Sist oppdatert 25.05.2025.
Her er en oversettelse av Jigoro Kanos tekst «Jodan no judo ni tsuite» (äžæź”ăźæéă«ă€ăăŠ) som ble publisert i tidsskriftet Judo i juli og august 1918. Oversettelsen er basert pĂ„ den japanske originalen og Yves Cadots franske oversettelse, og er utfĂžrt med hjelp fra ChatGPT og deretter redigert og tilpasset av meg for Ă„ sikre bĂ„de nĂžyaktighet og lesbarhet pĂ„ norsk.
Om judo pÄ hÞyere nivÄ
Jeg har ofte sagt at det endelige mĂ„let med judo er Ă„ fullkommengjĂžre seg selv og bidra til samfunnet. Men, akkurat som de gamle jujutsu-utĂžverne som strevde for Ă„ bli sterke uten Ă„ tenke grundig over hva de skulle gjĂžre med styrken de oppnĂ„dde, ser det ut til at dagens judoutĂžvere ogsĂ„ legger for mye vekt pĂ„ midlene â som Ă„ bli sterk eller vinne kamper â og for lite pĂ„ det endelige mĂ„let.
à bli sterk har sin egen verdi, men det er fÞrst og fremst et middel for Ä oppnÄ et hÞyere mÄl. Blant unge mennesker finnes det mange som, gjennom ulike aktiviteter, ikke bare judo, har utviklet sterke kropper. Likevel ser vi ofte at disse personene blir syke, mens andre som ikke driver med fysisk trening, men for eksempel leser mye, holder seg friske. Dette skyldes ikke nÞdvendigvis medfÞdt konstitusjon, men heller at de fÞrstnevnte ikke er nÞye med helsen sin, mens de som ikke trener, er mer bevisste pÄ Ä ta vare pÄ seg selv.
à bli sterk gjennom judo eller annen trening gir fÞrst mening nÄr man bruker den styrken til Ä gjÞre noe nyttig for samfunnet. Hvis man ikke forstÄr dette, kan det hende at kroppen svikter nettopp nÄr man trenger den mest, og da er all treningen forgjeves. Derfor mÄ vi ikke glemme at mÄlet med Ä styrke kroppen er Ä kunne utfÞre oppgaver som ellers ville vÊrt uutholdelige.
De som streber etter lavere eller mellomnivÄ i judo, trener naturlig nok bÄde kropp og sinn, og uten Ä vÊre klar over det, fÞlger de prinsippene for judo pÄ hÞyere nivÄ. Men det er best Ä sikte mot dette hÞyere nivÄet fra starten av. Derfor, selv om man ikke er en spesialist i judo, men trener for egen utvikling, bÞr man alltid vÊre oppmerksom pÄ hvordan ens handlinger pÄvirker verden.
Det hender at personer som har vÊrt berÞmte og beundret av mange, etter sin dÞd ikke etterlater seg noen betydelig verdi for samfunnet. Selv om de har oppnÄdd hÞye posisjoner og titler, har de kanskje ikke bidratt med noe sÊrlig. PÄ samme mÄte kan det vÊre at en person har samlet en enorm formue, men ikke vet hvordan den skal brukes til samfunnets beste, og at den i stedet bare fÞrer til at etterkommerne blir avhengige.
Derfor er ikke berÞmmelse i seg selv noe Ä misunne, hÞye stillinger gir ikke nÞdvendigvis stor verdi, og rikdom er ikke noe man kan stole pÄ. Det som virkelig fortjener respekt, er graden av ens bidrag til samfunnet.
Den sanne verdien av et menneske mÄles etter hva han eller hun har bidratt med til samfunnet gjennom livet. Slikt bidrag kan bare oppnÄs fullt ut av en person som streber etter Ä fullkommengjÞre seg selv. Derfor er mÄlet med judo Ä fullkommengjÞre seg selv og bidra til samfunnet.
Dette gjelder ogsÄ for vanlige mennesker, men for de som har judo som sin spesialitet, er det enda viktigere Ä handle i trÄd med judoens mÄl. NÄr jeg praktiserer judo, bÞr jeg gjÞre det med Þnsket om Ä fullkommengjÞre meg selv og bidra til samfunnet. NÄr jeg underviser, bÞr jeg vÊre fast bestemt pÄ Ä hjelpe hver enkelt til Ä forbedre kroppen sin og maksimalt bidra til samfunnet.
Samtidig, i mitt daglige liv, mÄ jeg velge metoder som best samsvarer med judoens mÄl. For eksempel, nÄr det gjelder klÊr, mat, bolig eller omgangskrets, mÄ jeg nÞye vurdere om mine valg er hensiktsmessige for Ä gi stÞrst mulig bidrag til samfunnet. Noen ganger kan det som virker bra pÄ kort sikt vÊre skadelig pÄ lang sikt, og det kan vÊre tilfeller der det Ä tÄle en vanskelig situasjon en stund kan fÞre til stor suksess i fremtiden.
Derfor mÄ man tenke nÞye gjennom alt dette. Generelt, for Ä oppnÄ positive resultater, mÄ man planlegge alt grundig.Dette er ekstremt vanskelig Ä gjennomfÞre, men siden suksess eller fiasko hovedsakelig avhenger av forberedelse eller mangel pÄ det, mÄ man tenke dypt. Grunnlaget for lykke i livet er Ä ikke vÊre grÄdig etter umiddelbar nytelse, og ekte vennlighet overfor en venn ligger i Ä ikke unnlate Ä gi alvorlige rÄd av frykt for Ä gjÞre ham opprÞrt.
Folk kan spÞrre: Hvis mÄlet med judo er Ä fullkommengjÞre seg selv og bidra til samfunnet, og Ä engasjere seg i det med de beslutningene jeg har beskrevet, er ikke mÄlet med judo det samme som for vanlige mennesker? I sÄ fall er det kanskje ikke nÞdvendig Ä praktisere judo.
Men judo har selvsagt ikke et annet mÄl enn det vanlige mennesker har. Og det er nettopp her judoens verdi ligger. Hvis mÄlet med judo var annerledes enn for andre mennesker, ville det oppstÄ tvil om dets hensikt. Men fordi judoens mÄl ikke er forskjellig fra vanlige menneskers mÄl, kan man trygt strebe etter Ä oppnÄ det.
Likevel, for Ä nÄ dette mÄlet, er det spesielt viktig Ä praktisere judo, fordi det gir den mest hensiktsmessige metoden for Ä oppnÄ dette mÄlet, samt utvikle og anvende denne evnen. Det er et ubestridelig faktum at nesten all suksess avhenger av metoden. Derfor, siden judo lÊrer veien til den mest effektive bruken av kroppens og sinnets kraft, er det ikke urimelig Ä kalle judo for en vitenskap om metoder, og dens praksis for en sÞken etter den beste metoden for enhver suksess.
Derfor er det mulig, spesielt for personer som har praktisert judo, Ä realisere seg selv og bidra til samfunnet, som er det normale mÄlet for judo og ogsÄ for alle mennesker. Men selv om man ikke praktiserer judo i form av kata og randori, hvis man forstÄr dens essens, kan hvem som helst leve et liv i samsvar med judoens hensikt, noe jeg mener er den mest passende mÄten Ä leve pÄ.
Kilder
KanĆ, J. (1918). JĆdan no jĆ«dĆ ni tsuite [Om judo pĂ„ hĂžyere nivĂ„]. JĆ«dĆ, august 1918. Oversatt til fransk av Yves Cadot. Hentet fra:
Legg igjen en kommentar