Sist oppdatert 10.09.2023.
Tidlig lĂžrdag morgen i september klamrer en ung mann seg til en loddrett, nesten speilblank fjellvegg. Det er snakk om Half Dome, en 610 meter hĂžy granittvegg i hjertet av Yosemite Valley.
Alex Honnold prÞver noe ingen har forsÞkt fÞr: Ä klatre nordvest-ruten pÄ Half Dome uten tau eller annen form for sikring.
I 2 timer og 45 minutter har Alex Honnold vÊrt i sonen, han har feilfritt utfÞrt hundrevis av presise, atletiske bevegelser i tur og orden, og ikke én gang har han nÞlt eller gjort feil.
I denne formen for friklatring har man med Ă©n kalkpose, pĂ„ seg et par klatresko – ellers er det ingen tau, ikke noe klatreutstyr, ingenting som holder deg fast i, pĂ„ eller til fjellet – bortsett fra din egen tro og evne. Tvil er farlig, livsfarlig. Hvis Honnolds fingertupper ikke klarer Ă„ holde grepet, eller hvis han bare tror at fingertuppene hans ikke holder, vil han falle til sin dĂžd.
Mark Jenkins, National Geographic, mai 2011

Mange av oss har opplevd Þyeblikk der vi glemmer alt rundt oss, tiden flyr, og alt bare stemmer. Som barn har vi kanskje opplevd dette ofte. Vi har vÊrt sÄ oppslukt av det vi holder pÄ med at vi har glemt bÄde tid og sted. Etter hvert har du kanskje opplevd denne fÞlelsen i andre sammenhenger, nÄr du spiller musikk, nÄr du gjÞr noe du liker godt, eller kanskje nÄr du trener judo?
I Alex Honnolds tilfelle er denne fĂžlelsen helt essensiell. Den er livsviktig. Om han ikke klarer Ă„ vĂŠre i sonen, oppleve flyt, sĂ„ vil det snike seg inn en livsfarlig usikkerhet, bekymring og muligheten for feiltrinn dukker opp. Honnold kan ikke tillate seg Ă„ vĂŠre selvbevisst, men han mĂ„ i aller hĂžyeste grad vĂŠre tilstede og bevisst pĂ„ det som skjer – her og nĂ„. Han mĂ„ vĂŠre intenst fokusert, samtidig som han kontinuerlig, sĂžmlĂžst og flytende mĂ„ forholde seg til omgivelsene og seg selv som en del av disse omgivelsene.
Mihaly Csikszentmihalyi
I 1975 utviklet Csikszentmihalyi en teori som kalles flytteorien, «flow». Teorien hans ble presentert i bokform, Flow: The Psychology of Optimal Experience.
I toppidrett snakkes det ofte om Ä vÊre i flytsonen. Det er rett og slett et mÄl Ä vÊre i flytsonen. Men flytsonen, eller «flow», begrenser seg ikke bare til idrett. Alle aktiviteter der det er en balanse mellom ferdigheter og utfordringer kan resultere i en fÞlelse av flyt. Flyt handler om en subjektiv, optimal opplevelse.
De beste Þyeblikkene i livene vÄre er ikke de passive, der vi kun mottar inntrykk, der vi slapper av⊠De beste Þyeblikkene oppstÄr vanligvis nÄr en persons kropp eller sinn strekkes til sine grenser i en frivillig innsats for Ä oppnÄ noe vanskelig og verdifullt.
Mihaly Csikszentmihalyi, 1990
Flow, no-mind eller mushin?
Denne fÞlelsen av, eller kanskje Þnsket om, harmoni og balanse mellom utfordringer, ferdigheter og teknikk gjÞr seg ogsÄ gjeldende i asiatiske kampformer. Det finnes utallige rÄd om Ä vÊre i ett med eller i pakt med bÄde seg selv, teknikkene, omgivelsene, motstanderne og sÄ videre.
Det finnes flere uttrykk for denne fÞlelsen bÄde i kampformer, asiatisk filosofi, taoisme og zen-buddhisme. Et av de mest brukte uttrykkene er «mushin». Men er mushin og flyt det samme?
