JudoMania > > Prinsipper i judo og deres overfĂžringsverdi til alle faser i livet

Prinsipper i judo og deres overfĂžringsverdi til alle faser i livet

Sist oppdatert 29.01.2024.

Jigoro Kano grunnla kampformen judo omkring 1882. Judo ble raskt en populÊr idrett, og Kano holdt mange foredrag om sine idéer. 5. juni 1934 holdt han en leksjon i Parnassus Society som ligger i Athen i Hellas. Nedenfor fÞlger en oversatt utgave av foredraget han holdt.

Helt siden jeg begynte Ä jobbe i det offentlige har jeg vÊrt tilknyttet undervisningsinstituasjoner. En tid var jeg leder av byrÄet som hadde ansvar for grunnskolen i Japan, og i 24 Är var jeg rektor ved Higher Normal College i Tokyo.

Yrket mitt gjorde at jeg ofte mÄtte ta stilling til spÞrsmÄl som:

Religion som virkemiddel i en moralsk kultur tviler ingen pÄ. Likevel er den religiÞse moral er ikke gjenstand for begrunnelse, men heller et trosspÞrsmÄl. Ulike personer kan ha ulik tro, og hvordan kan man da avgjÞre hva som er riktig og hva som er galt? Hvordan kan man finne et svar som alle vil vÊre komfortable med?
I tusenvis av Ă„r har store tenkere i ulike land kommet fram til hundrevis av ulike syn pĂ„ moral. Noen har kommet fram konklusjoner gjennom en filosofisk tankeprosess, mens andre har gĂ„tt pĂ„ tvers av eget tankesett. Det er derfor vi har sĂ„ mange forskjellige etiske systemer. Disse etiske modellen har vĂŠrt kjent under ulike merkelapper og navn – alt fra Platon og Aristoteles i Vesten til Lao-tse og Konfusius i Østen. Det virker som om de ulike meningene og tankene vil ingen ende ta. Hvordan kan man forene disse ulike tankene?

Vi har alle respekt for tradisjon, og ingen av oss mener at tradisjoner ikke er viktig nÄr man skal undervise i moral. Men hvordan kan vi bevise at moral med utgangspunkt i tradisjon alltid er det riktige, og at disse tankene aldri behÞver Ä endres? Har ikke historien vist oss at moralske tanker og regler kan vÊre riktige Ä fÞlge i en periode, men at de samme reglene kan vÊre mindre aktuelle i en annen periode? Er det ikke slik at ulike land har ulike normer og verdier? Finnes det ikke en mÄte Ä teste gyldigheten av slike tradisjoner pÄ?

NÄr jeg ble konfrontert med slike spÞrsmÄl slo det meg at de grunnleggende prinsippene i judo kunne gi en lÞsning pÄ disse vanskelige utfordringene. SÄ derfor forsÞkte jeg Ä bruke judoprinsippene pÄ alle vanskelige spÞrsmÄl som jeg mÞtte, og det var aldri vanskelig Ä finne en mÄte Ä anvende dem pÄ.

Prinsippene jeg snakker om er:

  • Uansett hva det gjelder er den beste mĂ„ten Ă„ mĂžte det pĂ„ ved Ă„ bruke den mest effektive eller hensiktsmessige mentale eller fysiske energien rettet mot mĂ„let.
  • Harmonien og utviklingen av en gruppe, som alltid vil bestĂ„ av ulike individer – uansett hvor mange, er best ivaretatt ved gjensidig hjelp og stĂžtte.

Hvis jeg hadde tid til det, skulle jeg gjerne forklart hvordan jeg kom fram til disse konklusjonene. Da ville det blitt enklere for dere Ä forstÄ den virkelige betydningen av det jeg sier, men det fÄr vi la ligge til en annen anledning. I stedet vil jeg nÄ gÄ litt videre, for Ä vise dere hvordan man kan anvende judoprinsippene i ulke faser av menneskenes historie.

I det fÞydale Japan fantes det mange kampformer som fekting, byeskyting, bruk av spyd og sÄ videre. En av disse kampformene het jujutsu som hovedsakling besto av ulike mÄter Ä slÄss pÄ uten bruk av vÄpen (selv om vÄpen ogsÄ kunne bli brukt en gang i blant).

I mine yngre dager studerte jeg jujutsu pÄ to ulike skoler under to enestÄende flinke mestere. Jeg fikk ogsÄ instruksjon av mange andre mestere som alle representerte ulike skoler og retninger.

