Sist oppdatert 26.03.2023.
Patrick Lafcadio Hearn (f. 27.06.1850 – d. 27.09.1904) var en forfatter som er mest kjent for sine bøker om Japan. Han omtales ofte som en virkelig kunstnertype og bohem. I ungdomsårene mistet han synet på venstre øye etter en ulykke, og dette gjør at han ofte vender høyre kinn mot kamera på bilder. I Japan er han mye omtalt fordi han samlet japanske legender og historier om ånder som for eksempel Kwaidan. Etter at han fikk japansk statsborgerskap tok han navnet Koizumi Yakumo.
Som ung mann fikk han jobb i en avis, og han viste seg raskt fram som en god skribent. Han arbeidet seg raskt opp som en ganske anerkjent journalist i blant annet Cincinnati Daily Enquirer. Mens han jobbet som journalist i Cincinnati Daily Enquirer giftet han seg med en svart kvinne, noe som var ulovlig på denne tiden. Når dette ble oppdaget, fikk han sparken.
Etterhvert bosatte Lafcadio Hearn seg i New Orleans, og på denne tiden ble han svært kjent i lokalmiljøet. Han skrev mange bøker i løpet av 1880-årene.
I 1890 dro Lafcadio Hearn til Japan for å jobbe som journalist der. Han sluttet ganske raskt å jobbe som reporter, og han begynte i stedet å undervise på en skole i Matsue. Denne byen skal i stor grad ha formet hans syn på Japan og japansk kultur. Her giftet han seg også med Setsu Koizumi som tilhørte en lokal samuraifamilie.
Rundt 1891 begynte Lafcadio Hearn å undervise i engelsk på Kumamoto College. Jigoro Kano hadde nettopp blitt utnevnt til rektor på skolen, og han spurte Lafcadio Hearn om han ville undervise i engelsk litteratur der. Det var på denne tiden Lafcadio Hearn begynte å trene judo.
Fire år senere, i 1895, skrev Lafcadio Hearn følgende tekster i Out of the East (som er oversatt etter fattig evne av meg):
Hvilken hjerne i Vesten kunne ha utviklet en så rar teori – aldri å møte kraft med kraft, men kun å utnytte motstanderens styrke; å overvinne fienden kun ved å utnytte kraften i vedkommendes angrep; å ufarliggjøre han ene og alene ved å utnytte motstanderens forsøk? Garantert ingen! Den vestlige hjerne kan bare jobbe i rette linjer; den orientalske hjerne arbeider i vidunderlige kurver og sirkler. Symbolikken i at intelligens overvinner brutal styrke er vakker. Mer enn å være kunnskap om selvforsvar er denne formen for jujutsu et filosofisk system, et økonomisk system, et etisk system (en stor del av jujutsu-treningen handler om moral), og det er, mer enn alt annet, et uttrykk for et genialt tenkesett, men knapt lagt merke til av dem som drømmer om den storslagne Østen.
Jeg kan ikke forklare det i det hele tatt; jeg kan kun foreslå, anta. Alle forstår hva motangrep/kontring i boksing er. Men man kan ikke bruke denne sammenligningen direkte fordi en bokser som kontrer bruker all sin kraft og styrke for å stoppe den andre. En jujutsu-ekspert gjør det stikk motsatte. Effekten kan like fullt sammenlignes i og med at mannen som blir utsatt for dette får en kraftig bevegelse i en uønsket retning. Jeg vil også legge til at det i jujutsu er et motangrep for alle vridninger, bend, dyttinger, trekk og så videre. Det er bare det at en jujutsu-ekspert gjør mye mer enn å unngå angrep; han utnytter angrepet slik at motstanderen risikerer å få skulderen ut av ledd, brekke en arm, eller i desperate tilfeller, brekke ryggen eller nakken.
Lafcadio Hearn døde av hjertefeil bare 54 år gammel. De siste årene av livet sitt jobbet han på flere universiteter i Japan. I løpet av sitt ganske korte liv bidro han i stor grad til å åpne øynene til Vesten for den unike japanske kulturen. Noen kritikere mener at han forsøkte å gjøre Japan for eksotisk og fantastisk.
Kilde: Wikipedia