Sist oppdatert 02.05.2025.
I kampsportverdenen finnes det en mange fortellinger om det svake, sykelige barnet, eller det vennelĂžse barnet, eller mobbeofferet, som gjennom hard trening og dedikasjon vokser opp til Ă„ bli en uovervinnelig mester. Jeg trenger ikke Ă„ si noe mer enn «Karate kid», sĂ„ skjĂžnner de fleste hva jeg mener.
Og det er nettopp her vi kommer til det som kalles heltereisen. En arketypisk fortelling som dukker opp overalt â i gamle myter, superheltfilmer og moderne manga.
Hovedpersonen starter ofte som svak, utstĂžtt â eller rett og slett en skikkelig svekling. Men sĂ„ skjer det noe. Personen drar ut pĂ„ en reise. Det kan vĂŠre en faktisk reise, men like gjerne en indre â en metafysisk reise, om du vil. Og nĂ„r hovedpersonen vender tilbake, har de bĂ„de vunnet over seg selv om motstanderne sine.
Den som fĂžrst satte ordentlig ord pĂ„ dette, var Joseph Campbell. En amerikansk professor, mytolog og forfatter, fĂždt i 1904, som viet livet sitt til Ă„ finne felles mĂžnstre i fortellinger fra hele verden. Han samlet trĂ„dene fra myter over hele verden, og beskrev det han kalte The Heroâs Journey. En slags universell fortellingsoppskrift. Du finner den igjen i fortellingen om Luke Skywalker, Frodo og til og med i eventyrene om Espen Askeladd.
Det som er ekstra spennende er at dette ikke bare handler om fantasy eller eventyr. Det er ogsĂ„ en slags dannelsesreise. Hovedpersonen blir mer enn bare sterk: personen blir klok, kanskje raus og i stand til Ă„ ta stĂžrre ansvar enn tidligere. Og det er, egentlig, en litterĂŠr arketype â et mĂžnster vi aldri blir lei av, fordi det speiler noe alle kan kjenne seg litt igjen i. Det handler om fĂžlelsen av Ă„ starte et sted langt nede, og sakte, men sikkert jobbe seg oppover.

Og heltereisen slutter ikke i fiksjonen. Tvert imot â den lever videre i hvordan vi snakker om virkelige mennesker, for eksempel i fortellingene om folk som Bruce Lee, Helio Gracie og Miyamoto Musashi. Disse var alle personer som ble framstilt som fysisk smĂ„, sykelige og skrantne, eller som noen som pĂ„ andre mĂ„ter mĂžtte utfordringer i barndommen.
Bruce Lee
Som barn var Bruce Lee ikke spesielt fysisk imponerende. Han var tynn og ganske svak sammenlignet med sine jevnaldrende i Hong Kong. Han var ogsÄ nÊrsynt og hadde til tider helseproblemer. Etter Ä ha blitt banket opp i en gatekamp, begynte han Ä trene Wing Chun under Ip Man. I lÞpet av de neste Ärene ble han en av de mest fysisk imponerende og hurtige kampsportutÞverne verden har sett.

Helio Gracie
Helio Gracie var en av grunnleggerne av brasiliansk ju-jutsu (BJJ). Han blir omtalt som fysisk svak og ofte syk. Han var sÄ skjÞr at han ikke kunne delta i de fysiske aktivitetene som brÞdrene hans drev med. Men han utviklet sin egen kampstil basert pÄ teknikk og effektiv bruk av kroppen, noe som gjorde ham til en av de mest innflytelsesrike kampsportutÞverne i historien.
Miyamoto Musashi
Miyamoto Musashi, den legendariske samuraien, ble angivelig fÞdt svak og syk. I barndommen var han ikke sÊrlig sosial; han fokuserte heller pÄ Ä perfeksjonere kampsportferdighetene sine enn Ä gjÞre andre ting. Senere ble han en av Japans stÞrste sverdmestere.
Mytene er viktige som en del av begrunnelsene og grunnlaget for de ulike kampformene, for hva er vel egentlig poenget med Ä trene pÄ kampsport hvis du i utgangspunktet er stor, sterk og sÄ Ä si uovervinnelig?
Derfor skal man ta slike fortellinger med en stor klype salt. I Helio Gracies tilfelle er det for eksempel allment kjent at han faktisk var ganske atletisk og sporty i sine yngre dager. (Dette bildet pÄ Reddit viser en ung Helio Gracie, og det er vanskelig Ä se pÄ ham som en tynn spirrevipp dersom dette var utgangspunktet hans.)
