De 7 beste judoøvelsene for bedre utholdenhet

Sist oppdatert 02.02.2021.

Judokamper er svært intense og samtidig særdeles urytmiske når det gjelder pauser og aktivitet. Samtidig er det slik at en helt ordinær judotrening kan vare halvannen til to timer. Dette gjør det nødvendig med både aerob og anaerob utholdenhet når man er en seriøs judoka.

Jeg har trent mange kampformer, men det er få av dem som kommer i nærheten av judo når det gjelder krav til utholdenhet. Man må være på vakt hele tiden, og da mener jeg hele tiden. Det finnes ingen mulighet til pauser, simpelthen fordi man ved hjelp av grepet så å si er hektet sammen med motstanderen som sannsynligvis vil benytte det minste lille manglende fokus til sin egen fordel.

Muligens er det et par former som grappling, som for eksempel brasiliansk jujutsu som er like intense, men selv den kampformen er til tider ganske avslappende sammenlignet med judo. Her er det nok noen som er litt uenige med meg, men poenget er uansett at judo er særdeles krevende kondisjonsmessig. I tillegg er judo, som alle andre kampformer, ganske krevende teknisk, og det tar lang tid før man kan trene på et høyt intensitetsnivå.

Mange judoka sverger til de gode, lange løpeturene og til intervalltrening utendørs for å forbedre utholdenheten, men hovedpoenget her og nå er å foreslå de sju beste judoøvelsene for bedre utholdenhet.

Her er de 7 mest effektive judoøvelsene for bedre utholdenhet

Her er noen av de beste øvelsene du kan gjøre på en judotrening for å forbedre utholdenheten din. Forslag til tidsbruk og repetisjoner er bare tatt med som forslag. HIIT og tabata-intervaller kan være et morsomt utgangspunkt. Dette må selvsagt tilpasses nivå og alder på utøverne.

  • Kumi kata (grepstrening), ulike serier/driller
  • Nage komi (kast), her finnes det utallige variasjoner.
  • Kastestafett, tori kaster 3-4 ulike utøvere uten stans
  • Speed uchi komi
  • Medisinballdrill, tori skal kaste fire andre utøvere som danner hvert sitt ytterpunkt i et imaginært kors. Tori skal sette seg raskt ned på en medisinball plassert i midten av det tenkte korset mellom hvert kast.
  • Yako soku geiko med ulike oppgaver (kast med en gang du tar grep, kast 10 ganger i løpet av 40 sekunder, repeter kastet umiddelbart etter at uke reiser seg osv. osv.)
  • Kastemaskin på tjukk judomatte/tjukkas. Her er det viktig med fullt fokus på korrekt teknikk for at øvelsen skal gi mening.

Det var noen forslag. Har dere flere eksempler? Bruk gjerne kommentarfeltet nedenfor.

Om Arne Midtlund

Jeg har trent judo siden 1983, fikk 1. dan i 1989 og begynte å lage disse nettsidene i 1997. I 2021 startet jeg en podcasten JudoMania. Jeg har jobbet som lærer på ungdomsskolen siden 1998, er lektor med opprykk og har en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi.

4 tanker om “De 7 beste judoøvelsene for bedre utholdenhet

    1. Enig, Shino! Har alltid tenkt på judokondis som litt spesielt midt mellom lang- og kortintervall på en måte.

  1. Det mangler kanskje noen ne waza-driller. Bakkekamp involverer store muskelgrupper og det er bra for kondisen:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.