Rett fĂžr OL i Tokyo, sommeren 2021, ble jeg intervjuet av NRK, og i den forbindelse ble jeg spurt om vold og dĂždsfall blant barn og unge i japansk judo.
Det kom litt overraskende pĂ„ meg at et intervju om OL-judo og Budokan plutselig skulle handle om voldelige trenere i japansk judo, men sĂ„nn er jo media. Jeg synes selvsagt det er helt greit at de spĂžr, for det er et veldig viktig tema. Men jeg fĂžlte at jeg ikke visste nok om saken – selv om jeg hadde hĂžrt om dette tidligere.
I 2011 skrev jeg en faktisk artikkel som jeg la ut pĂ„ JudoMania. Den het «Brutale trenere i det japanske skolesystemet«. Derfor kom det heller ikke som en overraskelse at NRK i 2013 hadde en sak om en «OL-trener anmeldt for Ă„ ha banket utĂžvere med bambussverd«. Samtidig er jo dette milevis unna den judoen jeg har lĂŠrt Ă„ kjenne gjennom mer enn 40 Ă„r pĂ„ judomatta.
Derfor har jeg rett og slett prĂžvd Ă„ sette meg inn i bakgrunnen for dette fenomenet. Og det viser seg at det har lange kulturelle og historiske rĂžtter, og at det er mer knyttet til japansk tradisjon enn til judo.
Sonda-saken
I 2013 ble japansk judo virkelig rystet av en skandale som fikk internasjonal oppmerksomhet â og som kastet skygger over Japans sĂžknad om Ă„ arrangere OL i Tokyo i 2020.
Det hele startet da femten kvinnelige landslagsutÞvere sto frem og anklaget treneren sin, Ryuji Sonoda, for fysisk og psykisk mishandling. IfÞlge utÞverne ble de slÄtt med kjepp, skjelt ut og tvunget til Ä trene selv om de var skadet. Mange av utÞverne hadde bÄret pÄ denne erfaringen i stillhet i flere Är, men nÄ hadde de fÄtt nok. Det modige varslet ble levert anonymt til det japanske idrettsdepartementet, og det fÞrte til stor mediedekning bÄde i Japan og internasjonalt.
Samtidig rullet og gikk det en annen tragisk sak i nyhetsbildet: En 17 Ă„r gammel basketballspiller ved Sakuranomiya videregĂ„ende skole tok sitt eget liv etter gjentatte voldelige overgrep fra treneren sin. Gutten etterlot seg et selvmordsbrev der han beskrev hvordan han hadde lidd under presset og mishandlingen. Treneren ble senere dĂžmt til betinget fengsel. Disse to sakene â begge omtalt som eksempler pÄ taibatsu, fysisk straff â utlĂžste en nasjonal debatt om vold i japansk skoleidrett.
Sonoda, som selv hadde vĂŠrt verdensmester og en respektert trener, trakk seg kort tid etter at beskyldningene ble kjent. Han ba offentlig om unnskyldning, men saken hadde allerede rystet tilliten til All Judo Federation â og ikke minst, den satte lys pĂ„ en ukultur som mange mente hadde fĂ„tt utvikle seg i fred altfor lenge.
IfÞlge flere medier, blant annet BBC og ESPN, handlet ikke dette kun om én bestemt trener, men heller om et system der vold og ydmykelse kunne vÊre en del av hverdagen.
Kritikere hevdet at den japanske judokulturen, med sin strenge disiplin og hierarkiske struktur, hadde gjort det vanskelig for utĂžvere Ă„ si fra. Det var en forventning om at man skulle tĂ„le mye â for Ă„ bli sterk.

Det som gjorde saken ekstra betent, selv om problemet i seg selv sÄ absolutt er kritikkverdig nok, var tidspunktet:
Japan jobbet pÄ spreng med Ä fremme sin sÞknad om Ä fÄ arrangere sommer-OL i 2020. NÄ mÄtte de plutselig overbevise bÄde det japanske folket og det internasjonale samfunnet om at landets myndigheter tok utÞveres velferd pÄ alvor.
Som et svar pĂ„ kritikken lovet idrettsmyndighetene omfattende reformer og bedre tilsyn med trenere og ledere. Men det har vĂŠrt lettere sagt enn gjort, og mitt inntrykk er at de slet ganske mye med Ă„ klare dette pĂ„ et skikkelig vis – i alle fall i starten.