Og akkurat den typen fortelling finner vi igjen i judoverdenen ogsÄ. For nÄr man leser om barndommen og oppveksten til Jigoro Kano, sÄ virker mÞnsteret kjent. Han omtales flere steder som et svakt og skjÞrt barn.
Men hvor mye av dette er historisk korrekt, og hvor mye av det er myter skapt for Ä promotere judo? Her skal jeg forsÞke Ä se nÊrmere pÄ hva ulike kilder faktisk sier om Jigoro Kanos helse og fysikk i barndommen.
Hvor kommer pÄstanden fra?
PÄ nettsidene til Kodokan stÄr det allerede i den fÞrste setningen pÄ den siden som tar for seg judoens historie:
Grunnleggeren av Kodokan judo, mester Jigoro Kano, var fysisk svak allerede som ung og begynte Ä trene jujutsu i et forsÞk pÄ Ä bli sterkere.
I boka Judo memoirs of Jigoro Kano skrevet av Brian Watson er det et lite tekstutdrag som det oftes vises til nÄr man skal si noe om Jigoro Kanos fysikk som barn.
I boka Judo memoirs of Jigoro Kano skrevet av Brian Watson er det et lite tekstutdrag som det oftes vises til nÄr man skal si noe om Jigoro Kanos fysikk som barn. Brian Watson, som har skrevet mye om Jigoro Kano, er en erfaren judoutÞver, og han hadde 4. dan da han skrev The Father of Judo. PÄ 1970-tallet var han forskningsstudent ved Kodokan, universitetslektor og oversetter, samt engelsk korrespondent for Imperial Hotel i Tokyo. Watson har skrevet flere bÞker om judo og den fÞrste var The Father of Judo. Det som kanskje gjÞr at vi mÄ ta noe av det Watson skriver med en klype salt, er at han innfÞrer fiktive partier i bÞkene sine; det kan for eksempel handle om dialog som aldri har funnet sted. Dette sier han at han gjÞr for at teksten skal bli mer tilgjengelig for et stÞrre publikum. Selv om det er de edleste hensikter, betyr det ogsÄ at tekstene til Watson mÄ leses ekstra kritisk.
Brian Watson, som altsÄ har skrevet mye om Jigoro Kano, er en erfaren judoutÞver, og han hadde 4. dan da han skrev The Father of Judo. PÄ 1970-tallet var han forskningsstudent ved Kodokan, universitetslektor og oversetter, samt engelsk korrespondent for Imperial Hotel i Tokyo. Watson har skrevet flere bÞker om judo og den fÞrste var The Father of Judo. Det som kanskje gjÞr at vi mÄ ta noe av det Watson skriver med en klype salt, er at han innfÞrer fiktive partier i bÞkene sine; det kan for eksempel handle om dialog som aldri har funnet sted. Dette sier han at han gjÞr for at teksten skal bli mer tilgjengelig for et stÞrre publikum. Selv om det er de edleste hensikter, betyr det ogsÄ at tekstene til Watson mÄ leses ekstra kritisk.
Men, altsÄ, i teksten stÄr det fÞlgende sitatet i fÞrste kapittel (oversatt fra engelsk til norsk av ChatGPT og meg):
Blant mine medelever var det noen som var fysisk svake, og som et resultat ble de ofte dominert av de stĂžrre, sterkere guttene. De svakere ble tvunget til Ă„ gjĂžre ulike ĂŠrend og tjenester for de sterkere. Siden jeg var en av de svakeste, ble jeg satt til Ă„ lĂžpe ĂŠrender etter ordre fra de sterke.
Selv i min nÄvÊrende alder er jeg fysisk like robust som enhver annen mann. Men pÄ den tiden, selv om jeg ikke var sykelig, var jeg likevel ganske skrÞpelig. NÄr det gjaldt akademiske fag, var jeg pÄ lik linje med mine klassekamerater, men likevel ble jeg ofte behandlet med forakt og sett ned pÄ.
Fra en tidlig alder ble min nysgjerrighet vekket da jeg fĂžrst hĂžrte om jujutsu, en kampmetode hvor en person med liten fysisk styrke kan overvinne en fysisk sterkere motstander. Derfor vurderte jeg seriĂžst Ă„ begynne Ă„ trene i denne kunsten.
Dette sitatet er den eneste primĂŠrkilden, om man skal stole pĂ„ Brian Watson, der Jigoro Kano selv forteller om sin barndom. Han sier jo egentlig ikke at han var svak, men han sier at han var skrĂžpelig, «feeble» som det stĂ„r i originalteksten. «Feeble» oversettes gjerne med «mangler fysisk styrke, sĂŠrlig pĂ„ grunn av alder eller sykdom». Og da er vi ikke langt unna tolkningen at Jigoro Kano var liten og svak.

