JudoMania > , > Ep. 27: Å slĂ„ss uten Ă„ slĂ„ss

Å slĂ„ss uten Ă„ slĂ„ss

Sist oppdatert 14.05.2025.

I filmen Enter the Dragon fra 1973 er det en herlig scene. Filmens hovedperson, Lee, som spilles av selveste Bruce Lee, er pÄ vei til den Þya der filmens hovedskurk, Han, befinner seg. PÄ Þya skal Lee, som er kung fu-ekspert og politimann, infiltrere imperiet til den kriminelle Han. PÄ overflaten kan det se ut som Han driver en karateskole fra Þya, men vi som ser pÄ vet at dette kun er et skalkeskjul for kriminell aktivitet.

Det er mange gode grunner til Ä se denne filmen. Det er blant annet den eneste Bruce Lee-filmen som ble produsert i Hollywood. Det er ogsÄ den siste filmen Bruce Lee rakk Ä fullfÞre. Han dÞde nemlig kort tid fÞr premieren, bare 32 Är gammel.

Filmen er interessant pÄ grunn av den filmhistoriske konteksten, og selvsagt pÄ grunn av hovedrolleinnehaveren. Den er preget av tiden den er lagd i, men om man vil se Bruce Lee i relativt fri utfoldelse, sÄ er den absolutt verdt en nÊrmere kikk.

Fighting without fighting

Vi befinner oss i en bÄt pÄ vei til Hans gangsters paradise, og Lee stÄr langs rekka og kikker utover havet. Da kommer det en mann inn fra Lees venstre side. Han begynner Ä skyggebokse i retning hodet til Lee.

Vi har allerede sett denne kjipe fyren bĂ„de slĂ„, sparke og dytte flere andre pĂ„ bĂ„ten. Lee har ogsĂ„ sett det, men hittil har han ikke gjort noe annet enn Ă„ registrere det som skjer – riktignok med et tydelig oppgitt uttrykk i ansiktet. Men nĂ„ har altsĂ„ plageĂ„nden sett seg ut vĂ„r venn og hovedperson i filmen, Lee.

«Plager jeg deg», spÞr han Lee.

Lee svarer: «Ikke bruk tiden pÄ det her.»

BÞlla ser pÄ Lee og spÞr: «Hvilke stilart bruker du?»

Den kloke og til tider filosofiske hovedpersonen, Lee svarer: «Min stilart? (pause) Du kan kalle den for ‘kunsten Ă„ slĂ„ss uten Ă„ slĂ„ss’.»

Den lite oppvakte og bÞllete fyren skjÞnner ikke hva Lee snakker om, sÄ han spÞr selvsagt om Lee kan vise ham hvordan det kan fungere.

«Senere», svarer Lee, og snur seg for Ä gÄ vekk fra hele situasjonen. Men det blir ikke godtatt. BÞlla holder Lee fysisk tilbake ved Ä dunke borti skulderen hans.

«Ok», sier Lee. «Men vi trenger stÞrre plass.» Lee peker pÄ en Þde Þy et stykke unna bÄten, og han foreslÄr at de kan ta seg over dit ved hjelp av en robÄt som slepes etter den stÞrre bÄten de nÄ befinner seg pÄ.

BÞlla klatrer ivrig ned i bÄten. Han kan liksom ikke komme seg raskt nok i gang med slÄsskampen, og Lee gir inntrykk av at han skal fÞlge etter. Det gjÞr han selvsagt ikke. I stedet slipper han ut sÄ mye tau at robÄten, som nÄ har den kjipe fyren ombord, sakker langt akterut. Gangsteren oppdager ikke dette raskt nok, og han er nÄ fanget i en liten bÄt pÄ slep etter den store bÄten.

Lee sier at hvis han forsÞker Ä trekke seg innover mot den stÞrre bÄten, sÄ slipper han lÞs tauet helt. Deretter overlater han tauet til noen av ungdommene som har blitt plaget av bÞlla. NÄ er hans skjebne bokstavlig talt i deres hender.

Dette er selvsagt ikke den mest spektakulĂŠre kampscenen i denne filmen, men det er kanskje den aller mest overlegne seieren vi ser i lĂžpet av hele Enter the Dragon. Ingen slag eller spark har blitt delt ut. Ingen personer blir skadet, og seieren er ganske total.