Kan en idrett som er sÄ tett knyttet til tradisjon og hierarki, virkelig forandres pÄ sÄ kort tid?
Noe har heldigvis skjedd siden denne triste saken sÄ dagens lys.
Kvinnelig landslagstrener
I 2024 ble Maki Tsukada, tidligere olympisk gullvinner i +78 kg-klassen fra Athen 2004, utnevnt til hovedtrener for det japanske kvinnelandslaget i judo. I Japan ble dette sett pĂ„ som et viktig skritt i retning av likestilling og nytenkning judo – etter flere Ă„r preget av kritikk mot en macho trenerkultur.
Tsukada har lang erfaring bÄde som utÞver og leder, og hun signaliserte tidlig at hun Þnsket Ä skape et miljÞ der respekt, Äpenhet og kommunikasjon sto i sentrum. Utnevnelsen har ble godt mottatt av utÞvere og eksperter, og ses som en del av den pÄgÄende moderniseringen av japansk toppidrett.
For japansk judo er dette helt essensielt. Det er mange mÄter Ä telle antall judoutÞvere pÄ. Men i lÞpet av de siste 20 Ärene har antall aktive judoutÞvere i Japan blitt nesten halvert. Dette har mange grunner, men fortellingene om vold og overgrep hjelper ikke akkurat pÄ statusen til judo.
For Ä motvirke dette har All Japan Judo Federation iverksatt flere reformer. Det har nÄ blitt langt vanligere Ä trekke tilbake trenerlisenser for trenere som har vÊrt involvert i denne typen skandaler. I tillegg har mange av de nasjonale mesterskapene for barneskoleelever blitt avskaffet. Det kan man sikkert mene mye om, men tanken er Ä redusere presset pÄ unge utÞvere.
Dette er jo langt fra et hyggelig tema, og det kan jo vÊre greit Ä understreke at dette ikke er typisk for judo, og at mange andre idretter i Japan sliter med samme problematikk. I Norge har vi en helt annen treningskultur, og en helt annen samfunnsstruktur enn i Japan. Det finnes absolutt utfordringer i en norsk kontekst ogsÄ, men ikke pÄ dette nivÄet. Mer om det helt avslutningsvis.
Problemene forsvinner ikke bare fordi man unngÄr Ä snakke om dem.
Og det er nÄ en gang slik at et problem ikke forsvinner dersom man ikke prater om det. Derfor synes jeg er interessant Ä prÞve Ä se litt pÄ historiske og samfunnsmessige og kulturelle Ärsaker til at denne typen vold er mer utbredt i Japan enn i Norge.
Omfang og forekomst av vold i japansk judo
Flere rapporter og studier har vist at vold og fysisk avstraffelse er et utbredt problem i det japanske idrettssystemet, helt fra barneidrett og opp pÄ elitenivÄ.
En menneskerettighetsrapport fra 2020 dokumenterte at over halvparten av japanske barne- og ungdomsutĂžvere hadde opplevd fysisk mishandling i idrettssammenheng. Her snakker vi om alle former for idrett, ikke kun judo – men absolutt ogsĂ„ judo. Dette omfattet et bredt spekter av avstraffelser – fra det Ă„ bli slĂ„tt, sparket, slĂ„tt med gjenstander, kvalt – til Ă„ bli nektet vann under trening eller bli tvunget til Ă„ stĂ„ eller sitte lenge i ubehagelige stillinger.

Selv offisielle undersÞkelser, altsÄ utfÞrt av myndighetene, og kanskje derfor litt mer nÞkterne, viser skremmende store tall nÄr det gjelder denne typen overgrep.
En studie Japans olympiske komité gjennomfÞrte i 2013 fant at 11,5 % av utÞverne som ble spurt hadde opplevd fysisk eller seksuell trakassering i idrett. En annen undersÞkelse samme Är blant universitetsstudenter fant at 20,5 % hadde blitt utsatt for fysisk avstraffelse som en del av skolelagstrening. Dette var sÊrlig utbredt pÄ ungdoms- og videregÄende skoler.
