Sist oppdatert 20.03.2023.
Dere har kanskje hĂžrt uttrykket: «Liten tue kan velte stort lass.» Dette ordtaket passer pĂ„ mange mĂ„ter fint i kampsport, og kanskje sĂŠrlig i jujutsu, bryting, brasiliansk jujutsu – og selvsagt i aikido. Men det er fĂ„ kampformer hvor det passer bedre enn i judo.
Men har dere tenkt pÄ at det kan passe godt i andre sammenhenger ogsÄ? Det finnes en faktisk en bok som heter «Verbal judo», og hovedtemaet i den boken er at «nÄr du reagerer, kontrollerer omgivelsene deg; nÄr du svarer, er det du som kontrollerer situasjonen.» Kanskje litt vanskelig Ä oversette direkte til norsk, men poenget er at du ikke nÞdvendigvis trenger Ä stÄ imot en uttalelse du er uenig i.
Noen av dere som hÞrer pÄ, jobber kanskje med salg, andre har kanskje prÞvd Ä overbevise andre om at nettopp dere har rett. Men akkurat her og nÄ kan vi bruke den klassiske bilselgeren som utgangspunkt.
FÞrst mÄ jeg bare legge til at jeg ikke har noen negative erfaringer med hverken bilselgere eller andre selgere. Men likevel har jeg en grunnleggende, og kanskje sunn, skepsis til selgere. I en kort periode jobbet jeg som selger i en sportsbutikk. Jeg mÄ, i ettertid, innrÞmme at jeg bÄde anbefalte og solgte produkter til kunder uten Ä sette meg skikkelig inn i behovene til vedkommende, og kanskje til og med kun med tanke pÄ hva som var det dyreste utstyret jeg kunne prakke pÄ vedkommende.
Men likevel, skal man som selger komme godt unna et salg, sÄ kan man ikke tvinge en lÞsning pÄ kunden. Det gir ikke vedkommende en god opplevelse, og det er heller ikke sÄ sannsynlig at kunden hverken kommer tilbake eller anbefaler din butikk til andre potensielle kunder.
Jigoro Kano oppdager kuzushi
Jigoro Kano ble fÞdt i 1860, og han var ganske tidlig Ä gang med Ä trene jujutsu. Noe av det som appellerte mest til Jigoro Kano med jujutsu var vektstangprinsippet som lÄ til grunn for mange av teknikkene. Ikke alle teknikkene, men uansett ganske mange.
Dette prinsippet gjorde at en relativt liten person, som han selv, kunne kaste en langt stĂžrre motstander i bakken – uten sĂŠrlige problemer. For Ă„ fĂ„ til dette mĂ„tte man bruke vektstangprinsippet, eller det man pĂ„ japansk kaller kuzushi – balansebrudd.
Et slikt balansebrudd oppstÄr ikke av seg selv, og det er heller ikke noe man uten videre pÄfÞrer en motstander. Det er ikke sÄ enkelt at man bare kan dytte eller trekke en motstander ut av balanse. Det er ogsÄ snakk om Ä lese motstanderens bevegelser, forutse hva de kommer til Ä gjÞre, og deretter manipulere dem akkurat nok til at de mister balansen er Þrlite sekund.
Jigoro Kano ble ganske god til dette, og han skjÞnte at det var sÄ viktig at han startet sin helt egne jujutsu-skole der kuzushi, balansebrudd, skulle vÊre et av de helt grunnleggende prinsippene. Han kalte den nye kampformen for judo. Han ville med det understreke at dette var noe annet enn jujutsu.
Kano nÞyde seg ikke bare med Ä si at de grunnleggende prinsippene i judo skulle brukes pÄ judomatta. Han mente at disse prinsippene kunne brukes til noe mer.
Judo er bygd opp omkring to viktige prinsipper. Begge disse bĂžr vĂŠre velkjente for den gode selgeren.
Den fĂžrste prinsippet heter «seiryoko zenâyo» og det kan oversettes med «maksimalt resultat ved hjelp av minimal innsats». Det kan jo kanskje forlokkende ut, men det er ikke bare enkelt – og det mĂ„ lĂŠres. Enkelt fortalt gĂ„r det ut pĂ„ at enhver handling bĂžr ha en veloverveid hensikt. Det er ikke noe poeng i Ă„ slĂžse bort tiden sin.
