11 tips for bedre ne-waza

Sist oppdatert 09.02.2021.

  • Start i kamprealistiske posisjoner – ikke bare front mot front på begge knærne.
  • Bytt på å starte liggende på rygg.
  • Unngå i størst mulig grad å ligge på magen – selv når du er sliten og trenger en pust i bakken. Bruk heller tiden på å forsvare deg ved hjelp av teknikk. Hvile kan du gjøre når du kommer hjem.
  • Ikke forsøk på kvelinger når motstanderen din kontrollerer deg. Sørg for at du kontrollerer kroppen til motstanderen før du forsøker å sette inn shime-waza.
  • Tren brasiliansk jujutsu.
  • Gjør som barna: Lek med judo!
  • Lær deg alle de grunnleggende kontrollteknikkene – med variasjonene også.
  • Spør hele tiden mer erfarne utøvere om de kan vise deg teknikker som de utsetter deg for, gjerne med eventuelle frigjøringer også.
  • Bestem deg for en ferdighet du ønsker å trene på, og gjør en avtale med partneren om hva du ønsker å få ut av treningen (frigjøring, snuing, holdegrep osv.).
  • Bruk en treningsdagbok.
  • Sjekk bøker og Youtube for tips om treningsmetoder og teknikker.

Om Arne Midtlund

Jeg har trent judo siden 1983, fikk 1. dan i 1989 og begynte å lage disse nettsidene i 1997. I 2021 startet jeg en podcasten JudoMania. Jeg har jobbet som lærer på ungdomsskolen siden 1998, er lektor med opprykk og har en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.