Enter the Dragon (1973) – «The art of fighting without fighting», Bruce Lee

Det jeg liker aller best med mÄten Lee lÞser utfordringen med kranglefanten pÄ, er at han gjÞr det ved hjelp av klokhet og sÄkalt snarrÄdighet. Mannen som ender opp i en liten robÄt uten mulighet for Ä vÊre voldelig mot noen som helst, hadde pÄ sin side sÄ lyst til Ä slÄss at han mistet vurderingsevnen totalt.

Rollefiguren Lee klarte derimot Ä kontrollere den frykten som oppstÄr nÄr man mÞter en konfrontasjon. Og han klarte Ä utnytte motstanderens energi og manglende vurderingsevne til egen fordel.

Dette er en fin og morsom scene i filmen, men det var nĂŠre pĂ„ at den ikke kom med i det hele tatt. I utgangspunktet hadde Enter the Dragon med lite av det filosofiske tankegodset Bruce Lee Ăžnsket Ă„ formidle til den vestlige verden. Han mĂ„tte rett og slett krangle ganske mye med Warner Bros., om manuset – som Bruce Lee i beste fall syntes var mangelfullt. Til tross for ganske bestemte meldinger, brevveksling rett og slett, fram og tilbake mellom Bruce Lee og Warner, skjedde det fint lite fĂžr innspillingen startet.

Uten denne kranglingen om manuset, ville Enter the Dragon aldri ha inneholdt berĂžmte scener som «finger pointing at the moon» eller den «fighting without fighting». Det ville heller ikke vĂŠrt plass til den filosofiske samtalen der Lee forklarer en munk at det ikke er han som slĂ„r, men den (altsĂ„ hĂ„nden) som slĂ„r helt av seg selv.

Kunsten Ă„ krige

En av de mest kjente bÞkene om krig og konflikt heter «Kunsten Ä krige». Den ble skrevet i Kina for omtrent 2500 Är siden. Forskerne er litt uenige om hvem som skrev den, men man nevner gjerne Sun Zi (Tzu) som en aktuell forfatter.

Boka har pÄvirket mye av tankesettet i SÞrÞst-Asia nÄr det gjelder konflikt og krigfÞring. Og da tenker man ikke kun pÄ militÊr konflikt. De tankene som legges fram i «Kunsten Ä krige» gjelder sÄ Ä si i alle livets faser.

Boka har vĂŠrt en naturlig del av det alle kinesere vokser opp med, og allerede pĂ„ 800-tallet i den fĂžrste oversikten over viktige bĂžker i Japan, dukker henvisninger til «Kunsten Ă„ krige» opp – i, ikke mindre enn, seks ulike utgaver.

Et av de aller viktigste poengene i Kunsten Ä krige er at den stÞrste form for dyktighet handler om Ä vinne uten Ä slÄss. Gyldendal forlag ga i 1999 ut en oversettelse av Song-dynastiets versjon av «Kunsten Ä krige». Song-versjonen er fra 1100-tallet. PÄ side 33 i Gyldendals oversettelse stÄr det:

Det er best Ă„ bevare fiendens stat inntakt, bare nestbest Ă„ Ăždelegge den. Det er best Ă„ bevare fiendens hĂŠr inntakt, bare nestbest Ă„ Ăždelegge den. (
) Å kjempe hundre slag og vinne hundre seire er ikke toppen av dyktighet. Å ikke kjempe og underlegge seg fiendens styrker er toppen av dyktighet. (…) Derfor, den som er dyktig i Ă„ anvende styrker, vil underlegges seg fiendens styrker uten Ă„ gĂ„ til strid.

Kunsten Ă„ krige, Sun Zi

Psykologisk krigfĂžring

PÄ mange mÄter kan man kalle det Ä slÄss uten Ä slÄss for psykologisk krigfÞring, og krigfÞring er jo pÄ ingen mÄte fredelig eller uskyldig. Det handler tross alt om Ä vinne mest mulig, raskest mulig, med minst mulig risiko og innsats.

