JudoMania > , > Ep. 51: Star Wars og kampsport

Star Wars og kampsport

Sist oppdatert 05.06.2023.

Star Wars er blant tidenes stÞrste filmsuksesser. Da den fÞrste filmen ble vist pÄ kino,i 1977, sa publikum at de aldri hadde opplevd noe tilsvarende. De fleste kritikerne ble overveldet av de sjarmerende karakterene, spesielt de to droidene, C3PO og R2D2, og den ikoniske scenen fra Tatooine der Luke Skywalker stikker innom en kantine full av merkelige skapninger, aliens.

De fleste kritikerne var over seg av begeistring: «Det er som Ä ta ungeflokken med pÄ sirkus.» «Det er som Ä vinne alle premiene i kjekspakken pÄ en gang.» skrev Pauline Kael i The New Yorker.

Den berĂžmte Tatooine-kantinen i Star Wars, episode IV: A New Hope

Robert Ebert i The Chicago Sun-Times skrev at filmen var en blanding av The Wizard of Oz, Flash Gordon, 2001: En romodyssé, og at heltene var som hentet fra Robin Hood og westernfilmer. Skurkene var en mix av nazister og trollmenn. «Star Wars berÞrer alle de enkle fantasiene vÄre, men fordi det er gjort sÄ brilliant, vekker den spenning, frykt og begeistring» pÄ en mÄte som vi trodde vi hadde lagt fra oss i barndommen.

Selv om noen mente filmen manglet bÄde et dypere buskap og interessante karakterer, sÄ var de aller fleste enige om at A New Hope var et fantastisk eventyr som appellerte til barnet i alle som sÄ filmen.

Referanser til Japan og kampformer

I Star Wars-filmene finner vi mange referanser til ulike filmer, kulturer og religiÞse uttrykk. Men det er ingen tvil om at de aller tydeligste referansene kommer fra japansk kultur. Bare tenk pÄ hjelmen til Darth Vader; gÄr det an Ä se pÄ Darth Vader uten Ä tenke pÄ en kabuto, en samuraihjelm? Og hva med visdomsordene og kampferdighetene til Yoda og de andre jediridderne; gÄr det an Ä se pÄ disse ridderne som noen annet enn inspirert av mestere i kampformer fra Japan?

George Lucas har selv sagt at han har hentet mye av plottet i Star Wars fra filmen The Hidden Fortress av Akira Kurosawa. Filmen kom i 1958, og den tilhÞrer en sjanger som gjerne kalles historiske drama, eller pÄ japansk: jidaigeki. Og om dere synes dette ordet ligner veldig pÄ jedi som brukes i Star Wars, sÄ har dere rett i det.

The Hidden Fortress (Akira Kurosawa, 1958)

Jeg har sett The Hidden Fortress, og her er det referanser og likheter i lass og tonnevis. Men likhetene stopper ikke der. I denne artikkelen skal jeg ta for meg flere av de opplagte likhetene mellom Star Wars-filmene, japansk kultur og de japanske kampformene.

Handlingen og konflikten i Star Wars

George Lucas har aldri lagt skjul pĂ„ at Star Wars, i alle fall den fĂžrste filmen, har mye Ă„ takke Akira Kurosawa for. Mye av handlingen og den filmatiske stilen minner om den komiske og storslĂ„tte fortellingen The Hidden Fortress (Kukaushi Toride no San-Akunin) fra 1958. Den japanske filmtittelen er faktisk bedre oversatt med Three Bad Men in a Hidden Fortress».

Respekten mellom de to filmskaperne gikk begge veier, og Akira Kurosawa skal ha sagt det fĂžlgende om Star Wars:

I’m not a critic, I just like it.

Akira Kurosawa
Intervju med George Lucas

I Kurosawas film befinner vi oss i borgerkrigsperioden i Japan. Hovedfortellingen er om en modig prinsesse som blir reddet av en gammel general. De mÄ reise gjennom fiendenes omrÄde, for Ä nÄ den hemmelige borgen.

