Øk balanseevnen radikalt

Sist oppdatert 17.02.2021.

Balanse er viktig i alle kampformer, også i judo. Uten balanse klarer vi ikke å kaste motstanderen vår i bakken, og vi blir selv enklere offer for motstanderens teknikker.

Den enkleste måten å forbedre balanseevnen på er ved å gjøre noe med stillingen man står i. Judoutøvere lærer mange triks for å stå i god balanse. Men her er det tips som kanskje ikke så mange har tenkt på:

La hofte og midje peke i samme retning som den foten du har mest vekt på.

Vektfordelingen på føttene er stort sett alltid ulik. Dette er et naturlig resultat av at vi beveger oss, og av at motstanderen prøver å flytte på oss. Selv om vi aldri så mye forsøker så vil vi nesten aldri ha nøyaktig like mye vekt på hver fot. Samtidig er det også slik at føttene gjerne peker i litt ulike retninger.

Forsøk dette selv ved å la noe forsøke å dytte deg i alle fire retninger. La først hofte og midje peke i samme retning som den foten med minst tyngde over seg. Prøv deretter å la hofte og midje peke i samme retning som den foten med mest vekt over seg.

Når var det enklest å holde balansen? Har du andre tips som du vil dele i kommentarfeltet nedenfor?

Kilde

Bilde

Om Arne Midtlund

Jeg har trent judo siden 1983, fikk 1. dan i 1989 og begynte å lage disse nettsidene i 1997. I 2021 startet jeg en podcasten JudoMania. Jeg har jobbet som lærer på ungdomsskolen siden 1998, er lektor med opprykk og har en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.