Denne tilnĂŠrmingen til kamp og konflikt, handler om Ă„ fĂ„ motstanderen til Ă„ overgi seg uten kamp. Motstanderen mĂ„ overbevises om at motstand og aggressivitet er nyttelĂžst. Her handler det om Ă„ manipulere rammene rundt konflikten. Tid og fysisk avstand er alltid avgjĂžrende. Det beste er Ă„ la motstanderen fĂ„ tid og rom til Ă„ tenke seg om. Hvis du lykkes med dette, sĂ„ vil du fĂ„ motstanderen din til Ă„ handle pĂ„ en mĂ„te som er til nytte for deg – uten at noen av dere risikerer Ă„ skade seg.

Forskning

I 2000 kom det ut en forskningsartikkel der man sÄ pÄ sammenhengen mellom kampsporttrening og det Ä unngÄ sammenstÞt eller slÄsskamper. Her antyder forfatterne at trening i for eksempel judo eller taekwondo, eller en hvilken som helst kampsport, vil gjÞre at «utÞveren unngÄr Ä reagere instinktivt og aggressivt pÄ overfall». «UtÞveren lar seg ikke dominere av sitt ego», legges det til.

Grunnen til dette er et man ved all trening i kampsport blir oppmerksom og fininnstilt nÄr det gjelder Ä lese trusselbildet i form av kroppssprÄket til en motstander. Denne evnen, skriver forfatterne, kan gjÞre kampsportutÞveren i stand til Ä roe ned en situasjon i stedet for Ä hause den opp.

I den samme rapporten legges det ogsÄ vekt pÄ at selvforsvarstrening, i den grad det legges vekt pÄ det i kampsport, handler om Ä unngÄ konflikt. SÄ selv om man trener pÄ slag, kast, spark og kontrollteknikker, sÄ innprentes man fra fÞrste sekund at oppskriften pÄ vellykket selvforsvar er Ä unngÄ kamp.

Den vise anvender ingen voldsmidler.

Tao Te Ching, kapittel 28

Det er selvsagt kamp, konkurranser og snakk om Ä vinne i kampsport som i all annen idrett. Men poenget er at dette gjerne er tett sammenvevd med selvutvikling. Grunnleggeren av moderne karate, Gishin Funakoshi, kalte dette «Winning by losing». Han var opptatt av at om man gÄr inn for Ä vinne for enhver pris, sÄ mister man essensen i den kampformen man trener pÄ.

Hvordan kan du bli god i denne mystiske kampsporttaktikken?

Behold roen

Å slĂ„ss uten og slĂ„ss betyr jo pĂ„ en mĂ„te at du mĂ„ legge vekk alle de kule teknikkene du har lĂŠrt pĂ„ judo- eller karatetreningene. Her er det egentlig mest av alt snakk om Ă„ beholde roen. Det er ikke sikkert at noen kommer til Ă„ legge merke til taktikken din i det hele tatt. MĂ„let er kanskje rett og slett at ingen skal legge merke til det, fordi situasjonen roes ned.

Faktisk er det slik at det viktigste kjennetegnet pÄ om du har lykkes med Ä slÄss uten Ä slÄss, er at konfrontasjonen ikke oppleves som en alvorlig hendelse i det hele tatt. Alle provokasjoner, trusler og aggressive kommentarer mÄ derfor mÞtes pÄ en balansert, rolig, intelligent og avvÊpnende mÄte. Det er pÄ ingen mÄte enkelt, for det handler ikke om Ä legge seg sÄkalt «flat». Dessuten er det normalt Ä bli bÄde sint, redd og aggressiv i truende situasjoner. Det er disse naturlige reaksjonene trening i kampsport kan hjelpe deg med Ä tilpasse.

En undersÞkelse gjort blant et representativt utvalgt pÄ 947 judoutÞvere i alderen 15-17 Är, viste at de skÄrte signifikant hÞyere enn bÄde de som ikke trente noe, og de som trente noe annet enn kampsport nÄr det gjelder livsmestring. Da undersÞkte de faktorer som selv-realisering, selvfÞlelse og selvkontroll. De fant ogsÄ ut at forskjellene Þkte i takt med antall Är utÞverne hadde trent.