I judo har det vĂŠrt flere alvorlige hendelser og konsekvensene av brutal trening har tidvis vĂŠrt fatale – rett og slett. Mellom 1983 og 2016 ble det rapportert 121 dĂždsfall blant skoleelever i Japan knyttet til judotrening.
121 DĂDSFALL!
Dette tallet â som utelukkende dekker skoler og ikke inkluderer uoffisielle dojoer â er uten parallell i noe annet land.
Mange av disse tragediene skyldes hodeskader og andre alvorlige skader fra harde kast, eller de kan komme fra direkte vold rettet mot utĂžverne i lĂžpet av en treningsĂžkt. Ofte er det snakk om trenere som kaster utĂžvere hardt i gulvet, og som ikke stopper selv om vedkommende barn eller ungdom blir synlig skadet.
For eksempel dÞde en 11 Är gammel gutt i 2019 av hjerneblÞdning etter Ä ha slÄtt hodet under sÄkalt randori (fri trening), og en 10-Äring ble samme Är kritisk skadet etter Ä ha blitt kastet i bakken av treneren sin.
I et annet tilfelle fra 2004 ble en ungdom som trente judo kastet gjentatte ganger i bakken av treneren som var japansk mester i judo. 7 minutter varte prÞvelsene for den stakkars utÞveren som endte opp med en alvorlig hjerneskade. Han mistet ogsÄ bevisstheten etter Ä ha blitt kvalt med en shime-waza to ganger. Takket vÊre akutt operasjon overlevde han mirakulÞst, men han fikk altsÄ alvorlige hjerneskader.

Bare i lÞpet av et periode pÄ ett Är, fra vÄren 2019 til vÄren 2020, dokumenterte man blant annet de fÞlgende tilfellene i en skolekontekst i Japan:
- En gutt pÄ ungdomsskolen fikk vekstskade i lÄrbeinet etter et kast og har nÄ forskjellig lengde pÄ bena sine.
- En elev pÄ ungdomsskolen ble kastet med o-soto-gari og fikk hjerneblÞdning, lammelse i hÞyre bein og epilepsi.
- En elev pÄ videregÄende skole brakk en finger da de trente pÄ en teknikk, og skaden var sÄ alvorlig at bevegelsen i fingeren er permanent redusert.
- En gutt ble sparket i skrittet da han ble kastet, sannsynligvis med en uchi-mata, og han mÄtte fjerne den ene testikkelen kirurgisk.
- En elev fikk netthinnelÞsning og varig synsskade etter slag mot Þyet pÄ.
- En jente ble kastet pĂ„ hodet med skulderkast â ryggmargen ble skadet, og hun er nĂ„ lam i hele kroppen.
- En gutt brakk kragebeinet i et hoftekast â beinet ble deformert av motstanderens kroppsvekt.
Det er flere eksempler, men dette utvalget viser en overtydelig tendens, synes jeg.
Og som om ikke disse tallene er ille nok, sÄ er det ifÞlge ekspertene viktig Ä merke seg at slike overgrep og skader gjerne er underrapportert. Japanske myndigheter fÞrer pÄ ingen mÄte en fullstendig statistikk over idrettsrelatert vold mot barn.
Human Rights Watch identifiserte i lÞpet av en femmÄneders periode i 2020 minst 39 saker som handlet om overgrep mot barn i japanske idrettsmiljÞer (ikke kun judo) spredt over hele Japan. Samtidig mottok en varslingstelefon opprettet av Japan Sport Association hele 619 meldinger om overgrep i perioden fra 2014 til 2020. 64 % av henvendelsene gjaldt barn og ungdom.
Summen av disse tallene, og andre tall, tegner dessverre et bilde av en utbredt praksis som har rĂžtter dypt i idrettskulturen.
Kulturelle og historiske Ärsaker til volden?
Denne forferdelige praksisen med fysisk avstraffelse, i japansk idrett generelt, og judo spesielt, bÞr nok forstÄs, ikke aksepteres, men forstÄs, i lys av bÄde kulturell og historisk kontekst.
Tradisjonelt har fysisk disiplin blitt sett pÄ som et nÞdvendig middel for Ä bygge karakter, utholdenhet og respekt for autoriteter. Uttrykket taibatsu er kjent i Japan, og det refererer til nettopp en slik form for straff. I flere tiÄr har holdningen blant mange trenere vÊrt at Ä bli slÄtt gjÞr deg sterkere.