I en annen bok, ogsĂ„ skrevet av Brian Watson, fĂ„r vi en litt annen versjon av Kanos oppvekst, men ogsĂ„ her legges det vekt pĂ„ at Jigoro Kano var svakere enn andre ungdommer i samme miljĂž – om det var fordi de var eldre, eller om det var fordi Jigoro Kano var spesielt liten, er ikke godt Ă„ svare pĂ„.
Den fÞrste dagen (pÄ en ny skole) ble han vist til sovesalen han skulle dele med fem eldre gutter. Belysningen var svak, atmosfÊren dyster og ugjestmild, og gulvet knirket under fÞttene hans. De nye romkameratene krevde umiddelbart at Jigoro Kano skulle identifisere seg. Han bukket dypt og introduserte seg nervÞst. Da ble han mÞtt med fornÊrmelser og mishandling.
Jigoro forsto raskt at som den yngste gutten ble han sett ned pÄ og ansett som uverdig for enhver form for hensyn fra sine eldre romkamerater.
Videre skriver Brian Watson:
En dag, mens han var travelt opptatt med Ä forberede seg til timene, dukket en av de eldre guttene opp og krevde at Jigoro skulle bli med ham ut pÄ en runde med sumo-trening. Jigoro prÞvde Ä takke nei til invitasjonen, men til ingen nytte. Den eldre gutten grep ham fysisk, bar ham ut og kastet ham i bakken. Mens Jigoro lÄ der og gispet etter luft, forbannet den eldre gutten ham for ikke Ä ha kjempet mer tappert, og gikk sin vei.
Overveldet av raseri og en bitter fÞlelse av makteslÞshet, grÄt Jigoro sine bitre tÄrer. Han var fysisk underlegen de eldre guttene, ute av stand til Ä forsvare seg i kamp, og nÄ var han virkelig usikker pÄ hvor mye mer trakassering han kunne tÄle.
Watson beskriver og skildrer livet pÄ internatskolen med mange flere eksempler pÄ plaging og mobbing av Jigoro Kano. Det kommer ikke klart fram om Kano var spesielt utsatt, eller om dette var en skjebne som rammet alle nye elever pÄ skolen. Men det framstÄr uansett ikke som en sÊrlig lystbetont skolegang.
Det er i alle fall slik at koblingen mellom Jigoro Kanos strevsomme skolegang og trening i kampform blir tydelig i de neste avsnittene. Da forteller nemlig forfatteren av biografien om en mann som het Baisei Nakai som var venn av Kano-familien. Nakai var et tidligere medlem av shogunes garde.
En dag nevnte han tilfeldig at jujutsu var en utmerket form for fysisk trening. Han ga Jigoro en kort demonstrasjon av noen jujutsu-teknikker. Nakai forklarte at jujutsu kunne gjĂžre det mulig for en person med liten fysisk styrke Ă„ overvinne en stĂžrre og sterkere motstander.
For Jigoro var dette en stor Äpenbaring. Han bestemte seg der og da for Ä be Nakai om Ä lÊre ham jujutsu.
Selv om det ennÄ skulle gÄ noen Är til Jigoro Kano for fullt begynte Ä trene jujutsu, sÄ har denne fortellingen i alle fall klart Ä koble Jigoro Kanos manglende fysiske styrke med Þnsket om Ä lÊre kampformer og selvforsvar.

Det finnes mange flere eksempler pĂ„ denne beskrivelsen av Jigoro Kano. Et eksempel kan hentes fra judotreneren og forfatteren Tadao Otaki, som ogsĂ„ har skrevet en fantastisk bok om randori-no-kata. I boka «Jigoro Kano, My Life and Judo» forteller Otaki at Jigoro Kano var fysisk svak, og at han derfor Ăžnsket Ă„ styrke kroppen sin og forbedre helsen. For Ă„ oppnĂ„ dette begynte han Ă„ trene jujutsu.
Akkurat som Brian Watson henter Tadao Otaki informasjonen sin fra Jigoro Kanos selvbiografi. Det betyr jo at uansett hvor mange eksempler vi finner pÄ omtaler av Jigoro Kanos helsetilstand som barn, sÄ er alt basert pÄ det han selv har fortalt om dette. Det finnes ingen andre kilder som kan bekrefte eller avkrefte det Kano selv skriver om seg selv.