Judo kan altsÄ virke positivt nÄr det gjelder evnen til Ä kommunisere, regulere fÞlelser, sette seg mÄl, ta ledelsen, jobbe i team, planlegge og forholde seg til andre mennesker.

Noe av forklaringen ligger i den dualismen mellom kropp og tanke som ligger naturlig i alle kampformer, sÊrlig de asiatiske. Der er det mindre fokus pÄ konkurranse, og mer fokus pÄ Ä utvikle personligheten. Jo mer vestlig og konkurranseorientert man blir, desto mindre blir effekten pÄ livsmestring.

NÄr det gjelder dette med balanse mellom konkurranse og personlig utvikling vil jeg kanskje tro at judo ligger og balanserer midt mellom to mÄter Ä se dette pÄ.

Tid og rom

Å slĂ„ss uten Ă„ slĂ„ss betyr at man mĂ„ ha kontroll pĂ„ omgivelsene, avstand, tid, plassering og sĂ„ videre. Motstanderen skal ikke velge dette. I utgangspunktet er jo dette en selvmotsigelse. Et kjennetegn pĂ„ et overfall er jo at det kommer uventet.

UndersÞkelser viser likevel at personer som har trent kampsport er flinkere enn andre til Ä tolke de smÄ, og nesten umerkelige, signalene som en motstander kommer med like fÞr et angrep. Og denne brÞkdelen av et sekund er ofte nok. Det lille Þyeblikket gir det mulighet til Ä velge hva du skal gjÞre, og det trenger jo ikke Ä vÊre en voldelig respons.

SWOT

Å slĂ„ss uten Ă„ slĂ„ss betyr at du mĂ„ finne fram til motstanderens styrker og svakheter. En dreven kampsportutĂžver gjĂžr kontinuerlige SWOT-analyser av motstanderne sine. AltsĂ„, hva er motstanderens styrker og svakheter; hvilke muligheter har jeg, og hvilke trusler er mest overhengende?

Dette mÄ ofte skje i lÞpet av brÞkdelen av et sekund. Det er sjelden mulig med lang betenkningstid i slike situasjoner. Nok en gang er avstand, faktisk og fysisk avstand bÄde i tid og rom, avgjÞrende.

Speak softly and carry a big stick

26. januar 1900 skrev Theodore Roosevelt et brev til Henry L. Sprague, der har pÄsto at han alltid hadde vÊrt begeistret for det Vest-Afrikanske ordtaket:

«(If you) Speak softly and carry a big stick; you will go far.»

Jeg har ikke funnet noen kilder som bekrefter opprinnelseslandet, men at Roosevelt skrev det, og han benyttet ordtaket i en tale Äret etter, er det ingen tvil om. Det er ogsÄ sikkert at dette ble et populÊrt uttrykk for en form for realpolitikk der man utÞver diplomati, men har politisk og militÊr styrke til Ä slÄ til om det skulle bli nÞdvendig.

Roosevelt bruke dette sÄkalte «big stick»-diplomatiet i flere sammenhenger. Blant annet bidro han sterkt til Ä forhandle fram en fredsavtale mellom Russland og Japan 1906. Dette mottok han Nobels fredspris for i 1906.

OverfĂžringsverdien til det virkelige liv og selvforsvar er ganske enkel Ă„ se. Et apropos i den forbindelse er jo at Theodore Roosevelt gjennomfĂžrte noen Ăžkter med judo i Det hvite hus. Treneren het Yoshitsugu Yamashita.

Men altsĂ„, «speak softly and carry a stick» er ikke sĂ„ ulikt det Sun Zi skrev i sin bok, og det prinsippet Lee bruker da han lurer motstanderen sin ut i den lille robĂ„ten. NĂ„r det gjelder Lee, sĂ„ vet jo alle som ser pĂ„ filmen at om nĂždvendig sĂ„ hadde Lee klart Ă„ vinne en reell kamp, men da ville faren for at begge skadet seg vĂŠrt stor.

EN OFFISER OG EN GENTLEMAN
Avslutningsvis har jeg lyst til Ä trekke fram et eksempel der en person forsÞker Ä unngÄ kamp, uten at dette egentlig fungerer sÊrlig godt. Eksempelet er hentet fra filmen «En offiser og en gentleman».

