Sist oppdatert 20.03.2023.
Det enkleste svaret pĂ„ dette spĂžrsmĂ„let er Ă„ si at ordet ryu (æ”) kan oversettes med stil eller skole. I noen sammenhenger brukes ordet synonymt med dojo, mens andre ganger representerer det mer den spesifikke stilarten man vier seg til. I andre sammenhenger brukes ordet «ryu» synonymt med dojo, mens andre ganger representerer begrepet ryu den spesifikke stilarten det er snakk om.
Det er altsÄ den enkle og korte forklaringen, men det er flere viktige presiseringer som mÄ til dersom man skal fÄ en mer nÞyaktig og helhetlig forstÄelse av begrepet ryu.
Alle som har trent judo og andre kampformer, skjÞnner at forskjellene mellom ulike kampformer kan vÊre store. Det gjelder bÄde det helt iÞynefallende og Äpenbare som teknikker og treningsformer. Men det gjelder ogsÄ ytre faktorer som hvilket utstyr som er nÞdvendig for Ä gjennomfÞre trening. Bare tenk pÄ kampformer som taekwondo, karate, gung fu, aikido, kendo og judo som har alle sine sÊregne teknikker og drakter. Forskjellene er sÄpass store at jeg tror nesten hvem som helst, til og med de som ikke har trent kampformer, kan klare Ä se forskjellen.
Treningslokalene kan ogsÄ variere. Vi har blant annet hÞrt om judomatter som er helt nÞdvendig i judo, men som ikke er like essensielt i for eksempel karate.
Stor variasjon
Jeg synes at noe av det mest spennende med kampformer fra Asia er alle variasjonene man finner. Det som ogsĂ„ er litt spesielt, interessant eller utfordrende er at disse forskjellene kan vĂŠre sĂ„ smĂ„ at det nesten er umulig Ă„ skille mellom ulike retninger innenfor samme stilart – det kan for eksempel dreie seg om ulike retninger innenfor karate eller aikido. I karate er det for eksempel enkelt Ă„ finne opptil 10-12 ulike skoler eller retninger, for eksempel Wado Ryu, Uechi Ryu eller Shito Ryu. Jeg har allerede nevnt shotokan og kyokushin. I aikido er det enda flere retninger.
Forskjellene mellom disse ulike skolene eller retningene innenfor en og samme stilart kan vÊre ganske smÄ. Men likevel har man i flere tilfeller skilt ut kampformen som en egen stilart, retning, eller skole. Og det er her vi kan fÄ bruk for begrepet «ryu».
Ryu
Det finnes ulike ryu innefor alle kunstformer i Japan. Shito ryu karate er en karate-system man kan lÊre hos Shito. PÄ Sogetsu ryu kan man for eksempel lÊre deres system for blomsterbinding og -arrangering. Og pÄ Kaze no ryu kan man lÊre deres form for sumi-e som er en form for blekkmaling.
Jigoro Kano lÊrte jujutsu pÄ flere slike ryu, og hver ryu la vekt pÄ sine spesielle teknikker og strategier. Men han kalte ikke sitt system for hverken ryu eller jutsu. Kano ville, som mange andre pÄ denne tiden, markere at judo tilhÞrte den nye og mer moderne mÄten Ä drive med kampformer pÄ. Judo skulle vÊre noe annet enn jujutsu.
Ganske raskt gikk Jigoro Kano ogsÄ bort fra det gammeldagse graderingssystemet, menkyu, med sine hemmelige ruller og diplomer. Han markerte avstand fra ryu-mÄten Ä tenke pÄ, ogsÄ ved Ä innfÞre et mye tydeligere og mer transparent graderingssystem, nemlig det vi kjenner som beltegrader, kyodan-systemet.
Koryu bujutsu eller gendai budo
Akkurat hvor skillet mellom gamle og nye kampformer gÄr, er det enkelte som er svÊrt opptatt av. Det er flere som driver med kampsport som er opptatt av at det de driver med skal vÊre en gammel, og kanskje underforstÄtt, mer original og ekte kampform. Noen mener at man mÄ helt tilbake til 1600-tallet i Japan for Ä finne de ekte koryu-kampformene, andre mener det holder Ä gÄ tilbake til tiden fÞr Meiji-epoken, altsÄ fÞr 1868, mens andre igjen mener det er snakk om fÞr og etter forbudet mot Ä bÊre sverd pÄ gata ble innfÞrt, og det tror jeg skjedde i 1876.
Dette skillet mellom gammelt og nytt kalles gjerne for skillet mellom koryu bujutsu, altsÄ de gamle skolene for krigskunst pÄ den ene siden, og gendai budo som er de mer moderne kampformene, som for eksempel judo, kendo og aikido, pÄ den andre siden.
