Coopertest

Sist oppdatert 05.01.2021.

En Coopertest er blant de aller enkleste testene man kan gjøre for å måle utholdenhet og estimert maksimalt 02-opptak (også kjent som VO2). Testen ble utviklet som en enkel, lavterskel måte å måle kondisjonen på i store grupper. Cooper utførte tester på amerikanske soldater, og han fant ut at å løpe 12 minutter i det høyeste tempoet man klarer ville gi et overraskende nøyaktig resultater i forhold til mer kostbare og tidkrevende målinger.

Det kan være greit å merke seg at det maksimale oksygenopptaket ikke nødvendigvis har alt å si for idrettsprestasjoner. Det er mange flere fysiologiske faktorer som spiller inn. Blant annet har ulike personer ulik toleranse for laktat i kroppen. I judo vil selvsagt mange flere faktorer som teknikk og taktikk også være viktig.

Oksygenopptaket måles i milliliter oksygen per kilo kroppsvekt per minutt. Normalverdien for menn er på 44 ml/kg/min, mens det tilsvarende tallet for kvinner er 35 ml/kg/min. Oksygenopptaket synker med omtrent 7 % for hvert tiår eldre man blir.

Slik utfører du en coopertest

Det aller beste er å utføre testen på en friidrettsbane fordi der er forholdene relativt jevne og forutsigbare. Men man kan også bruke andre flate strekninger. Tallene nedenfor tar utgangspunkt i at testen er gjort på en løpebane.

Øvelsen går rett og slett ut på å løpe så fort man klarer i 12 minutter. De eneste opplysningene man forøvrig trenger er utøverens alder. Tabellene
nedenfor viser hvordan man kan tolke resultatet. Du kan også bruke en kalkulator på denne siden. Det maksimale oksygenopptaket skjer når oksygenforbruket flater ut til tross for at arbeidsmengde og intensitet øker.

Tabellen nedenfor er basert på Carl Magnus Swahns Cooper Test Chart. Jeg har ikke klart å finne primærkilden, men jeg antar at tallene stemmer med Coopers egne tall fra 1968.

coopertest

Kilder

Bilde

Om Arne Midtlund

Jeg har trent judo siden 1983, fikk 1. dan i 1989 og begynte å lage disse nettsidene i 1997. I 2021 startet jeg en podcasten JudoMania. Jeg har jobbet som lærer på ungdomsskolen siden 1998, er lektor med opprykk og har en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.