The Hidden Fortress starter nĂžyaktig pĂ„ sammen mĂ„te som Star Wars. To karer, ganske fillete kledd, gĂ„r gjennom et Ăžrkenlignende og Ăžde landskap. Tahei og Matashichi, som de heter, krangler og kjefter pĂ„ hverandre, men man kan jo ane at de er venner, eller at de alle fall har vĂŠrt venner. Star Wars starter jo pĂ„ nĂžyaktig den sammen mĂ„ten med droider som krangler seg gjennom et lignende landskap, C3PO og R2D2. Riktignok skjer dette omtrent 8 minutter inn i Star Wars-filmen «A new hope», men scenen er sĂ„ lik at det ikke er til Ă„ misforstĂ„ hvilken referanse George Lucas har brukt.

Star Wars og samuraifilmer

R2D2 har lagret opplysninger pÄ harddisken sin, og disse planene mÄ fraktes fryktet til motstandsgruppene pÄ planeten Yavin. I Kurosawas film er det gullet som disse to karene har funnet i starten av filmen som skal fraktes hjem. Kort fortalt sÄ spinnes handlingen rundt disse karakterene, og hele plottet utvikles fra dette veldig enkle utgangspunktet med to kranglefanter i Þrkenen.

Senere har George Lucas sagt at han hadde noen scener klare allerede, men at han manglet et plot, noe som kunne drive handlingen fram. PÄ denne tiden kunne man ikke sÞke opp filmer eller lignede pÄ nettet, sÄ Lucas fant fram boka The Films of Akira Kurosawa (Donald Ritchie, 1965). Her fant han fÞlgende sammendrag av plottet i The Hidden Fortress:

«Vi befinner oss i det 15. Ärhundret, en periode med borgerkrig. En prinsesse med hennes familie, og hennes stab, samt klanens gull blir jaktet pÄ. Hvis de klarer Ä passere fiendens land og nÄ en vennligsinnet provins, vil de bli reddet. Fienden kjenner til disse planene og utlover en dusÞr til den som kan fange prinsessen.»

Geroge Lucas originale idé til Star Wars er sÄ Ä si identisk:

«Vi befinner oss i det 33. Ärhundret, en periode med borgerkrig i galaksen. En prinsesse med hennes familie, og hennes stab, samt klanens gull blir jaktet pÄ. Hvis de klarer Ä passere fiendens land og nÄ en vennligsinnet provins, vil de bli reddet. Fienden kjenner til disse planene og utlover en dusÞr til den som kan fange prinsessen.»

Og vi vet alle hvordan det ble i filmen som kom i 1977:

«For lenge siden, i en galakse langt, langt borte


Det er borgerkrig. Med angrep fra en skjult base har opprĂžrsskip vunnet sin fĂžrste sier mot det onde galaktiske imperiet.

I lÞpet av kampen klarte opprÞrsspioner Ä stjele hemmelige tegninger av imperiets ultimate vÄpen, DØDSSTJERNEN, en pansret romstasjon med nok kraft til Ä tilintetgjÞre en hel planet.

Prinsesse Leia, forfulgt av imperiets skumle agenter, haster hjem om bord i romskipet sitt. Hun vokter de stjĂ„lne planene som kan redde folket hennes og gi galaksen friheten tilbake »

Det som virkelig slo meg med The Hidden Fortress var at historien fortelles fra perspektivet til de to personene som stÄr lavest pÄ rangstigen. Jeg bestemte meg for at det kunne vÊre en god mÄte Ä fortelle Star Wars-historien pÄ, altsÄ ved Ä velge de to karakterene lavest pÄ rangstigen, slik Kurosawa gjorde det, og fortelle historien fra deres synsvinkel, og i Star Wars var dette de to droidene.

George Lucas, 2001

Det er ogsÄ klart, i begge filmene, at de to motvillige vennene eller kranglefantene har utsluppet et stort slag, og det viser seg ogsÄ at det ikke tar lang tid fÞr de vikles inn i kampene igjen.