I en ekte ryu, en gammel ryu, gjerne kalt ko ryu, rett og slett fordi ko betyr gammel, var det forventet at teknikkene skal vĂŠre testet, utprĂžvd, utviklet og brukt i ekte kamp pĂ„ slagmarken. Det var ogsĂ„ en forventning om at teknikkene skulle overfĂžres – uten endringer – fra mester til elev, og at utvalgte elever skulle fĂ„ et bestemt ansvar for Ă„ fĂžre arven, altsĂ„ teknikkene og den eventuelle filosofien rundt videre. Noen ganger skulle dette skje uten Ă„ rĂžre ved eller endre teknikkene, andre ganger var det et poeng at elevene skulle starte sine egne retninger. Uansett var forholdet mellom mester og elev helt sentralt i disse gamle kampformene.
Shogyu
I det gamle systemet som vi nÄ er enige om at kalles ryu, eller ko ryu, sÄ var det flere mÄter Ä oppnÄ innsikt i kampformen pÄ. Det var heldigvis fÄr man si, ikke kun pÄ slagmarken at man kunne finne lÞsninger pÄ hvordan teknikker skulle se ut.
Etterhvert som utÞvere, mestere og krigere fÞlte at grensen var nÄdd for hva de kunne lÊre gjennom den treningen de allerede holdt pÄ med, og at de sto pÄ stedet hvil nÄr det gjaldt teknisk utvikling i kampformer, kunne de begynne med noe som kalles shugyo. Shugyo er en intensiv og asketisk form for trening som skal teste bÄde tanker, kropp og sjel.
Her kan man gjerne se for seg de gode, gamle (og nye) kampformfilmene der den kloke mesteren stĂ„r stille og mediterer under en iskald foss eller under et kirsebĂŠrtre i full blomst eller pĂ„ kanten av et uendelig stup – tilsynelatande helt uanfektet av det som foregĂ„r rundt ham – det er som regel en eldre mann, men det kan vĂŠre kvinner ogsĂ„. Det er jo flere eksempler pĂ„ det ogsĂ„. Mer om det en annen gang. Den stoiske roen som blir vist er uansett imponerende og fascinerende!
Shugyo (äżź èĄ) er satt sammen av to tegn, shu äżź betyr «asketisk Ăžvelse» eller «asketisk aktivitet». Det neste tegnet, gyo èĄ, betyr «reise» eller «Ä dra» et sted. I dagligtalen forstĂ„s dette ordet som at man pĂ„ en nĂžysom og asketisk mĂ„te forsĂžker Ă„ oppnĂ„ et Ă„ndelig mĂ„l.
Musha shugyo
Denne reisen eller pilegrimsferden ble gjerne kalt musha shugyĆ (æŠè äżźèĄ). Musha betyr kriger. Man kan gjerne sammenligne dette med den europeiske middelalderens riddere som noen ganger brĂžt med omverdenen, for Ă„ legge ut pĂ„ en reise der de skulle teste ut grensene for hva som var moralsk rett og galt – sett i forhold til ridderidealene. Dette er parodiert pĂ„ en fantastisk mĂ„te i romanen «Don Quiote».
I musha shugyo foregĂ„r dette pĂ„ denne mĂ„ten: En kriger, gjerne omtalt som shugyosha, er ute pĂ„ vandring. Hensikten er Ă„ finpusse og Ă„ foreldre ferdighetene sine – uten Ă„ kunne pĂ„berope seg familiens eller skolens beskyttelse. I lĂžpet av denne dannelsesreisen trente krigeren med andre skoler, duellerte, jobbet som livvakt eller leiesoldat. Det var ganske vanlig Ă„ pĂ„ta seg oppdrag for lokale krigsherrer, daimyoer.
Denne mÄten Ä forsÞke Ä oppnÄ Ändelig utvikling pÄ er inspirert av zen-munker som gjerne la ut pÄ en form for asketisk pilgrimsferd, angya («gÄ med fÞttene»), gjerne i starten av sin munkegjerning. En slik reise kunne for zen-munkene vare opptil flere Är.
En tilsvarende reise var en populÊr mÄte Ä utvikle seg pÄ for bushi-ene, eller krigerne. Det var spesielt mange som valgte denne mÄten Ä gjÞre det pÄ, pÄ begynnelsen av 1600-tallet og helt fram til slutten av Tokugawa-shogunatet som vi nÄ vet sluttet i 1868. Det er flere eksempler pÄ at krigere ogsÄ vandret rundt pÄ denne mÄten, som munkene, i flere Är.