Det andre prinsippet heter «jita kyoei», og det betyr gjensidig nytte eller fordel. Kort fortalt handler det om at man i judo aldri er ute etter Ä pÄfÞre motstanderen skade. Hensikten bÞr vÊre Ä endre motstanderens utgangspunkt fra et der han kan skade deg til et der hele situasjonen er avverget eller roligere.
Hvis vi overfÞrer denne holdningen til den virkelige verden, altsÄ til mellommenneskelige relasjoner, sÄ bÞr man tenke at man ikke kan vinne en diskusjon. Det er rett og slett umulig pÄstÄr noen.
Hvis du taper fordi du har dÄrlige argumenter, sÄ taper du. Greit nok. Men hvis du vinner, sÄ taper du ogsÄ. Hvordan henger det sammen? Jo, det er fordi den andre personen kommer til Ä fÞle seg dum, latterliggjort, flau, sint og sÄ videre. I alle fall er sjansen for at den du diskuterte med kommer til Ä ha en skikkelig godfÞlelse etter Ä ha tapt en diskusjon, ganske liten. Og egentlig, sÄ har ikke vedkommende endret mening, uansett.
SÄ hva bÞr man gjÞre? Det er her balansebruddet, kuzushi, kommer til nytte. Det gÄr faktisk an Ä bruke judoprinsipper i en samtale, salgssituasjon, krangel og sÄ videre. Det er faktisk skrevet en bok som heter «Verbal judo».
Bilselgeren
Kuzushi handler om en bestemt mÄte Ä tenke pÄ, en holdning til omgivelsene, en innstilling. SÄ derfor tenkte jeg Ä by pÄen anekdote om en fersk bilselger:
Denne bilselgeren var en litt energisk og ivrig person. Vennene hans ville nok omtalt ham som en fyr med litt temperament. Selv mente han at han bare var litt engasjert.
Det som var sikkert var at han var sĂ„ overbevist om kvaliteten pĂ„ de bilene han solgte at om noen som helst, ogsĂ„ kunder, antydet at det kunne vĂŠre noen mangler ved de bilene han solgte, da kom dette engasjementet – eller, egentlig, temperamentet fram.
Han vant mange diskusjoner, men fikk nok ikke solgt sÄ mange biler. Til slutt fant han ut at han rett og slett mÄtte legge om strategien og holdningen sin til kundene.
Det skjedde ganske ofte at kunder sa de hadde sjekket flere andre bilmerker, men at de fortsatt var usikre pÄ hva de skulle kjÞpe. Vanligvis hadde de blitt mÞtt med en tirade av negative kommentarer om det andre bilmerket. Men nÄ var det nye tider.
Da det nok en gang mÞtte opp en kunde som sa at hun kunne tenkte seg Ä kjÞpe en bil fra konkurrenten, men at hun fortsatt var litt usikker, svarte vÄr venn pÄ denne mÄten:
«Det skjÞnner jeg godt. Det er jo en god bil, og det er et seriÞst bilmerke.»
Og akkurat der er balansebruddet, den verbale formen for kuzushi.
Idet Þyeblikket rykkes kunden litt ut av balanse, men ikke pÄ den negative mÄten. NÄ er det enklere Ä introdusere alle de gode kvalitetene som vÄr bilselger har. NÄ har det dukket opp noe sÄ viktig som godvilje, og sannsynligheten for Ä gjennomfÞre et slag er mye stÞrre.
Og ikke bare det: I etterkant er det veldig sannsynlig at kunden vil fĂžle seg sett og hĂžrt, og at vedkommende vil anbefale deg til andre som skal kjĂžpe bil.
Dette er jo ikke rakettforskning. Det er kanskje til og med en slags universell visdom i det hele. MÄlet er hele tiden Ä gjennomfÞre et slag, overbevise andre om at du har de beste argumentene og sÄ videre.
Det handler mest om mÄten man gjÞr det pÄ, hvor mye energi man skal bruke, og om hvordan begge parter skal fÞle seg etterpÄ.
Kilde
- Mendelson og Jensen (2017) The Gentle Art Of Judo, Brandon on Branding, Medium
Legg igjen en kommentar