Blant de fÞrste personene Tahei og Matashichi mÞter i Þdemarken er en tÞff samurai, Makabe Rokurota, spilt av Toshiro Mifune. Obi-Wan Kenobi i Star Wars, en galaksens siste overlevende jediriddere, er basert pÄ Rokurota. Denne samurai-generalen har en kamp med sin erkefiende mot slutten av filmen, og det samme vet vi jo finner sted i den legendariske duellen mellom Anakin og Obi-Wan i Revenge of the Sith.

Hele prinsesse-idéen er ogsÄ lÄnt fra Akira Kurosawa. Ikke bare er det snakk om en prinsesse som er i fare. Prinsessen er ogsÄ lederen for opprÞrsbevegelsen. I Star Wars heter prinsessen Leia Organa (spilt av Carrie Fisher), og i The Hidden Fortress heter prinsessen Yuki, og hun er spilt av Misa Uehara.

I en av scenene i The Hidden Fortress bytter prinsessen plass med en slave. George Lucas bruker nÞyaktig den samme idéen i The Phantom Menace der Padmé forkler seg som en tjener.

Allerede fra fÞrste stund er det klart at konflikten i Star Wars handler om kampen mellom de onde, og kapitalistiske og politiske kreftene (the Empire) og de gode, mer Ändelige kreftene (the Rebellion). Dette er en tydelig parallell til hvordan Vesten prÞvde Ä fÄ innpass i Asia med sin imperialistiske innstilling, sÊrlig i forrige Ärhundre. Vi som ser filmen(e) skjÞnner raskt at opprÞrerne har et moralsk overtak og at de er i sin fulle rett til Ä gjÞre opprÞr mot denne overmakten. Star Wars kan tolkes som en antikolonial fortelling.

KlĂŠr, symboler og kulisser

Darth Vader har altsÄ en hjelm pÄ seg som er direkte inspirert av samuraienes kabuto (hjelm), men likhetene stopper ikke der. Masken som Vader har pÄ seg er ogsÄ direkte inspirert av masker som de aller beste samuraikrigerne hadde pÄ seg. Maskene fantes i mange fasonger, men den som Darth Vader bruker er sÄ Ä si identisk med den halvmasken som heter menpo. Slike masker dekket ansiktet fra nesen og ned til haken, og de skulle gjerne forestille spÞkelser, fryktelige vesener og onde Änder.

I tillegg bruker Darth Vader en kappe, akkurat som mange samuraier gjorde. Noe av hensikten med en slik kappe er at fiendene ikke skal se hvordan man beveger seg – altsĂ„ hvordan bena brukes. Dermed fĂ„r samuraien med en slik kappe et lite overtak pĂ„ sine motstandere.

The Phantom Menace er det japanske, estetiske uttrykket sterkt til stede, ikke minst gjennom hvordan dronning Amidala (spilt av Natalie Portman) er kledd opp og sminket. Hun er kledd opp i en grĂ„ kimono, og sminken hennes minner om den som ble brukt av den japanske geishaen.

Darth Maul er ogsÄ helt opplagt framstilt etter mÞnster fra et japanske skikk. Maul er framstilt med en svart og rÞd maske som minner om tatoveringer. I Japan kalles slike masker for oni-masker, og det ble sagt at personer som ikke ble skikkelig gravlagt som tilbake som demoner, gjerne med slike skumle ansikter.

Filmtekniske elementer

Kulissene i flere av scenene pÄ Tatooine er som direkte hentet fra de klassiske westernfilmene, en hovedgate med smÄ butikker og barer pÄ hver side. Og nÄr man kommer inn i et av disse sjenkestedene er lokalet gjerne fullt av tvilsomme karakterer.

Det er ikke bare kulissene i Star Wars som er hentet fra andre filmer. Det er ogsÄ flere av de filmtekniske valgene.

Det er ikke bare kulissene i Star Wars som er hentet fra andre filmer. Det er ogsÄ flere av de filmtekniske valgene.

