Sist oppdatert 29.03.2025.
Hva betyr egentlig begrepene seiryoku zenyo og jita kyoei? Og hvorfor insisterte Jigoro Kano pÄ at judo ikke bare var en kampform, men ogsÄ en vei til personlig og sosial utvikling?
Jigoro Kano (1860â1938) er kjent som den som grunnla judo. Men han var mye mer enn grunnleggeren av en kampform. Han var ogsĂ„ en ivrig pedagog, samfunnsreformator og filosof. Han skrev om moral og etikk allerede 26 Ă„r gammel â pĂ„ en tid da Japan nettopp hadde Ă„pnet seg for vestlig filosofi og vitenskap.
Kano var ikke opptatt av kamp for kampens skyld. For ham var judo et middel til Ă„ utvikle hele mennesket â fysisk, mentalt og sosialt.
âĂ perfeksjonere seg selv for Ă„ kunne bidra til samfunnet â det er mĂ„let med judo.â
â Jigoro Kano
Seiryoku zenâyo â den beste bruken av energi
Seiryoku zenâyo betyr noe sĂ„nt som âmest mulig effektiv bruk av energiâ. Enkelt forklart handler det om Ă„ bruke motstanderens kraft til egen fordel. Men Kano mente at dette ikke skulle begrense seg til kampformer; det skulle gjelde alt i livet: Hvordan vi bruker tiden vĂ„r, hvordan vi tenker, hvordan vi snakker, handler og opptrer i mĂžte med andre.
Kanji | Uttale | Betydning |
---|---|---|
çČŸ | sei | raffinert, ren |
ć | ryoku | kraft, energi |
ć | zen | godhet, dyd |
çš | yĆ | bruk, anvendelse |
Direkte oversettelse: «Mest mulig effektiv bruk av energi»
Da Kano etablerte Kodokan i 1882, underviste han ikke bare i kast og bakketeknikk. Det ble ogsĂ„ holdt foredrag om kosthold, sĂžvn, hygiene og moral pĂ„ Kodokan. Mange elever fikk hĂžre like mye om âhvordan vĂŠre et godt menneskeâ som om hvordan man utfĂžrer en perfekt seoi-nage.
âDen sanne betydningen av judo er ikke Ă„ beseire en motstander, men Ă„ overvinne deg selv.â
â Jigoro Kano
Jita kyoei â gjensidig velferd og nytte
Det andre sentrale begrepet i Kanos filosofi er jita kyoei â som betyr âselv og andre â felles blomstringâ. Begrepet bestĂ„r av fire tegn: èȘä»ć ±æ
Kanji | Uttale | Betydning |
---|---|---|
èȘ | ji | selv, seg selv |
ä» | ta | andre, de andre |
ć ± | kyĆ | felles, sammen, gjensidig |
æ | ei | blomstring, velstand, utvikling, ĂŠre |
Hvis vi setter alt dette sammen til jita kyoei (èȘä»ć ±æ ), sĂ„ betyr det «selv og andre, felles blomstring» eller litt friere: «Gjensidig velstand mellom deg og andre», «Ă„ vokse sammen med andre» eller «gjensidig nytte og utvikling for bĂ„de meg og deg».
Ikke bare utvikle deg selv, men gjÞr det pÄ en mÄte som ogsÄ hjelper andre. Samfunnets fremgang skjer gjennom gjensidig vekst.
â Jigoro Kano
Jigoro Kano var inspirert av vestlig tankemÄte, men formulerte tankene i et sprÄk og en form som passet japansk moral og kulturarv. Tanken er at judo ikke bare skal gjÞre deg sterk og dyktig, men at du skal bruke det du lÊrer til Ä hjelpe andre. Det handler om samarbeid, ikke bare konkurranse.
âEt menneske som sĂžker Ă„ bli sterk uten Ă„ tenke pĂ„ andre, er som en grein som vokser raskt, men visner tidlig.â
â Jigoro Kano
I praksis ser vi dette hver gang vi trener judo med en partner. Vi hjelper hverandre til Ă„ bli bedre. Uten uke, ingen tori. Uten tori, ingen uke. Det er en balanse â et samspill.
Filosofien i dag
I moderne judo blir det ofte stort fokus pÄ det tekniske og konkurranse. Vi trener hardt, forbereder oss til stevner, jobber mot nye belter. Men kanskje vi noen ganger glemmer hvorfor vi gjÞr det?
Jeg synes at mange av de gode samtalene fĂžr og etter trening ofte handler om mer, eller i alle fall noe annet, enn teknikk og kamp. Da snakker vi kanskje om liv (og dĂžd), politikk, interesser og opplevelser. Samtalene er preget av respekt, samhold og utvikling – i en eller annen form. Da handler det om jita kyĆei, selv om vi ikke alltid bruker det ordet.
Judo er ikke bare for kroppen. Den er ogsÄ for hjertet og sinnet.
â Jigoro Kano
Kan man forstÄ judo uten filosofien?
Du kan bli flink teknisk. Du kan vinne kamper. Men uten Ă„ forstĂ„ hva seiryoku zenâyĆ og jita kyĆei handler om, gĂ„r du glipp av noe viktig. Judo er ikke bare kampkunst; det er en mĂ„te Ă„ leve pĂ„.
Neste gang du er i en dojo, kan du jo ta deg en Ăžrliten mental pause. Tenk litt over hvordan du bruker kreftene dine.
Hvem hjelper du, hvem stÞtter du, hvem er du en god uke for? Kan du fÄ enda mer utbytte av judotreningene ved Ä hjelpe de de trener med? Da er du kanskje i ferd med Ä nÊrme deg judo slik Jigoro Kano sÄ det for seg.
Kilder
- Gatling, L. (2021). The origins and development of KanĆ JigorĆâs jĆ«dĆ philosophies. The Arts and Sciences of Judo, 1(2), 50â63. International Judo Federation.
- Brousse, M. (2021). The Judo Moral Code or the Western âRe-Japanisationâ of Modern Judo. The Arts and Sciences of Judo, 1(2), 21â29.
- Green, T. A., & Svinth, J. R. (2010). Martial arts of the world: An encyclopedia of history and innovation. ABC-CLIO.
- Yamada, S. (2001). Shots in the Dark: Japan, Zen, and the West. University of Chicago Press.
- Kano, J. (u.Ă„.). Sitater av Jigoro Kano. AZQuotes.
Legg igjen en kommentar