Taibatsu betyr direkte oversatt fysisk straff, men i Japan brukes dette begrepet med mange nyanser. Det kan helt klart omfatte slag, spark, Ä tvinge elever til Ä sitte i seiza (formell sittestilling), holde vannbÞtter, eller til og med Ä bli ignorert. Begrepet overlapper, men er ikke identisk med den vestlige forstÄelsen av fysisk avstraffelse.
En av de som har forsket mye pÄ dette, Aaron Miller, forklarer at taibatsu er et begrep med mange tolkninger:
- Noen ser det som bĆryoku (vold).
- Andre kaller det shidĆ (som vi kjenner fra judo som en advarsel eller veiledning).
- Noen mener det er gyakutai (overgrep).
- Andre kaller det shitsuke (oppdragelse/disiplin).
Dette gjÞr at det kan vÊre vanskelig Ä bli enige om en universell definisjon av hva taibatsu faktisk er, og hvor grensen gÄr mellom oppdragelse og overgrep. Dette var i alle fall det Miller fant ut i sin forskning i 2010.
Som den japanske sÞlvmedaljevinneren fra OL i Barcelona i 1992, Noriko Mizoguchi, har sagt, sÄ er det fortsatt helt vanlig Ä tro at hard fysisk irettesettelse gjÞr barn mentalt og fysisk sterkere.
Dette bekreftes ogsĂ„ av nyere forskning. I en studie fra 2013 kom det frem at nesten halvparten av japanske universitetsstudenter hadde opplevd fysisk straff i sine skoleidrettsklubber (bukatsudo), og ytterligere 30âŻ% hadde vĂŠrt vitne til det. Eksemplene varierte fra sĂ„kalte âlekneâ slag til vold med redskaper, Ă„ nekte utĂžverne Ă„ drikke vann og regelrette trusler. Det viste seg ogsĂ„ at svĂŠrt fĂ„ noen gang hadde sagt ifra om det som skjedde. De fleste hadde heller ikke sett pĂ„ det som unormalt.
Historisk sett har japanske trenere ofte unnlatt Ă„ bruke ord og i stedet tydd til vold som kommunikasjon i treningen. Dette har skapt et miljĂž der utĂžvere nĂŠrmest forventes Ă„ tĂ„le juling i lojalitetens og forbedringens navn. «SĂ„nn er det bare», sier man gjerne. PĂ„ japansk heter det shikata-ga-nai (仿čăăȘă) eller sho-ga-nai (ăăăăăȘă) som betyr «det kan ikke hjelpes».
Bukatsu
En viktig faktor i dette bildet er skoleidrettssystemet (bukatsu) i Japan. I Japan er det nemlig slik at de aller fleste ungdommer deltar i organiserte idrettsaktiviteter pÄ skolen, der treneren (som ofte er en lÊrer eller en eldre elev) har stor autoritet.
Bukatsu-kulturen verdsetter lydighet, innsats og fellesskap, men har ogsÄ tradisjonelt vÊrt preget av tydelig hierarki. Dette er ganske fremmed for oss her i det egalitÊre Norge, men de yngre utÞverne i Japan forventes Ä adlyde trenere uten spÞrsmÄl.
I etterkrigstida utviklet det seg en kultur der hard disiplin ble likestilt med dedikasjon. Mange eldre trenere viderefĂžrte de metodene de selv opplevde som unge â inkludert fysisk avstraffelse â som en normal del av idrettsoppdragelsen.
Forskerne McDonald og Kawai pĂ„peker at bukatsudo ofte det viktigste sosiale rommet for japanske elever i ungdomsskole og videregĂ„ende. Klubben er en del av identiteten til elevene. Treningen krever tid, energi og fĂžlelser â og det er her man setter rammene for hva som oppfattes som normalt.
Selv om japansk lov forbyr fysisk straff i skolen, viser mange rettsavgjĂžrelser at det finnes et visst rom for âmildâ bruk av fysisk makt hvis det tolkes som pedagogisk motivert. Dette gjĂžr grensen mellom omsorg, disiplin og overgrep uklar. Derfor er det mange unge som opplever taibatsu som en del av âdet Ă„ vokse oppâ, og som mener det har en funksjon â for eksempel for Ă„ lĂŠre respekt, bygge karakter eller styrke fellesskapet.
