Selvforsvar i skolen

Sist oppdatert 07.02.2021 av Arne Midtlund

Første økt – kort intro, straffeloven, tre faser i selvforsvar

På mine selvforsvarskurs for ungdomsskoleelever starter vi alltid med en diskusjon om hvilke muligheter man har når det er snakk om selvforsvar. Dette gjør vi med utgangspunkt i følgende eksempel:

En fremmed person griper deg i armen eller jakka. Hva gjør du?

Som regel blir forslagene mange og kreative, men stort sett glemmer man det aller enkleste som er verbalmetoden: “Kan du være så snill å slippe?” eller “Slipp!” eller “Nei!”

Poenget er ikke at alle angripere vil slippe; hensikten er å åpne øynene for at selvforsvar er mer enn teknikker.

Straffeloven

Deretter gjennomgår vi straffelovens § 17, 18, 19 og 48 om nødverge og selvtekt. Paragrafene som omhandler dette er endret, men hovedinnholdet er det samme:

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,
b) ikke går lenger enn nødvendig, og
c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Tre faser i selvforsvar

Unnvikelse: Unngå situasjoner som kan føre til vold, og de tidspunktenetidspunkt på døgnet hvor man er mest utsatt for vold.

Flukt: Vit hvor du er og hvor du kan flykte/løpe hvis noen truer deg.

Kamp: Forsvar deg fysisk mot en angriper.

Det er viktig å legge vekt på at alle skal kunne bevege seg fritt. Ingen skal behøve å være redd eller engstelig. Like vel er det enkelte situasjoner og steder som kan være mer risikofylte enn andre. Og det er her de tre nevnte fasene spiller inn.

Praktiske øvelser

Øvelsene denne første økten har flere hensikter: man skal venne seg til kroppskontakt, man skal prøve seg på ulike motstandere, og man skal være fysisk aktive.

Teknikkene som vises er slik at de ikke så enkelt kan brukes offensivt som angrepsteknikker. Elevene får kun lære frigjøringsteknikker denne gangen.

Elevene får også demonstrert og deltatt på seiza. Jeg gir en enkel forklaring på hvorfor man sitter slik man gjør – både med venstre kne lengst i matta og hendene formet som en trekant.

Oppvarming

  • Parvis på matte: klappe hverandre på nakken, baken eller lignende. Først til 5 poeng. Taperen utfører 5 pushups, 5 situps og 5 spensthopp
  • Parvis på matte: en i benk, den andre stående. Feste grep på ryggen – bytte etter to ganger
  • Parvis på matte: begge i pushups-posisjon, rive bort armen
  • Brytekamp/løfte-randori

Hoveddel, teknikkdel

  • Frigjøring fra grep i lugg
  • Frigjøring fra grep i arm – tre metoder

Avslutning

  • Firedelt styrkeøvelse:
    pushups
    situps
    hoppe mellom
    spensthopp
  • Uttøyning


Andre økt – balanse, styrke, samarbeid

Øvelsene på andre økt fokuserer på balanse, styrke og samarbeid. Alle tre faktorer er viktige når man skal øve på selvforsvar. Elevene får prøve seg på en ny teknikk, og vi repeterer de to teknikkene som ble gjennomgått forrige gang.

Oppvarming

  • Vanlig sisten – de to som har den har en stafettpinne i hånden
  • Slangesisten – del klassen inn i 4-5 lange rekker, den fremste skal forsøke å få tak i den bakerste
  • Stafett med styrkeøvelser – del klassen inn i 4-5 lag, i enden av gymsalen skal de gjøre ymse øvelser: klatre opp i ribbeveggen, burpes (forlengs og baklengs), sitte på rumpa og kun den

Hoveddel

  • Balanseøvelse – sitt på rumpa og bare den (hvor lenge klarer dere), parvis bruk bena til å få den andre ut av balanse
  • Vær speil for hverandre
  • Katt og mus: alle sitter bortsett fra en katt og en mus (del klassen i to og del gymsalen i to). Katten og musen løper rundt som i vanlig sisten. Dersom musen setter seg med ryggen inntil noen blir vedkommende katt, og den som var katt blir nå til mus.
  • Selvforsvarsøvelse: hodet holdes i klemme –> tani otoshi
  • Selvforsvarsøvelse: repetisjon av grep i hår og grep i arm
  • Sumo: skyve hverandre av matten bytt partner 3 ganger
  • Løfterandori: bytt partner 3 ganger

Avslutning

  • Brobyggerstafett – del klassen inn i 4-5 lag. Alle på laget står sidelengs i forhold til fartsretningen. Den bakerste krabber gjennom slik at laget etterhvert beveger seg over gymsalen. (NB! Star på langsiden av salen.)
  • Lenkestafett: 4 på hvert lag
  • Firedelt styrkeøvelse
  • Uttøyning

Likte du dette? Motta et månedlig nyhetsbrev med informasjon om nye og gamle artikler på disse judosidene!

Tredje økt – koordinasjon og mattetilvenning

Øvelsene på tredje økt fokuserer på koordinasjon, og mattetilvenning. Begge faktorer er viktige. Elevene får prøve seg på en ny teknikk, og vi repeterer de to teknikkene som fungerte best. I tillegg øver vi på ukemi waza – særlig ushiro ukemi.

Oppvarming

  • Koordinering: leddruller i alle retninger
  • Løpe over salen i alle retninger og på alle fire

Hoveddel

  • Selvforsvarsøvelse: repetisjon av grep i hår og grep i arm
  • Løfterandori: bytt partner 3 ganger
  • Ukemi waza

Avslutning

  • Reaksjonstrening: A og B (Snipp og Snapp)
  • Fjernstyring
  • Firedelt styrkeøvelse
  • Uttøyning

Kilder

About Arne Midtlund

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.