Judotrening
Noe av det jeg liker aller best med judotreninger er at man kan legge alt som har med hverdagens bekymringer, stress og press igjen pÄ utsiden av treningssalen.
NÄr jeg er pÄ judotrening, sÄ er det judo som stÄr i sentrum. Ofte er treningen og teknikkene sÄpass krevende at det er umulig Ä la tankene vandre. Det er rett og slett bÄde nÞdvendig og naturlig med fullt fokus pÄ det som skal skje pÄ matta.
Dette er krevende bÄde for kropp og hode. Treneren viser og forklarer, og du forsÞker Ä gjÞre som du fÄr beskjed om. All oppmerksomhet dreier seg om Ä merke seg detaljer, gjÞre teknikkene stadig bedre, og Ä spÞrre om detaljer man lurer pÄ.
Etter hvert som vi utvikler oss judoteknisk og taktisk bruker vi mye tid pÄ Ä finne ut hvordan ulike utfordringer pÄ disse omrÄdene bÞr lÞses. Hvorfor gikk hun ikke pÄ den finten? Hvordan kan skulderkastene bli mer effektive? Kommer jeg noen gang til Ä klare uchi mata? Dette er en viktig lÊreprosess som man ikke kan vÊre foruten.
Men dette er jo nÞdt til Ä ta slutt. En eller annen gang vil man lÊre teknikkene sÄpass godt at man kan frigjÞre seg fra det litt stive og konsentrerte blikket, og heller gÄ fritt og la kampen og bevegelsene flyte fritt. Dette handler selvsagt mye om automatisering, men ogsÄ om erfaring.
Men er man da i flytsonen? Eller er det bare en sprÄklig stÞrrelse, en mÄte Ä uttrykke seg pÄ? Er det forskjell pÄ en sinnstilstanden friklatreren er i, og den tilstanden jeg er i nÄ «alt stemmer» pÄ judomatta? Og hvordan kan man i det hele tatt finne ut av og sammenligne fÞlelsen av flow eller mushin?
Hva er «mind»?
«Mind» oversettes gjerne med «sinn» pĂ„ norsk. Men begrepet «sinn» bĂ„de gammelmodig og litt upresist. Hodet. Sinnet. Hjernen. Tanken. Ideen. Intellektet. Intensjonen. Ănsket. Hensikten. Mentaliteten. FĂžlelsen. Alt dette er ord som kan dekke hva det engelske «mind» betyr. I denne teksten, vil jeg stort sett bruke sinnet, bevisstheten, tankene. SĂ„ da vet dere det.
«Keep this is mind».
Etymologisk forklaring av mushin
Her er en kort etymologisk forklaring av begrepet «mushin». Den fÞrste delen av ordet er rett og slett en nektelse som betyr «ingen» eller «uten». «Mu» har den spesielle egenskapen at ordet endrer litt betydning avhengig av hvilket ord det stÄr sammen med. «Mu kan bety: ikke, ingenting. tomrom, ikke-eksistens og et par ord til i den retningen.
Den andre delen av ordet blir gjerne oversatt direkte til det engelske «no-mind», altsÄ uten tanker, eller ingen bevissthet. Men det er verdt Ä merke seg at den andre delen av ordet mushin, shin, like gjerne kan oversettes med hjerte.
Poenget med Ä understreke dette er rett og slett at tanker eller bevissthet ofte viser til en form for logikk, men nÄr man legger til hjertet, som i sin tur antyder at begrepet ogsÄ har noe Ä gjÞre med fÞlelser, fÄr vi kanskje en enda bedre forstÄelse av hva mushin handler om. PÄ engelsk kan vi kanskje si at mushin betyr «no mind and heart».
I tillegg kan det vÊre greit Ä merke seg at det egentlige uttrykket er «mushin no shin», altsÄ «bevissthet og hjerte uten bevissthet og hjerte».
Mushin er Ă„ vĂŠre fri fra tanke-vedheng (mind-attatchment).