Tiltak for Ă„ motvirke vold og overgrep i judo
Problemet med vold i idretten har fĂžrt til tiltak bĂ„de fra japanske myndigheter, idrettsorganisasjoner og det sivile samfunn. Det er et Ăžnske om Ă„ endre denne kulturen â ikke minst innen judo, som kanskje har vĂŠrt sĂŠrlig utsatt for denne typen overgrep, blant annet fordi en kampsport i seg selv innebĂŠrer mange muligheter for trenere som Ăžnsker Ă„ pĂ„fĂžre andre smerte eller ubehag.
Politiske og juridiske tiltak
Japanske myndigheter har gradvis strammet inn lovverket mot vold mot barn. Skolelovgivningen forbyr fysisk straff av elever, men hĂ„ndhevingen â sĂŠrlig innen idrett â har i flere tiĂ„r vĂŠrt svak og preget av juridisk og kulturell tvetydighet. Tolkningsrommet har vĂŠrt sĂ„ stort at det har vĂŠrt vanskelig Ă„ pĂ„peke reelle lovbrudd.
Allerede i 1879 og 1890 ble fysisk avstraffelse formelt forbudt i skolen, og skoleloven av 1947 slo tydelig fast at taibatsu ikke var tillatt. Likevel Ă„pnet domstoler gjennom hele 1900-tallet for unntak: Slag, dytting eller nekt av pauser kunne aksepteres som «mild disiplin» â sĂ„ lenge det ikke forĂ„rsaket skade og ble vurdert som pedagogisk motivert. Enkelte lĂŠrere og trenere har derfor blitt frikjent helt opp til 2009.
Denne uklarheten har bidratt til at fysisk straff lenge ble praktisert og i mange miljĂžer oppfattet som akseptabel â sĂŠrlig i idretter som judo. Flere utĂžvere har forklart at taibatsu ikke oppleves som vold hvis det skjer med gode intensjoner, eller «for Ă„ gjĂžre deg bedre».
FÞrst i 2019 vedtok regjeringen en ny barnevernslov som forbyr all fysisk avstraffelse av barn, ogsÄ i hjemmet. Dette markerer et formelt standpunkt om nulltoleranse og kom som respons pÄ Þkt offentlig press etter flere alvorlige voldssaker, blant annet innen judo.
De japanske sportsmyndighetene har ogsÄ forsÞkt Ä ta grep. I 2013, etter avslÞringene pÄ kvinnelandslaget, ble erklÊringen Declaration on the Elimination of Violence in Sports lansert. Den oppfordret alle idrettsorganer til Ä erkjenne og rapportere voldssaker. Helt konkret fokuserer erklÊringen pÄ tre hovedpunkt:
- Trenere: Skal avvise vold som et pedagogisk virkemiddel og i stedet bygge tillitsfulle relasjoner med utĂžverne.
- UtÞvere: Skal vÊre bevisste pÄ idrettens verdier og aktivt bidra til Ä eliminere vold gjennom respekt og fair play.
- Idrettsorganisasjoner: Skal etablere systemer for Ä forebygge og hÄndtere vold, inkludert retningslinjer, opplÊring og rÄdgivningstjenester.

I etterkant av flere voldssaker i japansk idrett ble Japan Sports Agency etablert og innfĂžrte sĂ„kalte governance-koder â retningslinjer for god ledelse, ansvar og Ă„penhet i idrettsorganisasjoner. Disse kodene skal bidra til Ă„ forebygge overgrep og sikre trygge rammer for utĂžvere. Men som McDonald og Kawai pĂ„peker, er tiltakene i stor grad frivillige og uten juridisk kraft. Den sterke autoritetstroen og de hierarkiske strukturene i japansk idrett gjĂžr det fortsatt krevende Ă„ oppnĂ„ reell endring.
Et annet hinder er den svĂŠrt variable trenerkompetansen i Japan. Mange av dem som er trenere pĂ„ skoler er fĂžrst og fremst lĂŠrere uten formell utdanning i idrett eller idrettspedagogikk. I mĂžte med store elevgrupper og knappe ressurser, tyr enkelte til fysiske sanksjoner â ikke nĂždvendigvis ut fra ond vilje, men fordi de mangler bedre verktĂžy – og kunnskaper.