Men jujutsu var opprinnelig ikke ment for Ä testes eller sammenlignes pÄ vitenskaplig vis. Det var rett og slett en samling teknikker og metoder for angrep og forsvar som ulike mestere underviste i. En skole representerte gjerne en gruppe med teknikker og metoder, mens andre skoler hadde andre teknikker og metoder. Det fantes ikke et grunnleggende prinsipp man kunne teste teknikkene og metodene i forhold til.

Dette motiverte meg til Ă„ studere dette emnet svĂŠrt nĂžye, og jeg kom til slutt fram til et prinsipp som kunne vĂŠre felles for all slik trening:

Uansett hva det gjelder er den beste mÄten Ä mÞte det pÄ ved Ä bruke den mest effektive eller hensiktsmessige mentale eller fysiske energien rettet mot mÄlet.

Deretter forsÞkte jeg pÄ nytt Ä studere, sÄ langt jeg var i stand til, alle metoder for angrep og forsvar som mestere hadde undervist i fÞr min tid. Jeg fant ut at det var mange teknikker som kunne brukes i trÄd med mitt prinsipp, og det var mange teknikker som ikke kunne brukes.

Jeg valgte Ä samle de teknikkene som var i samsvar med prinsippet jeg hadde funnet. I tillegg fant noen nye teknikker som jeg fÞlte ogsÄ kunne bestÄ en slik test. Resultatet var at jeg i 1882 lanserte mitt eget system for angrep og forsvar.

Judo er navnet pĂ„ dette fundamentale prinsippet og anvendelsen av det, mens jujutsu er navnet pĂ„ ulike metoder og teknikker som ikke er fundert pĂ„ et slikt prinsipp. Jeg ga institusjonen der man trener pĂ„ prinsippet navnet Kodokan som betyr “stedet der man trener veien”.

ForsÞket mitt viste seg Ä ha stor suksess. I Japan er det nesten ingen som trener pÄ de gamle metodene, judo trenes pÄ nesten alle skoler, i militÊret, marinen, politiet, og navnet jujutsu har nesten blitt borte fra det japanske vokabularet. NÄ snakker folk i stedet om judo.

Suksessen jeg hadde med Ă„ utvikle og Ă„ bruke prinsippet om mest effektiv bruk av energi gjorde at jeg tenkte det kunne vĂŠre hensiktsmessig Ă„ gjĂžre et lignende forsĂžk i sammenheng med fysisk fostring.

NÄr jeg jobbet med dette temaet mÄtte jeg fÞrst definere hva jeg mente med fysisk fostring. Jeg mener at dette begrepet kan deles inn i minst fire ulike elementer:

  • Helse
  • Styrke
  • Praktisk nytteverdi
  • Åndelig trening (intellektuell, moralsk og estetisk trening)

Ingen vil vÊre uenig i denne definisjonen, men jeg vil gjerne poengtere at ingen, ikke engang spesialister pÄ fysisk fostring, har studert hvor viktig balansen mellom disse fire elementene er. Er det ikke slik at mange forkjempere for trening legger for stor vekt pÄ styrke og tekniske ferdigheter? Er det ikke slik at mange gymnastikktrenere sÄ Ä si kun er opptatt av (
) en harmonisk utvkling av kroppen?

Det er ikke rart at selv eksperter gjÞr slike feil fordi selve hensikten med fysisk fostring er ikke klart definert. Prinsippet om mest effektiv bruk av energi er enda ikke anerkjent over hele verden, og det er fortsatt kun noen fÄ personer som studerer slike emner med dette som utgangspunkt.

Jeg vil nÄ snakke om dette prinsippet knyttet til moralsk og intellektuell trening.

PÄ samme mÄte som nÄr det gjelder forholdet mellom de fire elementene som fysisk fostring betÄr av, bÞr forholdet mellom intellektuell og moralsk kultur, og forholdet mellom disse to og fysisk fostring vÊre gjenstand for seriÞse studier. Likevel er det slik at ikke bare folk flest, men ogsÄ de som jobber med undervisning, virker likegyldige i forhold til slike tanker.

(
)

Moralsk kultur er et sammensatt tema som betĂ„r av mange ulike deler. Hver av disse delene bĂžr studeres – bĂ„de hver for seg og sett i forhold til hverandre.