Suzuki Daisetsu, buddhist- og zenlĂŠrer
Grunnen til at jeg nevner dette, er at det er en vanlig misforstÄelse at mushin» handler om en tilstand uten tanker. Det gjÞr det nemlig ikke. I stedet er det snakk om Ä ha et Äpent sinn, altsÄ at bevisstheten ikke skal vÊre opptatt med tanker, fÞlelser og funderinger, men heller vÊre Äpen for alt som mÄtte komme.
Hva er mushin?
Mushin oppnÄs nÄr en persons sinn er fri fra tanker om sinne, frykt eller sin egen skjebne. Det er en fravÊr av logisk tenkning og vurdering, slik at personen stÄr totalt fritt til Ä handle og reagere, uten nÞling og uten forstyrrelse fra tanker, vurderinger og overveininger.
Det er den (tillĂŠrte og automatiserte) naturlige reaksjonen (eller instinktet) eller det som fĂžles intuitivt – der og da – som er det sentrale i mushin.
Det er ikke en slÞv og meditativ holdning, heller en vÄken og oppmerksom tilstand, men uten plan og tanker om det som kommer eller det som har vÊrt. Sinnet, tankene eller bevisstheten kan jobbe i veldig hÞy hastighet, men uten intensjon, plan eller retning.
NÄr man oppnÄr denne tilstanden er det slik at kropp og evner og tanker og bevissthet stemmer perfekt overens.
Mushin – et historisk tilbakeblikk
Beskrivelser av mushin i sammenheng med kampformer, og spesielt sverdkamper, dukket opp Ă„ midten av 1500-tallet i Japan.
Kamiizumi Nobutsuna hadde trent en form for sverdkamper som het «kage». «Kage» betyr i denne sammenhengen skygge. Kage-stilen var en helt vanlig, klassisk sverdkampstilart med alle de teknikkene man ser for seg at sverdkjempere har bruk for.
Nobutsuna tok dette et skritt videre da han utviklet en stilart han kalte Shinkage som betyr «ny skygge». Treningene fikk et nytt innhold og et nytt fokus.
Helt til denne skolen ble etablert, var alle teorier om kampformer i middelalderen basert kun pÄ teknikker. «Kage»-skolene var pionerer nÄr det gjaldt Ä utvikle en form for sverdkampkunst der mentale elementer var en integrert og viktig del av teoriene.
Makoto Sugawara, Lives of the Master Swordsman (1985)
I starten hadde denne mÄten Ä bruke det mentale pÄ en helt bestemt hensikt. Poenget var Ä fjerne alle forstyrrende tanker slik at man lettere skulle sanse hva motstanderen kom til Ä gjÞre.
Hvis utÞvernes bevissthet var opptatt med tanker om ditt eller datt, sÄ ville det vÊre vanskelig med en umiddelbar og passende respons.
Den mentale treningen passet perfekt sammen med shinkage-skolens fokus pÄ Ä slÄss uten sverd mot noen med sverd. I denne stilarten var altsÄ et av poengene Ä komme seg innenfor rekkevidden til mostanderens sverd, for sÄ Ä fange sverdet eller sverdbladet med bare hendene.
Takuan Soho and Yagyu Munenori
Helt konkret ble det etter hvert utviklet et direkte, tett og viktig samarbeid mellom en zenprest og en sverdmester pÄ Shinkage-skolen.
Zenpresten het Takuan Soho, og sverdmesteren het Yagyu Munenori. Disse to utviklet et nÊrt samarbeid, og de skrev tekster til hverandre der de utbroderte teoriene sine slik at de kunne kobles sammen pÄ en god mÄte.
Takuan og Munenori viser gjennom tekstene sine at de ser pÄ samspillet mellom det fysiske og tekniske og det mentale som helt sentralt.
Takuan skrev om hvordan zen og sverdkunst kunne passe sammen. Munenoris tekster beskriver teknikker, filosofi og hvordan det mentale hos en sverdkjemper er viktig. Begge tekstene er tydelig pÄvirket av hverandre.
Takuan og Munerori forsÞkte Ä forklare forholdet mellom zen og sverdkamp. I en hÞyrisiko situasjon, som man mÄ kunne si at en sverdkamper er, betyr timing og reaksjon alt. UtÞverne mÄ reagere uten nÞling.