En annen vri
Det internasjonale judoforbundet har en litt annen vri pÄ fortellingen om Jigoro Kanos barndom og oppvekst. Han blir fortsatt plaget og ertet av andre, eldre barn. Men i IJF-versjonen er Kano i fysisk god form:
Som gutt var Kano liten, men siden han var svĂŠrt fysisk begavet, studerte han sammen med gutter som var eldre og stĂžrre enn ham. Dette var en av grunnene til at han tidlig lĂŠrte Ă„ forsvare seg, ettersom han gjentatte ganger ble mobbet og latterliggjort.
Da han fylte 14 Är, begynte han pÄ Foreign Languages School, hvor han var en av de fÞrste japanerne til Ä spille baseball. Sporten hadde blitt introdusert Äret fÞr av to amerikanske lÊrere. Han elsket sporten og ble inspirert av hvordan idrett kan ha en positiv innvirkning pÄ samfunnet.
Hvorfor vektlegges Kanos fysiske svakhet?
Det kan godt vÊre at Kano faktisk var fysisk liten og svakere enn mange av sine jevnaldrende som barn. Det er det egentlig vanskelig Ä si noe sikkert om. Ut fra bilder i ulike bÞker og pÄ nettet, er det sÄ Ä si umulig Ä tolke noe sikkert.
I tillegg er det slik at den eneste kilden fra samtida er Jigoro Kanos selvbiografi. Alle andre kilder er mer eller mindre basert pÄ, og omskrivinger av, Kanos egne ord.

Hensikten med fortellingen om Jigoro Kanos barndom, tror jeg, er Ä fÄ fram et pedagogisk poeng, nemlig at den lille kan vinne over den store, men kanskje enda viktigere vinne over seg selv i den forstand at alle kan utvikle seg, sÞrge for Ä fÄ bedre helse, og Ä kunne vÊre en positiv ressurs overfor sine omgivelser. Dette kan kanskje deles inn i fire hovedpoeng:
- Judo som en vei til fysisk og mental forbedring. Historien om Jigoro Kanos barndom understreker at judo ikke bare handler om Ä vÊre fysisk sterk fra starten av, men om hvordan trening kan utvikle bÄde kropp og sinn.
- Demonstrasjon av judoens filosofi. Judo handler om maksimal effektivitet, der teknikk kan kompensere for mangel pÄ rÄ styrke. Jigoro Kanos egen utvikling er et godt eksempel pÄ denne mÄten Ä tenke pÄ.
- Inspirerende fortelling for utĂžvere. Historien om den svake gutten som blir en mester gjĂžr judo mer tilgjengelig for folk flest, spesielt barn og ungdom som kanskje ikke har et godt fysisk utgangspunkt.
- Nasjonal identitet og pedagogisk mÄl. PÄ slutten av 1800-tallet Þnsket Japan Ä bygge en sterkere og sunnere befolkning. Jigoro Kano viste til judo som et verktÞy for Ä styrke ungdom, bÄde fysisk og moralsk.
Er fortellingen overdrevet?
Sannsynligvis, ja. Jigoro Kano kan nok ha vÊrt liten som barn, men han var ikke nÞdvendigvis syk eller ekstremt svak. NÄr man kjenner til hva han fikk til med tanke pÄ Ä utvikle en helt ny kampform er det mer logisk at han over gjennomsnittet nÄr det gjelder fysisk form.
Historien om den fysiske svakheten til Kano passer godt inn i en fortelling der judo skal promoteres som en inkluderende kampsport.
Og kanskje er det derfor vi aldri gĂ„r lei av sĂ„nne historier. Fordi vi innerst inne hĂ„per â eller vet â at vĂ„r egen vei ogsĂ„ kan vĂŠre en heltereise. Enten den starter i dojoen, pĂ„ skolebenken eller et helt annet sted
Kilder
- Campbell, J. (2004). The hero with a thousand faces (Commemorative ed.). Princeton University Press.
- Gratz, A. (u.Ă„.). Learn more about Ichiko and Japanese baseball.
- KĆdĆkan Judo Institute. (u.Ă„.). History of KĆdĆkan Judo.
- Martial History Team. (2020). Was Professor Kano sickly, small, and weak? Martial History Team.
- Martial Journal. (u.Ă„.). Book review: The Father of Judo
- Messner, N. (2019). From Martial Art to Olympic Sport – PART 1. International Judo Federation.
- Staples, B. Jr. (2018). The Development of Baseball in Japan â A Closer Look.
- Watson, B. N. (2008). Judo memoirs of Jigoro Kano. Trafford Publishing.
- Watson, B. N. (2000). The father of judo: A biography of Jigoro Kano. Kodansha International.
Legg igjen en kommentar