FÞrst og fremst mÄ man utforske moral fra et intellektuelt stÄsted. Dette bÞr gjÞre folk i stand til Ä ta valg om rett og galt, selv nÄr det dreier seg om kompliserte sammenhenger. Samtidig er det viktig Ä legge vekt pÄ menneskers evne til medfÞlelse og frivillighet, samt det Ä utvikle gode vaner. Det ser dessverre ut som om ikke sÄ mange tar dette pÄ alvor. Jeg mener at dette ogsÄ har sammenheng med mangelen pÄ kunnskap om prinsippet om mest effektiv bruk av energi.

Kultur, enten den er fysisk, intellektuell eller moralsk, kan bare tilegnes skikkelig hvis man tar nok hensyn til forholdet mellom disse tre elementene slik de gjĂžr seg gjeldende i den aktuelle kulturen.

Her kommer et enkelt eksempel pĂ„ hvordan folk flest kan ta hensyn til dette viktige prinsippet i sin egen hverdag: Skal man lese en bok, en avis eller et magasin bĂžr man velge det som er aller mest nyttig Ă„ lese akkurat der og da. Mange bryr seg ikke om slike saker. Det same kan sier om folk nĂ„r de skal velge mat, klĂŠr, bolig, shopping, Ăžkonomi – kort sagt alle daglige valg og muligheter vi mĂ„ ta stilling til.

Bare gjennom den rette forstÄelsen og den korrekte anvendelsen av dette prinsippet kan man gjÞre kroppen sin sterk, sunn og nyttig. Man kan ogsÄ bli en person med hÞy moral og hÞyt intellekt. Man kan bli en person som ikke bare er lykkelig, men som ogsÄ er samfunnsnyttig og i stand til Ä hjelpe andre. Bare folk som er lojale overfor vÄrt prinsipp kan bli slike mennesker.

Prinsippet om mest effektiv bruk av energi kan anvendes i forhold til mer enn valg mennesker mĂ„ ta stilling til. Prinsippet kan ogsĂ„ brukes i forhold til smĂ„ og store grupper – grupper pĂ„ noen fĂ„ personer eller store nasjoner.

For at en gruppe skal kunne styres etter et slikt prinsipp mĂ„ de organiseres godt. Medlemmene i gruppa mĂ„ handle slik at interessene til de andre ivaretas. Harmonien og utviklingen av en gruppe, som alltid vil bestĂ„ av ulike individer – uansett hvor mange, er best ivaretatt ved gjensidig hjelp og stĂžtte. Dette er derfor det andre bĂŠrende prinsippet i judo, og dette er helt sentralt for at det sosiale livet skal vĂŠre velfungerende. Kan ikke dette ogsĂ„ brukes i internasjonale forhold mellom nasjoner?

Jeg avslutter foredraget mitt med Ă„ sitere fra en tale jeg holdt i Madrid i fjor i forbindelse med et mĂžte i den Interparlamentariske Union:

Heldigvis er ikke forskjellene i idealer store mellom de ulike siviliserte samfunn, men nÄr man spÞr folk om grunnlaget for at folk har de samme idealene, kan de bli svar skyldig. Religion med sitt fokus pÄ tro kan ikke vÊre forklaringen siden ikke all religion har de samme synspunkt. Kan filosofi vÊre forklaringen?

Nei, ogsÄ i filosofi er de ulike tankesettene fjernt fra hverandre, og de kan derfor vanskelig forenes. Hva er sÄ den egentlige Ärsaken til denne sammenhengen mellom idealer?

Den avgjÞrende grunnen ligger i fÞlgende resonnement: Siviliserte mennesker, som lever i samfunn, ville ikke drÞmme om Ä slutte Ä vÊre sosiale og Ä leve totalt isolert fra andre mennesker. SÄ lenge et menneske Þnsker Ä vÊre del av et samfunn, mÄ vedkommende opptre som et medlem i dette samfunnet. Vedkommende mÄ ta sin del av ansvaret for at samfunnet fungerer. SÄ lenge et menneske lever i et samfunn vil vedkommende ha en egeninteresse av at det fungerer, og dersom samfunnet forfaller vil vedkommendes muligheter til et lykkelig liv bli dÄrligere. Dersom man bevisstgjÞr folk om dette vil de ta stÞrre ansvar, og de vil bli mindre selvsentrerte og egoistiske.

Den aller beste mÄten Ä fÄ til dette pÄ er ved Ä fÞlge prinsippene om mest effektiv bruk av mental og fysisk energi, og prinsippet om gjensidig velferd og nytte. Enten det er bevisst eller ei, vil mange kunne svare bekreftende pÄ at det er disse tankene de lever etter.

Kilde

Legg igjen en kommentar

0