Bevisstheten mÄ alltid vÊre i en «flytende» tilstand, for nÄr tankene eller bevisstheten stopper opp pÄ ett sted, betyr det at flyten blir avbrutt og det er dette oppholdet som er Þdeleggende for fÞlelsen av velvÊre. For en sverdkjemper betyr en slik stans, dÞden.
NÄr en sverdkjemper mÞter sin motstander, mÄ han ikke tenke pÄ motstanderen, men heller ikke seg selv, eller fiendens bevegelser og sverdteksikker.
Han mÄ simpelthen bare stÄ der med sverdet sitt, legge vekk alle tanker om teknikker, og kun fÞlge det underbevissheten dikterer. Han mÄ utslette seg selv som bruker av sverdet. NÄr han slÄr, er det ikke mannen, men sverdet i hÄnden til mannens underbevissthet som slÄr.
Takuan Soho
BÄde Takuan og Munenori understreker at det idelle er Ä ha en flytende bevissthet. Det er ikke rom for mentale aktiviteter, tanker eller bekymringer som kan forstyrre flyten, eller gjÞre at responsen vÄr blir pÄvirket.
Takuan skriver at nÄr bevisstheten forsÞker Ä forstÄ en idé eller et konsept, stopper tankene opp. NÄr tankene stopper, blir flyten forstyrret.
Takuan skriver at hvis vi blir angrepet av ti fiender og lar tanker og bevisstheten vÄr stoppe oss etter Ä ha parert et angrep, sÄ vil vi ikke lykkes.
âŠhvis bevisstheten stopper etter Ă„ ha nedkjempet bare noen av disse mennene, vil du, selv om du parerer hans sverdslag, nĂ„r den neste kommer, vil du ikke vĂŠre i stand til Ă„ gjĂžre den rette handlingen.
Takuan Soho
Akkurat dette, Ă„ la tankene flyte fritt uten Ă„ stoppe, skal Munenori ha vĂŠrt ekstra flink til. Ved et tilfelle, som er relativt godt dokumentert, skal han ha hugget ned syv angripere i tur og orden, da han beskyttet Shogunen fra et overraskende angrep under beleiringen av borgen de befant seg i, i Osaka.
Hvis bevisstheten eller sinnet gjÞr et stopp, sÄ er det fordi vi lar det skje. Men ved korrekt trening, ifÞlge Takuan, sÄ er ikke det bevisste sinnet, den bevisste tanken, nÞdvendig, for Ä kunne handle.
Takuan sammenligner den umiddelbare responsen som kreves i sverdkjemping med svarene gitt av zenmunker pĂ„ spĂžrsmĂ„l umulige spĂžrsmĂ„l. NĂ„r du for eksempel blir spurt: «Hva er den ultimate meningen med buddhistisk lov?» kan man umiddelbart svare: «En blomstrende gren fra plommetreet» eller «Sugi-treet i hagen».
Poenget er ikke at svaret skal vÊre genialt, men at det kommer umiddelbart. Takuan skriver at det mÄ ikke vÊre plass til «et hÄrstrÄ mellom spÞrsmÄl og svar», og at svaret mÄ vÊre like «umiddelbart som gnisten fra slaget av en stein».
For Ä svare umiddelbart og direkte, mÄ vi ikke la oss bremse av det Ä tenke gjennom et svar. Vi mÄ heller ikke ta pause fÞr vi svarer. Dette omtaler Takuan som mushin eller no-mind. Det blir som en refleksjon eller et speil. Handlingene skal skje uten nÞling eller opphold.
Det kalles mushin nÄr bevisstheten verken diskriminerer eller tenker, men i stedet vandrer rundt i kroppen og sprer seg gjennom hele selvet.
Takuan Soho
Uansett hvor mye vi leser om dette, og uansett om vi forstÄr konseptet og prinsippet bak mushin, sÄ kan vi ikke bare bestemme oss for Ä legge vekk tanker og bekymringer. Det mÄ trening til. Munenori bygger videre pÄ Takuans tanker og skriver:
Det er kun nÄr du hÊ lÊrt teknikkene og gjort store anstrengelser gjennom disiplinert trening at handlingene dine kun vil sitte i ben, armer og kropp, men ikke i tankene dine.