Dermed har ikke lover og strategier alene vĂŠrt nok til Ă„ bryte med dypt forankrede praksiser. Det krever en reell pedagogisk kulturendring â der bĂ„de utĂžvere, foreldre og trenere fĂ„r sprĂ„k, stĂžtte og alternativer til det gamle mĂžnsteret.
All Japan Judo Fedration
All Japan Judo Federation (AJJF), i samarbeid med Japans olympiske komitĂ© (JOC), har tatt flere grep etter skandalen i 2013. Da femten kvinnelige utĂžvere anklaget landslagstreneren for vold og maktmisbruk, erklĂŠrte forbundet at dette var «den alvorligste krisen i japansk idrettshistorie».
Som fĂžlge av dette ble det innfĂžrt strengere retningslinjer for trenere â inkludert krav om kurs i sikkerhet og pedagogikk. Trenere som tas i fysisk avstraffelse kan miste lisensen og utestenges. Det er ogsĂ„ etablert anonyme varslingskanaler, bĂ„de i judo og andre idretter.
Kulturendring og lederskap
Et viktig signal kom i 2024 da Maki Tsukada â olympisk mester og en respektert stemme i japansk judo â ble utnevnt som fĂžrste kvinnelige landslagstrener for judokvinnene. Hennes valg ti Ă„r etter skandalen symboliserer et Ăžnske om trygghet og ny retning.
Yasuhiro Yamashita, selv OL-mester og nĂ„ leder i bĂ„de judoforbundet og JOC, har erkjent at judoens rykte er skadet og at det trengs holdningsendringer helt ned pĂ„ grasrotnivĂ„. Ett konkret tiltak var Ă„ avlyse det nasjonale mesterskapet for barn 10â12 Ă„r i 2022 â et oppgjĂžr med vinnerpress og overtrening. I stedet ble det arrangert seminarer og treningssamlinger.
Sivilsamfunn og ofre tar ordet
Foreldre og tidligere utĂžvere har ogsĂ„ spilt en viktig rolle. Allerede tidlig pĂ„ 2010-tallet dannet pĂ„rĂžrende en gruppe â Japan Judo Accident Victims Association â for Ă„ kaste lys over de mange dĂždsulykkene i judo og kreve bĂ„de at noen tok ansvar og at regler og lover skulle endres.
Personer som Hisako Kurata, som mistet sin 15 Ă„r gamle sĂžnn i en judo-treningsulykke, har blitt talspersoner for tryggere trening. De peker pĂ„ at mange foreldre tidligere selv ble fanget av âvinn for enhver prisâ-mentaliteten, men at Ăžkt bevissthet nĂ„ gjĂžr at flere setter barnets sikkerhet fĂžrst.
OgsĂ„ organisasjoner som Human Rights Watch har lagt press pĂ„ japanske myndigheter. HRW leverte i 2020 en omfattende rapport til japanske myndigheter med anbefaling om blant annet Ă„ opprette et uavhengig âTrygg idrettâ-senter for Ă„ hĂ„ndtere overgrepssaker nasjonalt.
Medieoppmerksomheten og sosiale medier har i det hele tatt gjort det vanskeligere Ă„ feie saker under teppet â trenere frykter nĂ„ i stĂžrre grad konsekvensene dersom de skulle utĂžve vold. Denne gradvise kulturendringen â fra taus aksept til Ă„pen debatt â er kanskje det viktigste tiltaket av alle.
Situasjonen i dag
Til tross for innsatsen, finnes fortsatt problemer. I 2022 rapporterte japanske medier om krise i judosporten: Frafallet blant barn Ăžker, og mange slutter pĂ„ grunn av mobbing, vold og utbrenthet. Antallet barn som driver med judo har sunket fra rundt 200âŻ000 i 2004 til 120âŻ000 i 2022.
Da judoforbundet valgte Ă„ avlyse barnecupen for 10â12-Ă„ringer i 2022, vakte det nasjonal debatt. Mange trenere og foreldre mente det ville Ăždelegge barnas drĂžmmer. Men etter hvert fikk tiltaket stĂžtte som et nĂždvendig vern mot uheldig konkurransementalitet.
