Sist oppdatert 25.05.2025.
I februar 1917 skrev Jigoro Kano â grunnleggeren av judo â en tekst med tittelen Judo no senmon-ka ni tsugu (ăæéăźć°éćź¶ă«ćăă), som kan oversettes med Til spesialistene i judo. Teksten ble publisert i tidsskriftet Judo, og retter seg direkte mot dem som underviser eller er dypt engasjert i judo som praksis og pedagogikk.
Det Kano formidler her, er ikke bare tekniske rÄd eller treningsprogrammer, men er det er heller refleksjoner over hva det vil si Ä vÊre judolÊrer. Her kan det vÊre verdt Ä merke seg at det er, eller var, vanlig Ä omtale trenerne som lÊrere, sensei, og det sier kanskje noe om holdningen til hvilken rolle en slik person skulle og burde spille i livet til utÞverne, eller elevene.
Jigoro Kano peker pÄ idealene bak judo:
- Kroppslig og mental utvikling
- Selvforbedring
- Samfunnsansvar
Teksten er like aktuell i dag som for over 100 Ă„r siden. Kano etterlyser lĂŠrere som forstĂ„r alvoret i rollen de har, som bruker tiden sin godt, og som ikke bare underviser i teknikk â men forsker, reflekterer og utvikler seg som hele mennesker.
Oversettelsen nedenfor er gjort med utgangspunkt i den japanske originalen, og baserer seg ogsÄ pÄ arbeidet til forskeren Yves Cadot, som har gjengitt teksten pÄ fransk. MÄlet har vÊrt Ä bevare innhold og tone, samtidig som sprÄket flyter naturlig pÄ norsk. Jeg har brukt en kombinasjon av Google translate, Chat-GPT, begrensede kunnskaper i fransk og sunn fornuft som hjelpemidler i oversettelsen.
Til spesialistene i judo
Det finnes mange ferdigheter og kunnskaper som en judolÊrer bÞr besitte, men det er unÞdvendig Ä liste dem alle opp her.Det jeg spesielt Þnsker at spesialister i judo skal vÊre oppmerksomme pÄ, er at mÄlet med judo omfatter bÄde fysisk utdanning, mental utvikling og selvforsvar. Dette er et omfattende og hÞytstÄende mÄl, og Ä vie seg til dette arbeidet er bÄde en Êre og en glede. Men for virkelig Ä oppnÄ resultater, mÄ man vÊre fast bestemt og pÄ forhÄnd ha tilegnet seg den nÞdvendige kunnskapen og ferdighetene.
NÄr man ser pÄ dagens judolÊrere, kan man tvile pÄ om de er fullt bevisste pÄ det store ansvaret de har. Hvis man virkelig Þnsker Ä oppfylle sin rolle som judolÊrer, er den nÄvÊrende utdanningen utilstrekkelig. Man mÄ utvikle bÄde sin personlighet og karakter, samt utdype sin kunnskap og tekniske ferdigheter i judo.
De fleste judolÊrere har mye fritid mellom undervisningstimene. Jeg hÄper de kan bruke denne tiden mer effektivt enn i dag. Hvis man utnytter denne tiden godt, kan man i lÞpet av ti Är bli en fremragende lÊrd. Selv innenfor judospesialiseringen kan man gjÞre verdifulle forskningsbidrag som hittil ikke har vÊrt mulig. Jeg tror at grunnen til at ingen judolÊrere har utmerket seg betydelig til nÄ, er at de har unnlatt Ä bruke sin fritid til dette formÄlet.
I skoledojoer, hvor mange elever trener samtidig pÄ kort tid, er det viktig Ä bruke tiden og plassen effektivt. SÄ lenge det ikke er fare for skader, bÞr man sÞrge for at det ikke er ledig plass i dojoen. UtÞverne mÄ trene etter hverandre uten unÞdvendige pauser.
Ofte avsluttes treningene fem minutter fĂžr timen er over, men disse minuttene kan brukes til refleksjon, teknikkgjennomgang eller videre Ăžving. LĂŠreren har ansvar for Ă„ forvalte denne tiden godt.
Hvis utĂžverne ikke trener seriĂžst, blir de fort urolige og useriĂžse. For Ă„ unngĂ„ dette, bĂžr man sette sammen parene med omhu. Hvis to utĂžvere er pĂ„ ulikt nivĂ„ eller ikke passer sammen i stĂžrrelse, kan treningen bli ineffektiv eller farlig. I slike tilfeller kan man bruke gruppeĂžvelser, eller rotere pĂ„ partnerne. Systemet med tre personer â hvor Ă©n observerer mens to trener â fungerer ofte godt.
NĂ„r noen tar lett pĂ„ treningen, eller bare tuller seg gjennom teknikkene, mĂ„ lĂŠreren gripe inn. Hvis man lar slurv passere, svekkes miljĂžet, og det blir vanskeligere Ă„ skape respekt og utvikling. En god lĂŠrer retter opp feil raskt og rolig, uten sinne â men med klarhet.
Disiplin i dojoen henger nĂŠrt sammen med lĂŠrerens prestisje. Hvis utĂžverne ikke respekterer lĂŠreren, mister de lett fokuset. Men en lĂŠrer som er trygg, tydelig og respektert, skaper automatisk et seriĂžst miljĂž. Dette betyr ikke at lĂŠreren skal vĂŠre hard â tvert imot: en vennlig og rolig holdning skaper trygghet, og trygghet skaper konsentrasjon.
UtÞvere som trener judo med alvor og regelmessighet, utvikler gradvis en holdning som preger hele personligheten. De blir mennesker som handler med ansvar og selvkontroll ogsÄ utenfor dojoen.
LĂŠrere i distriktene, med noen unntak, gjĂžr sjelden tekniske eller teoretiske fremskritt. Det er forstĂ„elig â det er fĂŠrre avanserte partnere Ă„ trene med. Men ogsĂ„ dette handler om vilje til Ă„ lĂŠre. Selv med begrensede ressurser kan man utvikle seg, sĂŠrlig nĂ„r det gjelder teori og refleksjon.
Dessverre har lÊrere i distriktene ofte ikke oppnÄdd resultater innen disse omrÄdene, og sjelden publisert eller delt egne tanker og forskning. Dette viser hvor mye potensial som fortsatt finnes.
Derfor hĂ„per jeg virkelig at alle som spesialiserer seg i judo, bruker tiden sin â sĂŠrlig utenom undervisningen â pĂ„ Ă„ styrke kroppen og sinnet, og pĂ„ Ă„ bli bedre lĂŠrere og mennesker. Over tid, om det tar fem eller ti Ă„r, vil denne innsatsen gjĂžre dem fremragende.
Kodokan-judo er fortsatt ung. Det er nĂ„ vi mĂ„ bygge videre pĂ„ grunnlaget. Jeg hĂ„per derfor at alle judolĂŠrere i landet vil engasjere seg i dette utviklingsarbeidet og bidra med betydelige resultater â ikke bare i egne dojoer, men for judoens fremtid.
Kilder
KanĆ, J. (1917). JĆ«dĆ no senmon-ka ni tsugu [Til spesialistene i judo]. JĆ«dĆ. Oversatt til fransk av Yves Cadot og publisert pĂ„ bloggen Le dire en corps. Hentet 25. mai 2025 fra https://corpsjapon.hypotheses.org/257#more-257
Legg igjen en kommentar