ett fastsatt av IJF, og i alle internasjonale konkurranser var det IJF-reglene som gjaldt.
I vÄre dager er det altsÄ slik at det japanske judoforbundet med hovedkvarter i Kodokan-bygningen egentlig kun sitter og administrerer reglene bestem av IJF, mens for 60 Är siden var det de japanske lederne som bestemte hva som skulle vÊre reglementet.
Dette var en sĂŠrdeles viktig endring som fikk stor betydning for utviklingen av judo som sport!
Eksempler pÄ regelendringer og forskjellen mellom IJF og Kodokan
I 1967 innfÞrte IJF regelen om «kumulative» straffer, altsÄ at en straff blir stadig strengere selv om forseelsen, altsÄ regelbruddet i seg selv ikke er mer alvorlig. I verste fall betyr det at et lite regelbrudd kan fÞre til at en utÞver taper kampen.
Hvis vi bruker fotball som analogi, sÄ ville det at et lag gjentatte ganger bryter offside-regelen til slutt fÞre til at de taper kampen.
I praksis har det resultert i taktiske endringer av selve kampen. NÄ kan det vÊre fruktbart Ä tvinge motstanderen inn i en posisjon eller situasjon der vedkommende mÄ gjÞre et lite regelbrudd, for Ä komme ut av situasjonen. I enkelte kamper kan det faktisk vÊre mer effektivt enn Ä angripe motstanderen.
Dette var det sterk motstand mot pÄ Kodokan, men etter hvert ble Kodokan-reglene ogsÄ tilpasset en slik tankegang. Dette skjedde gradvis gjennom regelendringer i 1980, 1985 og 1995.
Et annet eksempel handler om regelen for passivitet. I 1974 fastslo IJF at det var forbudt Ă„ innta en overdreven defensiv holdning, og at dersom dette varer i 20-30 sekunder – avhengig av omstendighetene – skal dette medfĂžre straff. Disse straffene kan samles opp og resultatet kan bli at den ene utĂžveren taper kampen.
Hvis vi ogsÄ denne gangen bruke fotball-analogien, sÄ betyr det at et lag som kun holder ballen i eget lag uten Ä forsÞke Ä skÄre, vil tape kampen. Eller tilsvarende, hvis et lag tvinger det andre laget til kun Ä sentre pÄ egen halvdel, sÄ vil laget som tvinger dette fram, vinne kampen.
Dermed blir det like godt belĂžnnet Ă„ skape en vanskelig situasjon for motstanderen som Ă„ faktisk vĂŠre offensiv selv – altsĂ„ gĂ„ inn for Ă„ utfĂžre en teknikk pĂ„ motstanderen.
Koji Komata (8. dan) mener at denne regelen er en av de viktigste endringene som noen gang har blitt innfĂžrt i judo, og at dette markerer et stor brudd med den opprinnelige ideen om kamp i judo.
Straffen for passivitet, som altsÄ kan resultere i tap, fÞrer til at man rett og slett kan vinne, for eksempel en OL-finale, uten Ä utfÞre en eneste teknikk. Dette var ikke mulig med Kodokan-reglementet, men altsÄ fullt mulig med IJF-reglementet.
Selv om det absolutt ikke var hensikten, sÄ kan altsÄ reglene om Ä straffe passivitet fÞre til mer negativ judo der man spekulerer i Ä fÄ motstanderen til Ä framstÄ som negativ framfor Ä fokusere pÄ Ä gjÞre gode, offensive angrep.
Dette husker jeg godt fra da jeg konkurrerte. Ofte var det viktigere Ä framstÄ som offensiv enn Ä legge opp til faktisk Ä kaste motstanderen. Dette kommenterte faktisk «Judo Shinbun», et av de mest seriÞse judotidsskriftene i Japan allerede i 1980.
De senere Ärene har IJF pÄ nytt endret disse reglene, slik at det skal vÊre noe vanskeligere Ä vinne kampen ved Ä spekulere i Ä gjÞre motstanderen passiv. Likevel er det fortsatt slik at ved poenglikhet, er det den utÞveren med fÊrrest straffepoeng som vinner nÄr tiden er ute.
Likevel er det ganske lite diskusjon om disse regelendringene i judoverdenen. Kanskje bakgrunnen for det er det fundamentalt ulike synet man har pÄ judo i Japan sammenlignet med resten av verden? For at det er forskjeller er helt sikkert.
Den lille, men viktige forskjellen?
PÄ den ene siden virker det som om de japanske lederne mener at judo bÞr gjenspeile en metafysisk idé utover det som er fastsatt i reglene. Dette har Ä gjÞre med Jigoro Kanos tydelige holdning og innstilling. Han mente at judo mÄtte handle om prinsippene gjensidig velferd og nytte, samt maksimalt effektiv bruk av mental og fysisk styrke.
Dette kommer gjerne i konflikt med innfÞringen av ulike regler, for nÄr en regel er satt, sÄ er det den som blir det bÊrende prinsippet for en konkurranseutÞver. NÄr en regel fÞrst finnes, sÄ vil en konkurranseutÞver gjÞre alt for Ä utnytte regelen til sin egen fordel i et forsÞk pÄ Ä vinne kampen. Regelen blir prinsippet eller idealet!
Forskjellen mellom disse to forstÄelsene har ganske sikkert endret mye av judoens epistemologi eller virkelighetsoppfattelse.
I Japan har gjerne disse endringene blitt oppfattet som et forsÞk pÄ Ä fjerne judo fra de grunnleggende idéene. Judo var i utgangspunktet en mÄte Ä leve pÄ, judo skulle pÄvirke utÞverne pÄ alle omrÄder i livet, men pÄ grunn av alle endringene i regelverket var judo, ifÞlge motstanderen av disse endringene, i ferd med Ä bli en sport pÄ linje med gresk-romersk bryting (bare at utÞverne var kledd i judodrakter).