Flere profilerte judoka har kritisert voldskulturen Äpent. Noriko Mizoguchi, OL-sÞlvvinner og trener med erfaring fra Frankrike, sier det rett ut:
Judo er ikke gÞy for japanske barn slik det praktiseres nÄ.
Noriko Mizoguchi
Hun mener det er pÄ hÞy tid Ä erstatte fryktbasert disiplin med omsorg og langsiktig utvikling.
Selv om enkelte voldssaker fortsatt kommer fram, reagerer skolene og klubbene raskere nĂ„ enn fĂžr â med suspensjoner og granskinger. Tidligere var dette sjelden kost. Aviser har pĂ„ lederplass applaudert judoforbundets barnevennlige tiltak og oppfordret andre idretter til Ă„ fĂžlge etter.
Sammenligning med Norge og andre nordiske land
Mens japanske utÞvere lenge har mÄttet tÄle fysisk avstraffelse som en del av treningen, har synet i Norden vÊrt helt annerledes. Japansk idrettskultur skiller seg markant fra den nordiske nÄr det gjelder dette temaet.
I Norge og de nordiske landene er all form for vold mot barn uttrykkelig forbudt ved lov â bĂ„de i hjem, skole og idrett.
Norge var blant de fĂžrste landene som innfĂžrte et totalt forbud mot fysisk avstraffelse av barn (allerede i 1987 ble det presisert i barneloven), og holdningen i samfunnet er klart avvisende til enhver form for slag som «oppdragelse».
I idrettssammenheng praktiserer Norges idrettsforbund nulltoleranse for vold og trusler pÄ alle nivÄer, med klare konsekvenser for trenere eller utÞvere som bryter dette. Trenerrollen i nordisk barneidrett handler i stor grad om Ä vÊre en veileder og motivator fremfor en autoritÊr figur. Fysisk straff eller ydmykende behandling vil ikke bare vÊre sosialt uakseptabelt, men kunne fÞre til politianmeldelse for vold eller til at treneren mister sin posisjon umiddelbart.
Konkret betyr dette at forekomsten av trenervold er svĂŠrt lav i Norden sammenlignet med tradisjonelle japanske miljĂžer. Det finnes naturligvis eksempler pĂ„ overgrep og utilbĂžrlig oppfĂžrsel ogsĂ„ i nordisk idrett, men disse handler oftere om psykologisk press eller enkelttilfeller av grenseoverskridende atferd â ikke en systematisk kultur for juling som «motivator».
BĂ„de Norge, Sverige, Danmark og Finland har de siste par tiĂ„rene hatt fokus pĂ„ «Trygg idrett«, med programmer for Ă„ sikre barnas trivsel og rettigheter. For eksempel har Norges Idrettsforbund utarbeidet Barneidretts-bestemmelsene, som vektlegger at barn skal ha det gĂžy, oppleve mestring og beskyttes mot skadelig press eller behandling. Denne verdiplattformen stĂ„r i skarp kontrast til den gamle japanske bukatsu-mentaliteten.
Det er ogsÄ verdt Ä nevne at idrettslig suksess i Norden oppnÄs uten fysisk straff. Norske og nordiske topptrenere legger vekt pÄ dialog, tillit og vitenskapsbasert trening.
At man kan utvikle verdensmestere og olympiske medaljÞrer i mange idretter uten Ä ty til vold, brukes ofte som argument av japanske reformtilhengere. Det viser at hÞy prestasjonskultur kan gÄ hÄnd i hÄnd med et sunt og trygt treningsmiljÞ.
Avslutning
I lĂžpet av de 3-4 siste Ă„rene (2022â2025) har vi sett et bilde av japansk idrett i endring. Vold og fysisk avstraffelse er ikke borte, men toleransen for dette er lavere, reaksjonene kommer raskere og bevisstheten omkring problemene er hĂžyere enn noen gang. Japansk judo stĂ„r ikke lenger stille i disse spĂžrsmĂ„lene â men beveger seg, riktignok sakte, men likevel, mot et tryggere og mer verdig treningsmiljĂž.