Etter Ă„ ha trent mye, vil du ha tatt avstand fra trening, men ikke vĂŠre i opposisjon til det, og du vil ha frihet uansett hvilke teknikker du utfĂžrer.
Du vil selv vÊre uvitende om hvor sinnet ditt og bevisstheten din er, og verken demoner eller trolldom vil kunne finne det. Trening gjÞres med det formÄl Ä oppnÄ en slik tilstand.
Med vellykket trening faller treningen bort. Dette er det hemmelige prinsippet som alle veier leder frem mot.
Ved Ä glemme alt du har trent pÄ og Ä legge alle tanker vekk, vil du vÊre desto mer uvitende om deg selv. Du har nÄ perfeksjonert deg i Veien. Du har perfeksjonert deg gjennom Ä trene, og nÄ har du kommet til det som omtales som fravÊr av alt.
Yagyu Munenori
Slike tanker kan jo fort virke litt svevende, men det tilsvarer i store trekk det vi kaller automatisering og flytsonen i moderne trening. Om vi leser mellom linjene og skreller bort det Ändelige, sÄ er det ikke sÄ mystisk, egentlig.
BÄde Takuan og Munenori understreker at om man aktivt gÄr inn for Ä oppnÄ mushin, sÄ vil man feile. Det ligger jo egentlig i sakens natur. Et aktivt forsÞk vil jo nettopp innebÊre en tankeprosess. Men Ä fokusere fullt og helt pÄ teknikkene, vil etter hvert hjelpe deg til Ä oppnÄ mushin.
Hvis man ikke tenker pÄ det, vil bevisstheten eller sinnet fjerne tankene helt av seg selv og av seg selv oppnÄ mushin.
Yagyu Munenori
Hvis man alltid nÊrmer seg sinnet pÄ denne mÄten, vil man pÄ et senere tidspunkt plutselig oppnÄ denne tilstanden helt av seg selv. Hvis man prÞver Ä oppnÄ tilstanden, vil man aldri komme dit.
Takuan Soho
Alt dette kan jo kanskje tyde pÄ at mushin ikke er noe annet enn det avslappende sinnet til en personen som holder pÄ med dagligdagse gjÞremÄl som for eksempel Ä kjÞre bil eller knyte skoene sine.
Men hvis vi tenker tilbake pÄ eksemplet med sverdmannen som hugger ned syv motstandere i tur og orden, eller pÄ den kampformutÞveren som stanser et sverd med bare hendene, sÄ mÄ det vÊre mer oppmerksomhet eller innsats involvert?
Ă stoppe et sverd med bare hendene krever mer tilstedevĂŠrelse og oppmerksomhet enn det Ă„ knyte skoene sine eller rusle rundt i leiligheten sin. Likevel kaller Takuan og Munenori mushin for den naturlige tilstanden til sinnet.
Mushin blir derfor kanskje en oppmerksom og hĂžyintensiv tilstand der tanker og bevissthet ikke kommer i veien for den naturlige responsen – en slags balansert, nĂžytral bevissthet. SĂ„ enkelt, og sĂ„ vanskelig.
En mester i veien er som et speil. Det gjÞr ingenting og er helt klart. Dermed har han mushin, og mangler, i alle ting, ingenting. Dette er den vanlige bevissheten. En mann som oppnÄr alt med sitt vanlige sinn kan sies Ä vÊre en mester.
Yagyu Munenori
Det er vanskelig Ä komme fram til en klar definisjon av mushin, men Munenori og Takuans idéer kan kanskje sammenfattes pÄ denne mÄten:
- Det er et redusert eller eliminert Þnske om Ä vinne, lykkes eller Ä unngÄ fiasko. Dette gjelder selv i de tilfellene der vi stÄr overfor dÞden.
- Vi er fullstendig oppslukt det umiddelbare i oppgaven som er i gang.