BlÄ judodrakter i kommersialiseringens navn
I 1997 innfÞrte IJF blÄ judodrakter som et tiltak som skulle gjÞre det enklere Ä skille utÞvere fra hverandre i en kamp. HovedmÄlet var Ä gjÞre kampene mer tv-vennlige. Det styrende prinsippet var altsÄ et hensyn som lÄ utenfor judoens egenart.
Dette medfĂžrte massiv motstand i Japan, og det gjorde kanskje ikke saken bedre at det var Anton Geesink som var den ledende talsmannen for denne endringen. Han var som kjent den fĂžrste ikke-japanske utĂžveren som ble verdensmester i judo.
I utgangspunktet virker ikke dette som en spesielt banebrytende og viktig avgjÞrelse, men for de japanske lederne var det snakk om kultur, historikk, tradisjon og Ändelige verdier. Skulle dette forandres kun fordi det skulle vÊre enklere for tilskuerne Ä holde orden pÄ hvem som var hvem?
UtÞverne vet jo selv hvem som er hvem, og dommerne burde uansett ha nok greie pÄ judo til Ä kunne holde styr pÄ det hele. For tilhengerne hadde dette masse Ä gjÞre med inntekter, tv-rettigheter og sponsing.
Det ble ogsÄ foreslÄtt mange andre tiltak som skulle bidra til Ä gjÞre judo mer attraktivt for publikum. Blant annet ble det foreslÄtt en IJF-fanfare (a la CL i fotball) nÄr kampene startet, det ble foreslÄtt Ä gjÞre mer stas pÄ vinnerne slik at man kunne dyrke fram judohelter.
Dette er pÄ ingen mÄte unikt for judo, og man kan kanskje si at judo har sluppet unna de aller mest inngripende endringene simpelthen fordi judo stort sett drives som en amatÞridrett. Det er svÊrt fÄ i verden som kan leve av Ä vÊre judoutÞver. En topputÞver i Japan tjener omtrent det samme som en lÊrer. Helt greit, altsÄ, men ikke motivasjon nok til Ä gjÞre store endringer i hvordan judo presenteres for et publikum.
Likevel markerer innfÞringen av en blÄ judogi av hensyn til et TV-publikum en tydelig endring fra det Kano forestilte seg i 1889 da han promoterte judo som noe annet enn jujutsu.
Jujutsu ble en gang hÞyt respektert i vÄrt land som en edel kunst, men nye generasjoner ser nÄ pÄ jujutsu kun som en form for underholdning. Mange utÞvere er bare opptatt av utseendet og skjÞnnheten i formen, og pÄ grunn av dette har jujutsu falt i anseelse og Êre, og nÄ er det bare et middel for Ä skrape til seg et magert levebrÞd.
Jigoro Kano, 1889
Men Jigoro Kano var pÄ gli, og i 1929 sa han at han hadde tenkt pÄ om det kunne vÊre passende Ä kreve inngangspenger fra tilskuerne pÄ enkelte judoarrangementer. Pengene mÄtte selvsagt brukes til gode formÄl, og judo i seg selv mÄtte kun utÞves som en amatÞridrett.
Det er uansett mye som tyder pĂ„ at Jigoro Kanos syn pĂ„ hva judo burde vĂŠre og IJFs mĂ„l om Ă„ gjĂžre judo til en tilskuersport stĂ„r ganske langt unna hverandre. Jeg er spent pĂ„ hva de siste Ă„renes endringer kan fĂžre til, for mitt inntrykk er at det er Ăžkt oppmerksomhet om judoens utgangspunkt og verdier – parallelt med et Ăžkt fokus pĂ„ konkurransejudo og dyrkingen av enkeltindivider pĂ„ toppnivĂ„ i judoverdenen.
Hva nÄ?
Judo i vÄre dager er langt mer internasjonalt enn det Jigoro Kano sÄ for seg. Han hadde en visjon om «judo for alle», men han sÄ kanskje ikke for seg den vekselvirkningen det skulle bli mellom judo og alle de nye nasjonene som bÄde adopterte og adapterte judo.
Generelt sett har det vÊrt fire viktige dimensjoner ved sportifiseringen av judo de siste 130 Ärene:
- Fastsatte regler.
- Ăkt vekt pĂ„ konkurranse.
- Mer fokus pÄ tilskuere og underholdning.
- Kommersialisering
Det at judo pĂ„ mange mĂ„ter har blitt en internasjonal, olympisk idrett er resultatet av mange kryssende interesser og gjensidig pĂ„virkning – bĂ„de fra Ăžst mot vest, og fra vest mot Ăžst. Det er kanskje mer en synkroniseringseffekt enn at en del av verden direkte pĂ„virker en annen del av verden. Judo har kanskje blitt en slags smeltedigel av verdier og interesser.
I og med at alt er i endring, kan man kanskje ikke si at det finnes en form for judo som er mer judo enn andre former. Akkurat i dette tilfellet gjelder kanskje at «ost er ost» fordi man ikke kan si at en form for judo er mer autentisk eller hÞyverdig enn andre former for judo.
Kilde
- Benesch, O. (2020). Olympic samurai: Japanese martial arts between sports and self-cultivation. Sport in History, 40(3), 328-355.
- France Olympique, Judo (2022). Médaille de bronze pour Emma Melis (- 57 kg), Flickr
- Sato, S. (2013). The sportification of judo: global convergence and evolution*. Journal of Global History, 8, 299 – 317.
- Wikipedia (2023) Japanese invasion of Manchuria, Japanese invasion of Manchuria
- Wikipedia (2023) Sport
Legg igjen en kommentar