Etter denne lange perioden med trening, bÞnn og askese, skulle det Äpenbare seg en slags visjon som skulle vise utÞveren den sanne nÞkkelen til Ä beherske kampformen vedkommende drev med. Som oftest var denne Äpenbaringen ganske vag og lite konkret. Det kan for eksempel ha vÊrt en setning eller deler av en teknikk som skulle vÊre det grunnleggende i kampformen til den som hadde vÊrt gjennom shugyo. Slike Äpenbaringer ble kalt tenshin shoden (kunnskap fra himmelen) eller muso (kunnskap fra en himmelsk drÞm).
Kunnskapen man hadde fÄtt gjennom shugyo ble sett pÄ som den edleste og reneste, mest verdifulle, form for innsikt fordi man hadde fÄtt den direkte fra himmelen. Det var gudene som hadde overfÞrt sin visdom direkte til disse utÞverne som hadde vÊrt gjennom shugyo. For Ä kunne forbli edle og hellige mÄtte teknikkene i kampformen alltid ha samme uttrykk som det den fÞrste mesteren hadde vist sine elever.
Dersom man ikke kunne vise at teknikkene stammet fra en direkte overlevering fra mesteren selv (vedkommende som hadde tilegnet seg himmelsk visdom), ble kampformen regnet som mindreverdig. Denne direkte overfÞringen av metoder, teknikker og konsepter ble kalt jikiden. Modernisering ble altsÄ sett pÄ som noe negativt. Og dette er grunnen til at en ryu streber etter Ä beholde det opprinnelige slik det ble uttrykt av grunnleggeren.
Mye av denne tankegangen har utgangspunkt i den utbredte asiatiske oppfattelsen av historien og utviklingen som sirkulĂŠr. To store religioner – buddhismen og hindusimen – har reinkarnasjon som et av sine mest grunnleggende utgangspunkt. I tillegg ser mange i Asia det slik at alt som kommer fra det opprinnelige er edlere enn mer moderne varianter av det samme.
Dette betyr ikke at de klassiske kampformene aldri endrer seg. Man godtar at metoder og teknikker endrer seg i takt med tiden, men man mÄ alltid vÊre trofast mot formens grunnleggende filosofi og tekniske prinsipper. Noen steder velger man Ä kalle nye teknikker gaiden (teknikker utviklet utenfor grunnleggerens oppsyn).
Klassisk ryu og moderne do
Ryu skiller seg fra moderne do-former som judo, kendo, karatedo, iaido og aikido pÄ flere omrÄder. Et av disse er utviklingen av moderne kata. Flere av kataene er endret etter at de ble bestemt for aller fÞrste gang. à rsaken har gjerne vÊrt at man mener Ä ha funnet fram til bedre metoder, andre mÄter Ä sette teknikkene sammen pÄ eller alternative teknikker som skal vÊre med i kataen. Dette bryter med prinsippet om at det er mesterens metode som er den beste.
Endringer i kataer ville ikke vÊrt aktuelt pÄ samme mÄte i en tradisjonell ryu. Man tukler ikke med himmelske drÞmmer hadde nok omkvedet vÊrt. Dersom forandringer skulle ha vÊrt innfÞrt ville det krevd en ny himmelsk drÞm, eller dyp meditasjon og selvransakelse i det minste.
Moderne judo
Judo dele ikke inn i ulike ryu. Det finnes selvsagt Kodokan judo, olympisk judo, judo som selvforsvar og sÄ videre, men ingen av disse tilnÊrmingsmÄtene tilfredsstiller kravene man stiller til en ryu, og uansett er det stort sett de samme teknikkene og treningsmetodene som brukes.
Judo forandrer seg stadig nÄr det gjelder teknikker og treningsmetoder, og begrunnelsene for endringer er ofte knyttet opp mot argumenter som har med kommersialisering Ä gjÞre, eller muligens for Ä begrense mulighetene for Ä pÄdra seg skader. Det er i liten grad snakk om himmelske drÞmmer.
Det gjÞr at den judoen vi trener i vÄre dager er ganske annerledes enn det Jigoro Kano drev med for litt over 100 Är siden.
Kilder
- Muromoto, Wayne (2017) What is a ‘Ryu’? (originalt fra The Budo Journal Furyo, nr. 8, 1997)
- Skoss, Diane (2002) Koryu budo, kobudo, kobujutsu, koryu bujutsu: what’s the difference?
- Toppbilde av Thao Le Hoang pÄ Unsplash
- Way of Martial Arts, Difference Between Kyokushin Karate and Shotokan Karate
- Wikipedia, Musha shugyĆ
- Wikipedia, Ryu (school)
Legg igjen en kommentar