Sammenhengen mellom det Ä vÊre totalt oppslukt av en aktivitet og det Ä ha, eller ikke ha bevisste tanker er ikke fullstendig klar. Hva kom fÞrst, hÞna eller egget? Det kan vÊre at nÄr vi er fullstendig oppslukt av noe, sÄ slutter tanker Ä trenge seg inn Ä distrahere oss. Men det kan ogsÄ vÊre slik at nÄr vi eliminerer selvbevisste tanker, gjennom klassisk meditasjon, eller kanskje intens repeterende trening, lÊrer vi Ä fokusere lettere?
Til nÄ har det vÊrt mye snakk om hva man ikke har og hva som skal fjernes, men det er ogsÄ elementer som kan oppstÄ, goder som skjer som en fÞlge av mushin.
- FĂžlelsen av flyt og kreativitet kan Ăžke.
- PrestasjonsnivÄet kan forbedres.
- FÞlelsen av klarhet knyttet til en opplevelse kan ogsÄ Þke.
Flow
Flow eller flytteorien til Csikszentmihalyi er en helt opplagt kandidat nÄr vi skal se pÄ likheter mellom mushin og vestlige teorier. Det finnes ogsÄ teorier om sÄkalt «peak performance», men i denne sammenhengen her, altsÄ nÄr vi skal sammenligne med mushin er det nok flyt, flytsonen og flow som er mest aktuelt.
Flytsonen er en bevissthetstilstand som gir deg en indre belĂžnning. Det vil si at aktiviteten i seg selv gir deg glede og en fĂžlelse av lykke. Man er totalt absorbert i en aktivitet – samtidig som det ikke kreves noe energi Ă„ holde pĂ„.
IfÞlge Csikszentmihaly, ligger nÞkkelen i Ä balansere ferdighetene man har med de utfordringene man utsetter seg for. Det betyr ogsÄ at man etter hvert som ferdighetene Þker, kan utsettes for stadig stÞrre utfordringer, og fortsatt oppleve flyt (flow). Det er rett og slett slik at om ferdighetene Þker, men ikke utfordringene, sÄ vil man IKKE oppleve flyt, men heller kjedsomhet. PÄ samme mÄte vil man oppleve stress og engstelse dersom utfordringene er stÞrre enn de man har forutsetninger for Ä beherske.
For Ä havne i flytsonen mÄ balansen mellom hva man fÄr til og de utfordringene man mÞter vÊre i perfekt balanse. Er oppgavene for vanskelige, sÄ blir man usikker pÄ om man klarer dem, og blir det for enkelt, sÄ blir man uoppmerksom og man begynner Ä kjede seg.
Det finnes mange forklaringer og definisjoner og betingelser som sier noe om hva som kreves, for at opplevelsen av flyt skal slÄ til. Og i en artikkel har jeg sett at flytteorien oppsummeres ved hjelp av 9 hovedpunkter som igjen deles inn i 3 kategorier.
Ytre betingelser for flyt
For det fÞrste mÄ det vÊre et klart mÄl for aktiviteten. I en judokata, sÄ gÄr vi ikke tilfeldig rundt omkring. Det er et mÄl og en hensikt med det vi gjÞr.
For det andre fÄr vi umiddelbare og tydelige tilbakemelding eller bekreftelser gjennom hele aktivitet. Vi vet til enhver tid hvor godt vi presterer, og det er enkelt Ä gjÞre de justeringene som kreves.
For det tredje er utfordringer og ferdigheter i likevekt. Surferen er generelt pÄ sitt beste nÄr hun rir bÞlger tilpasset hennes evner.
Disse tre faktorene er som regel mer eller mindre til stede uansett hvilken flow-fÞlelse det er snakk om. Dette handler mest om hvilke ytre forutsetninger som mÄ vÊre til stede for at flyt kan oppstÄ.
Indre betingelser for flyt
De fire neste faktorene er perseptuelle, altsĂ„ handler det om sansing, erfaring, opplevelse – alt som kan omtales som fenomenologiske kvaliteter.
Den fjerde punktet dreier seg om at handling og bevissthet slÄs sammen. Vi blir ett med aktiviteten, eller rettere og mer fenomenologisk sagt, er vi aktiviteten.