Den viktigste likheten er kanskje valg av kameralinser og den utstrakte bruken av widescreen, smÄ kamerabevegelser nÊrt innpÄ karakterene og langsomme panoreringer. BÄde Akira Kurosawa og George Lucas bruker telelinser mer enn den gjennomsnittlige filmskaperen. Geroge Lucas har sagt at han ble fascinert av denne mÄten Ä filme pÄ i de tidlige filmene til Kurosawa, og at han gjorde mye av det samme i Star Wars-filmene.

I filmen «The Hidden Fortress» har Kurosawa gjennomgĂ„ende valgt wipeout som overgang mellom de ulike scenene. Det samme finner vi i Star Wars. Dette gir et iĂžynefallende sĂŠrpreg, ikke minst fordi sĂ„ Ă„ si ingen moderne filmer gjorde dette da Geroge Lucas presenterte sin Star Wars-film i 1977.

Likheter mellom A New Hope og The Hidden Fortress (se videoen pÄ Youtube)

I The Hidden Fortress tilhÞrer skurkene Yamana-klanen. Dette er faktisk en klan som eksisterte i virkeligheten ogsÄ, men i filmen har Kurosawa endret litt pÄ historien rundt, og den geografiske plasseringen til, Yamana. Uansett, sÄ er symbolet til Yamana-klanen omtrent identisk med det vi ser imperiets soldater og krigere bruker i Star Wars.

Nasjonalitet og etnisitet

Kritikken mot Star Wars nÄr det gjelder framstillingen av motsetningene mellom det Þstlige og det vestlige gjelder fÞrst og fremst hvem som spiller rollene. Her har George Lucas havnet i en klassisk Hollywood-situasjon ved at alle de sentrale skikkelsene spilles av skuespillere fra USA og Europa. George Lucas, filmskaperen, gjÞr ingen valg som stÞtter den underliggende antikoloniale fortellingen nÄr han velger hvem som spiller de ulike karakterene i Star Wars. Det er for eksempel ingen asiatiske skuespillere i ledende roller.

NÄ skal det riktignok nevnes at ifÞlge Toshiro Mifunes datter, sÄ ble faren hennes spurt om han var interessert Ä spille rollen som Obi-Wan Kenobi, eller eventuelt Darth Vader. IfÞlge Mika Mifune, Toshiros datter, sÄ takket han nei fordi han var bekymret for hvordan samuraiene kom til Ä framstÄ i filmen.

Mange av opprĂžrerne har navn som minner om asiatiske navn. «Han» i Han Solo kan for eksempel minne om en kjent etnisk gruppe fra Kina. «Obi-Wan Kenobi» hĂžres umiskjennelig japansk ut. «Obi» er det japanske ordet for belte, og «ken» betyr sverd. PĂ„ heltesiden i dette dramaet flommer det over med asiatiske navn, men uten at dette har resultert i annet enn hvite, vestlige skullespillere i alle rollene.

PĂ„ motsatt side er det mer vestlige navn der Darth Vader kanskje er det mest opplagte eksempelet. Darth Vader er omtrent identisk med det nedelandske begrepet, og egentlige det engelske, Dark Father. Her er det et tydelig signal om at det er den vestlige kulturen som er mĂžrk og som representerer kolonimakten.

Wetmore, som har skrevet en lang fagartikkel om de asiatiske elementene i Star Wars, skriver at George Lucas «tolker asiatisk kultur og filosofi og viser det pĂ„ skjermen med vestlige skuespillere i hovedrollene. Det er nesten ingen asiatiske skuespillere med i Star Wars-serien med filmer. I stedet har man valgt i sminke og andre visuelle effekter, for at skuespillerne skal se mer asiatiske ut. Dette er sĂŠrlig tilfelle for skurkene i Star Wars-filmene pĂ„ 1990-tallet, ifĂžlge Wetmore.