I filmen er det flere kampscener som bidrar til Ă„ understreke hovedpersonens personlighet. Jeg sĂ„ filmen flere ganger i lĂžpet av 80-tallet. Den er kanskje ikke pĂ„ min topp 10-liste over gode filmer, men den gjorde et visst inntrykk – i alle fall da.

En offiser og en gentleman

UtgivelsesÄr: 1982

Skuespillere: Richard Gere, Debra Winger, David Keith

Oscar for beste birolle: Louis Gossett jr.

Oscar for beste originalsang: Up where we belong, Joe Cocker og Jennifer Warnes

Hovedpersonen i filmen heter Zack Mayo (Richard Gere). Zack sĂžker om opptak det det amerikanske militĂŠret. PĂ„ denne skolen er det bare de tĂžffeste og smarteste rekruttene som klarer seg. For Zack er dette den eneste sjansen han har til Ă„ klare seg i livet, og han Ăžnsker intenst Ă„ fullfĂžre rektruttskolen.

Filmen fĂžlger et rimelig klassisk spor der Zack mĂžter utfordringer og motgang pĂ„ mange plan – samtidig som han kjemper for Ă„ klare Ă„ gjennomfĂžre rekruttskolen. Dette er utrolig vanskelig, og nesten vondt Ă„ se pĂ„, alt og alle forsĂžker Ă„ stikke kjepper i hjulene for Zack.

Hovedpersonen, Zack Mayo, havner plutselig i en situasjon der han blir utfordret av en halvfull biljardspillende motstander pÄ en bar. Grunnen til denne utfordringen er at den fulle fyren er sint pÄ soldatene som «stjeler» de lokale damene. (Her kan man jo spÞrre seg om de lokale damene ikke har fri vilje og evne til Ä ta selvstendige valg, men blir sett pÄ som viljelÞse personer som mennene skal erobre. Men det er kanskje en annen diskusjon. Akkurat her og nÄ fÞlger vi handlingen videre.)

PÄ ekte kampsport-manér avviser Zack Mayo utfordringen to-tre ganger. Men slutt svarer han raskt og brutalt pÄ utfordringen. Det som gjÞr at jeg tar med denne situasjonen er egentlig det som skjer i etterkant at kampen (som for Þvrig ikke er rare kampen, men Zack Mayo som bruker karate, ja, karate, pÄ sin motstander).

SlĂ„sskamp i «En offiser og en gentleman» (1982)

FÞr kampen har Zack Mayo gjentatte ganger sagt «Jeg vil ikke slÄss med deg», og nÄ som kampen er over jubler vennene over seieren. Zack derimot; han er misfornÞyd. SÄ nÄr en i vennegjengen sier «Han ga deg ikke noe valg», svarer Zack «Det er alltid et valg!»

Og det er kanskje det viktigste. Man kan alltid velge.

Oppsummering

Det er altsÄ mulig Ä slÄss uten Ä slÄss, men det krever at en del faktorer er pÄ plass:

  • Det er selvsagt en fordel Ă„ ha trent kampsport, for det bidrar til en iboende trygghet hos den som skal forsvare seg.
  • Kampsporttrening vil ogsĂ„ kunne fĂžre til Ăžkt evne til Ă„ forutse motstanderens neste trekk.
  • Kampsporttrening vil selvsagt ogsĂ„ bidra til at man har noe Ă„ forsvare seg med om alt annet feiler.

Kilder

  • Atali, L., Yildiz, F., Uzuner, E., & Eroglu, Y. (2021). The effects of judo sport on life skills. Archives of Budo, 17, 273–281.
  • Bowman, P. (2019). Fighting Talk: Martial Arts Discourse in Mainstream Films. JOMEC Journal, 0(13), 30. https://doi.org/10.18573/jomec.186
  • Brown, D., & Johnson, A. (2000). The social practice of self-defense martial arts: Applications for physical education. Quest, 52(3), 246–259. https://doi.org/10.1080/00336297.2000.10491713
  • Lee, Shannon (2020) Be water, my friend. Rider Books

Bilder

đŸ’€ Kommentarer er stengt for dette innlegget.

Episode cover
Laster episode

JudoMania – judo, selvforsvar og kampsport
0