Det femte momentet handler om at kun her og nÄ eksisterer i vÄr bevissthet. Vi er totalt investert i Ä takle de gjeldende utfordringen.
Det sjette punktet handler om at selvbevisstheten og egoet blir borte til fordel for en sinnstilstand der vi er tilpasset Ăžyeblikket og aktiviteten.
Den syvende funksjonen er en fĂžlelse av Ă„ ha kontroll. Vi bekymrer oss ikke for Ă„ mislykkes fordi vi fĂžler at ferdigheter og utfordringer passer godt overens.
Andre betingelser for flyt
Det Ättende elementet handler om tidsfornemmelsen som blir forvrengt, noen ganger opplever vi aktiviteten gÄr i sakte film og andre ganger fÞles det som hastigheten Þker.
Det niende og siste punktet handler om at aktiviteten blir et mÄl i seg selv. Den blir autotelisk. Et godt eksempel pÄ en autotelisk aktivitet er barns lek.
Det blir som nÄr vi trener judo, ikke pÄ grunn av beltegrader, konkurranse, selvforsvar, men pÄ grunn av at aktiviteten i seg selv er morsom.
Kampformer og flyt
Csikszentmihalyi omtaler faktisk kampformer og flyt. Han skriver at man i Ăsten er langt mer opptatt av de Ă„ndelige og spirituelle sidene ved flyt enn det man er i Vesten.
â(âŠ) det kan vĂŠre passende Ă„ se pĂ„ kampformer som en spesiell form for flyt». Han konkluderer med at en dyktig kampformutĂžver forener kropp og sinn «i en harmonisk ensrettet bevissthet».
Mihaly Csikszentmihalyi
Det som er felles mellom flyt og mushin kan deles inn i tre hovedpunkter:
- Du befinner deg et sted med tanker og kropp der ikke noe annet spiller en rolle. Det er den aktiviteten du holder pÄ med som er viktigst.
- Du er intenst konsentrert om det du holder pÄ med. All oppmerksomhet er rettet mot den gjeldende aktiviteten.
- Du mister fĂžlelsen av tid og rom, alt handler om det du gjĂžr, der du er.
Forskjeller mellom mushin og flyt
I mushin er det forventet eller et mÄl at tilstanden skal vÊre der hele tiden, helt fra starten. Flow derimot kan utvikle seg i lÞpet av en aktivitet som fÞlge av feedback mens man holder pÄ.
Hovedforskjellen ligger altsÄ i at mushin er en mer kontinuerlig tilstand, mens flyt kan oppstÄ i lÞpet av en aktivitet.
Det er en klar sammenheng mellom flyt og mushin. Begge ordene beskriver en tilstand som er preget av dynamiske og konstruktive former for bevissthet eller ubevissthet.
Men oppleves de likt? Er begge begrepene bare to mÄter Ä si det samme pÄ? Har den kulturelle konteksten noe Ä si?
Hva er det som gjÞr at noe oppleves likt? Det finnes en filosof, Arthur Danto, fra vÄr samtid som har diskutert dette, og han viser til et ganske godt eksempel fra kunstverdenen.
Se for deg en serie med rÞde malerier. Hele lerretet er dekket med nÞyaktig den samme rÞdfargen. Bildene har samme mÄl, og de er malt med den samme teknikken. Likevel er de forskjellige kunstverk.

Et av bildene kan sees pĂ„ som «rĂžd firkant», «Den rĂžde plass», et annet som «israelittene krysser RĂždehavet» eller det kan vĂŠre «et rĂždt tĂžystykke». Hvordan vi ser pĂ„ et slikt maleri og hvordan vi tolker det har Ă„ gjĂžre med den kulturelle bakgrunnen vĂ„r.
Akkurat slik er det med handlingene vÄre ogsÄ, argumenterer han for. Hvorfor vi gjÞr noe kan variere avhengig av hvilke kulturbakgrunn vi har.
Mushin er bÄde en prosess og et mÄl for all trening i kampformer. Det er dit vi vil, det er da vi kan kalles oss mestere. Mushin er et resultat av Ärs med trening, selv om ikke alle kommer dit, sÄ er det mÄlet. Mushin er rett og slett nÞdvendig for Ä oppnÄ de hÞyeste ferdighetsnivÄene i en kampform.