Blant disse asia-inspirerte karakterene finner vi Darth Maul som forsĂžker Ă„ bortfĂžre dronning PadmĂ© Amidala i Star Wars: Episode 1—The Phantom Menace. Da George Lucas ble spurt om framtoningen til denne karakteren, sa han at Darth Maul var inspirert av «alle representasjoner av det onde».

Wetmore pĂ„ sin side argumenterer for, og det er enkelt Ă„ se pĂ„ bilder, at Darth Maul ser ut til Ă„ vĂŠre langt nĂŠrmere den stiliserte sminke man bruker i det asiatiske teateret enn noe annet. Alle «bevegelser og handlinger ser ut til Ă„ ha mer til felles med karakterer fra Beijing-operaen enn med den vestlige djevelen».

Konklusjonen til Wetmore er at Star Wars fortsatt, akkurat som med det fÞrste filmene, har en tilbÞyelighet til Ä vise Asia sett med den samme orientalismen som vi sÄ i Europa og USA rette etter den japansk-russiske krigen pÄ begynnelsen av 1920-tallet.

Filosofi og religion i Star Wars

Verdensbildet og de filosofiske betraktningene som gjĂžres av alle karakterene i Star Wars ligger mye nĂŠrmere taoismen enn noen vestlig religion. Det er langt flere trekk ved tankegangen til hovedpersonene som stemmer overens med et Ăžst-asiatisk verdensbilde enn det lineĂŠre og monoteistiske verdensbildet til folk i den vestlige verden.

«The Force» i Star Wars minner veldig om det tilsvarende konseptet i taoismen der at er knyttet sammen med kraften. Yoda kan pĂ„ alle mĂ„ter sees pĂ„ som en taoist-mester med alle sine evner og visdomsord. Men det er selvsagt ogsĂ„ ulikheter. Avstanden mellom det gode og det onde er mye tydeligere i filmene enn det er i for eksempel fenomenet med yin og yang der selv motsetninger har en del av hverandre i seg.

Sverdkampene og kampformer fra Japan

Vi har allerede nevnt den episke sverdkamper mellom Anakin og Obi-Wan i Star Wars. Men det er selvsagt bare en liten del av det. Alle Star Wars-filmene har lassevis av sverdkamper, og alle er ekstremt inspirert av asiatiske kampformer, spesielt kendo. Det er for eksempel mange eksempler i filmen pÄ at Darth Vader holder sverdet i en posisjon som i kendo kalles hasso der sverdet holdes nÊrme hodet til tori. Andre kjente kendoteknikker brukes gjennomgÄende i Star Wars ac Qui-Gon Jinn, Obi-Wan og Luke. Til og med mÄten sverdet holdes pÄ er typisk for det man gjÞr i japanske kampformer.

PĂ„ samme mĂ„te er sverdet det opplagte symbolet pĂ„ samuraiene. Slik sett spiller lasersverdet i Star Wars samme rolle som sverdet til samuraiene – bĂ„de et helt sentralt vĂ„pen, et kjennetegn og symbol, og nĂŠrmest en magisk kraft.

Obi-Wan Kenobi viser fram noen av sine ferdigheter i kamp uten vÄpen i Obi-Wan Kenobi (Disney+). Kampformene han bruker er rett og slett judo og aikido, og dette passer veldig godt til Obi-Wans personlighet i Star Wars.

Kampformer i Star Wars

Andre referanser i Star Wars

Det er selvsagt mange andre referanser i Star Wars ogsĂ„. I flere kilder nevnes sĂŠrlig tv-serien Flash Gordon Conquers The Universe (1936-1940); den pĂ„fallende likheten mellom C3PO og Maria i filmen Metropolis (1927). Ofte nevnes Stanley Kubricks 2001: En romodyssĂ© (1968) der de visuelle effektene var helt fantastiske.

Frykt er stien til den mĂžrke siden.
Frykt fĂžrer til raseri, raseri til hat.
Hat fĂžrer til lidelse.

Yoda, The Phantom Menace (1999)

Kilder

Bilder

Legg igjen en kommentar

0