Den tradisjonelle «harde skolen» utfordres av nye og mer moderne verdier som vektlegger trygghet, respekt og utĂžverens velvĂŠre. Vold og disiplinĂŠr makt har lenge vĂŠrt en del av treningskulturen, forankret i dypt rotfestede praksiser i skole- og idrettssystemet. Men gradvis sĂ„ skjer det altsĂ„ et skifte.
Skandaler har utlÞst reformer, og bÄde trenere, foreldre og utÞvere begynner i stÞrre grad Ä stille spÞrsmÄl ved hva som egentlig er forsvarlig.
Debatten om hvor grensen mellom disiplin og overgrep gĂ„r har blitt mer Ă„pen, og det er ikke lenger like enkelt Ă„ gjemme seg bak begreper som «tradisjon» eller «herding». Sammenlignet med de nordiske landene har Japan hatt en langt hĂžyere terskel for hva som aksepteres av «tĂžff» treneradferd â men denne terskelen senkes nĂ„, millimeter for millimeter.
Utfordringen videre blir Ă„ forankre nulltoleranse og trygg praksis i hele idrettsstrukturen â fra landslag og helt ned til den lokale dojoen. FĂžrst da kan man i Japan si at judo praktiseres i trĂ„d med de grunnleggende prinsippene: gjensidig respekt, selvkontroll og trygghet.
Kilder
Aftenposten. (2020, 20. juli). Treneren mente utĂžveren ikke var seriĂžs nok â slo ham i ansiktet. https://www.aftenposten.no
AFP. (2022, 17. april). Japan judo hits crisis point as bullied, burnt-out children quit. Bangkok Post. https://www.bangkokpost.com
Barne- og likestillingsdepartementet. (2009). Ot.prp. nr. 104 (2008â2009): Om lov om endringer i barnelova mv.Regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-104-2008-2009-/id567744/
BBC News. (2013, 30. januar). Japan Olympic judo trainer quits over abuse claims. https://www.bbc.com/news/world-asia-21257518
ESPN. (2013, 1. februar). Judo coach abuse scandal hits Tokyo 2020 Olympic bid. https://www.espn.com.au/olympics/story/_/id/8929181
Human Rights Watch. (2020, 20. juli). I was hit so many times I can’t count: Abuse of child athletes in Japan. https://www.hrw.org/report/2020/07/20/i-was-hit-so-many-times-i-cant-count/abuse-child-athletes-japan
Japan Sports Association, Japanese Olympic Committee, Japan Sports Association for the Disabled, All Japan High School Athletic Federation, & Nippon Junior High School Physical Culture Association. (2013). Declaration on the elimination of violence in sports. https://www.japan-sports.or.jp/Portals/0/data/boryoku/bouryokukonzetsusengen_eng.pdf
Japan Today. (2013, 9. januar). Student commits suicide after being beaten by school basketball coach. https://japantoday.com/category/national/student-commits-suicide-after-being-beaten-by-school-basketball-coach
Judo Jiko Database. (2023, 4. april). Judo injury case report: Serious injuries during school judo practice. https://judojiko.net/eng/news/754.html
McDonald, B., & Kawai, M. (2017). Punishing coaching: BukatsudĆ and the normalisation of coach violence. Sport in Society, 20(7), 885â900. https://doi.org/10.1080/17430437.2016.1203926
Miller, A. (2009). Taibatsu: ‘Corporal punishment’ in Japanese socio-cultural context. Japan Forum, 21(2), 233â254. https://doi.org/10.1080/09555801003679140
Norges idrettsforbund. (2023). Barneidrettsbestemmelsene og retningslinjer for trygg idrett. https://www.idrettsforbundet.no
Nordlys. (2011, 15. november). Kronikk: Vold mot barn er aldri oppdragelse. https://www.nordlys.no
Sugiura, H. (2024, 2. mars). Maki Tsukada named new coach of Japan womenâs judo squad. JAPAN Forward. https://japan-forward.com/maki-tsukada-named-new-coach-of-japan-womens-judo-squad/
Wikipedia-bidragsytere. (2025, 23. mai). Noriko Mizoguchi. Wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/Noriko_Mizoguchi
Yamashita, Y. (2020). Intervju i Associated Press/Inside the Games [sitert i HRW-rapport]. https://www.insidethegames.biz
Legg igjen en kommentar