I den vestlige verden er flyt egentlig bare et biprodukt av aktiviteten eller treningen. Hovedpoenget er Ä vinne, ikke Ä oppnÄ flyt. OppnÄr man flyt, er det fint, men det er ikke mÄlet med aktiviteten.
Flow er et veldig fint og Þnskelig biprodukt, men det er verken nÞdvendig for Ä prestere godt eller vinne eller, enda viktigere, det er ikke hensikten med noen av aktivitetene. Flyt eller flow forventes Ä skje av seg selv, mens mushin krever en aktiv innsats med mushin som mÄl og hensikt.
Dette betyr ikke at idrett eller vestlige aktiviteter ikke er i stand til Ă„ tilby en form for reflekterende Ăžvelser. Men for tiden er fokuset stort sett alltid konkurranse, ikke selvutvikling (eller rettere sagt, tap av selvet!)
Shinobu Abe, som skriver om bĂ„de zen og sport, forklarer at det ligger en stor forskjell i utĂžvernes motivasjon hvis vi sammenligner Ăsten med Vesten. I Ăsten handler det om et intenst Ăžnske om Ă„ utfĂžre en aktivitet skikkelig og grundig; det handler ikke om et Ăžnske om Ă„ gjĂžre det bedre enn andre.
Mushin og flyt er analoge nĂ„r det gjelder det ytre, begge handler om en dynamikk der sinnet kun er «fylt» med det som betyr noe for Ăžyeblikket.
Men dersom vi legger inn litt kulturell ballast og innsikt i tolkingen av mushin og flow, dukker det opp noen forskjeller.
Kampkunstneren ser pÄ trening som en aktivitet for livet, fokuserer pÄ selvutvikling, og dyrker og analyserer mushin. Mushin er en del av en Ändelig praksis og personlig utvikling.
NĂ„r motstanderen utvider sitt omrĂ„de, trekker jeg meg sammen. NĂ„r han trekker seg sammen, utvider jeg mitt omrĂ„de. Og nĂ„r det er en mulighet, treffer, ikke jeg – den treffer helt av seg selv.
Bruce Lee, Enter the Dragon
IdrettsutÞveren, derimot, trener for en bestemt begivenhet eller et bestemt mÄl, konkurrerer om Ä vinne, og opplever en flytende og spesiell bevissthetstilstand som en bieffekt. Medaljene og konkurransene er midtpunktet.
Selv om det absolutt er mulig Ä drive med kampsport med fokus pÄ Ä vinne, og mange idretter legger vekt pÄ prosess fremfor resultat, sÄ er hovedelementene som ligger til grunn for mushin og flow sÄpass integrert i aktivitetene at det er vanskelig Ä se for seg noe annet.
Dermed kan kanskje ikke flow og mushin oppleves totalt likt?
Kilder
- Ankersmit, F. R. (1998). Danto on Representation, Identity, and Indiscernibles. History and Theory, 37(4), 44â70. http://www.jstor.org/stable/2505395
- Ang, Alvin (2020). How The Japanese Concept of âMushinâ Can Help You Become a Top-Performer. Mind Cafe. Medium
- Csikszentmihalyi, Mihaly (1990) Flow, the psychology if optimal experience, Harper Perennial Modern Classics
- Kreing, K., & IlundĂĄin-Agurruza, J. (2014). An East-West Comparative Analysis of Mushin and Flow. Philosophy and the Martial Arts, 139â164.
- Martial History Team (2020). Did Takuan SĆhĆ Write a Famous Quote about Mushin?
- âMatthew (2018). Tenguâs Sermon 03: Whatâs the deal with «mushin» (no mind)? Walking With The Tengu
- Oppland, Mike (2016). 8 Traits of Flow According to Mihaly Csikszentmihalyi. PositivePsychology.com
- Wikipedia (2023). Metsuke
- Wikipedia (2023). D. T. Suzuki
Bilder
Photo by Sylvain Mauroux on Unsplash
Legg igjen en kommentar