Hvorfor trene judo? 9 gode grunner til å trene judo6 minutter å lese

Sist oppdatert 18. oktober 2020 av Arne Midtlund

Hvilke grunner kan man ha for å trene judo? Når man ser utøvere som Jet Lee, Bruce Lee, Van Damme, Jackie Chan eller Cynthia Rothrock i ulike filmer har adrenalinnivået lett for å øke. Dessuten kan man bli revet med når ulike kampsystemer lover å gjøre deg til det ultimate våpen.

Det er lett å bli imponert over utøvere som med utrolig styrke, hurtighet, presisjon og utholdenhet utfører blendende teknikker på en selvsikker måte i alle truende situasjoner. Utøverne trener på teknikker som har vist seg å være effektive i flere hundre år, og som man må perfeksjonere gjennom et langt liv. Dette er et syn på kampformer som jeg også til en viss grad deler, men kampformer er selvsagt mye mer enn dette.

Mange begynner med kampformer fordi de vil lære selvforsvar. Spørsmålet mange stiller seg er hvilken kampform som er best? Det finnes nok ingen kampform som er bedre enn andre. Alle kampformene man kjenner til fungerer godt for mange forskjellige mennesker. Det man vanligvis ser er at kampformene gjenspeiler det samfunnet de har sin opprinnelse i.

Trening i ulike kampformer, som for eksempel judo, har mange positive sider ved seg allerede fra den første treningsøkten. Alle som har trent judo i noen år vet at judo er morsom og effektiv trening både for kropp og sjel. Dessuten er treningen sosial og nyttig. Judo er både en olympisk idrett, selvforsvar, gammel krigskunst og god og sunn trening for hele kroppen.

Generell fysisk form

En veltrent kropp er bedre utrustet til å forsvare deg, enn en utrent kropp. Slik sett er egentlig det aller viktigste rett og slett at du trener et eller annet.

I tillegg vil en veltrent kropp gjøre at du opprettholder energi, entusiasme og stå-på-humør gjennom en lang dag. Judo er usedvanlig bra trening, for å forbedre den generelle fysiske formen. Selv om du kun holder deg til en kampform er det teknikker nok til et helt liv i treningslokalet, og dermed er det lett å opprettholde motivasjonen. Dessuten gjør det store utvalget av teknikker og ferdigheter at treningen passer for alle mennesker i alle aldre uansett fysisk form.

Styrke

Gjennom å trene kampformer kan man raskt og effektivt forbedre sin egen fysiske styrke. De fleste kampformer, og i alle fall judo, inneholder lange oppvarmingssekvenser som er godt egnet til å gjøre deg sterkere. Dessuten er denne treningen så å si ufarlig for ledd og sener fordi man bruker sin egen kropp som motstand. Etter hvert som man i noen kampformer begynner å gå korte kamper mot hverandre, så vil dette også ha positiv virkning på styrken.

Utholdenhet

Stort sett alle kampformer har positiv virkning på utholdenhet, særlig den aerobe. Etter min mening er judo (og andre brytelignende kampformer) klart mest kondisjonskrevende blant kampformene.

Bevegelighet

Bevegelighetstrening er også en naturlig del av treningen slik at man unngår skader. Kravene til bevegelighet varierer sterkt fra kampform til kampform, men større fleksibilitet og leddutslag vil alltid være en fordel. Derfor brukes store deler av treningene til uttøyning.

Koordinasjon

Judo og andre kampformer inneholder mange sammensatte og intrikate øvelser og teknikker som helt klart forbedrer koordinasjonen til utøverne.

Utøvere i kampformer får en eksepsjonelt god følelse for og bevissthet om sin egen kropp. En slik kroppsbeherskelse gir både selvtillit og er med på å redusere sjansene for å skade seg i andre sammenhenger enn på treningen. Mange trener kampformer nettopp fordi de ønsker å forbedre koordinasjonen sin.

Selvtillit

Å trene kampformer er krevende. Å vite at man takler en slik treningsform kan gi mange positive tanker og dermed en mental ballast som gjør deg i stand til å takle vanskelige situasjoner på andre områder i livet.

Mange kampformer, deriblant judo, har mye kroppskontakt. Dersom man er vant til dette kan det bli lettere å takle både selvforsvarssituasjoner, og man kan bli tryggere på seg selv og sin egen kropp.

Etter hvert som man oppnår de ulike beltegradene, forandrer kroppen og utfordringene seg i samsvar med dette. Kampformen du driver kan til og med gi livet ditt en ny retning sammen med en endret identitet, nye venner og nye arenaer for sosial interaksjon. Alle mennesker i all aldre kan nyte godt av disse fordelene.

Fokus

Kampformer krever høy konsentrasjon av utøverne – både på grunn av kampformenes avanserte teknikker og fordi kampformer ofte har en streng hierarkisk organisering. Utøverne må ha full kontroll på alle muskler til enhver tid. Samtidig må de være oppmerksomme på instruktøren, partneren og deres egen holdning. Etterhvert vil fokus og konsentrasjon bli en naturlig del av treningen og kanskje til og med i dagliglivet.

Kulturell bevissthet

De fleste kampformer kommer fra land utenfor Europa. Judo, karate, kendo og aikido kommer fra Japan. Hapkido og taekwondo kommer fra Korea. Kung fu og tai chi chuan kommer fra Kina. Dette gir utøverne muligheten til å få et lite innblikk i den kulturen kampformen kommer fra. I sin tur kan dette føre til større interesse og åpenhet overfor andre kulturinntrykk.

Sosialt og morsomt

samuel-castro-0-L3vTLT7E4-unsplash.jpg
Photo by Samuel Castro on Unsplash

Som regel trener man kampformer i små grupper. Dermed er du sikret å møte mennesker med minst en felles interesse. Når man er sammen om å trene og å takle utfordringer, kan dette skape gode vennskapsbånd. De fleste klubber har også sosiale sammenkomster utenom treningstidene.


Husk at det finnes ingen definisjon som kan avgjøre om kampformer passer for deg. I prinsippet passer kampformer for alle! Folk i alle aldre, med varierte fysiske forutsetninger trener kampformer over hele verden hver eneste dag.

Det er ikke en gang så nøye hvilken kampform du velger. Det eneste du skal være nøye med er å velge riktig trener og klubb. Her er noen retningslinjer for deg som skal velge klubb:

  • Klubben bør oppmuntre deg til å se på eller være med på et par treninger før du melder deg inn.
  • Instruktørene skal uten unntak oppføre seg høflig, respektfullt og oppmuntrende overfor utøverne.
  • Treningene skal virke godt organisert, og leksjonene skal virke godt forberedt og gjennomført.
  • Utøverne skal oppføre seg ordentlig, det vil si oppmerksomme og høgige. Dette gjelder også før og etter treningene.
  • Utøverne må aldri vise tegn til sinne overfor hverandre. De må dessuten ikke utføre farlige eller risikable teknikker uten at dette er nøye forberedt og planlagt.
  • Kvinner og menn skal behandles rettferdig. Hvis klubben ikke har kvinner som medlemmer, kan det absolutt være grunn til å spørre om årsaken til dette.

Et godt tips til deg som er ute etter en seriøs klubb er å se på hvordan de utøverne uten naturlige forutsetninger for å trene den aktuelle kampformen behandles. Har treneren bare øye for potensielle stjerner, mens andre må klare seg som best de kan? Gjør treneren narr av utøvere med problemer? Blir treneren irritert dersom vedkommende får enkelte vanskelige spørsmål? I så fall bør varsellampene blinke kraftig.

Sist, men ikke minst: Stol på magefølelsen!

Bilder

About Arne Midtlund