Sist oppdatert 01.07.2024.
Den som ser meg som en fiende, vil ikke se meg. Den som ser meg som en venn, vil ikke miste meg.
Ukjent
Hikojiro, Jingoro og Konezumi (ogsÄ kjent som Lille mus) var tre brÞdre i Sata-familien, og de ble ansett for Ä vÊre utmerkede ninjaer (shinobi no jozu) og formidable tyver. PÄ grunn av dette, studerte fotsoldatene og andre i Sugihara-familien shinobi-kunsten under disse tre Sata-brÞdrene.
Sata-brÞdrene kunne unngÄ folks Þyne eller lure deres sinn like godt som rever eller vaskebjÞrner, og noen sa at de til og med var enda bedre. Den fÞlgende fortellingen er et eksempel pÄ ferdighetene deres:
Flere personer satt rundt en senket ildsted, der det var oppbevart mange vedkubber. Til tross for at alle holdt et Þye med vedkubbene som lÄ der, klarte brÞdrene enkelt Ä stjele dem én etter én uten at noen la merke til det i det hele tatt.
Et annet eksempel var da en mann ved navn Irie Daizo utfordret Sata-brĂždrene til Ă„ ta sverdet hans i lĂžpet av natten. Daizo mente at ryktene om Sata-brĂždrenes ferdigheter var sterkt overdrevet. Sata-brĂždrene spurte om han ville innrĂžmme at de var dyktige shinobier om de klarte Ă„ stjele sverdet hans.
Han forsikret dem om at han i sÄ fall ville innrÞmme det, men han advarte om at hvis han kunne hÞre eller legge merke til dem i det hele tatt, ville han forhindre dem med alle midler.
Dermed returnerte Irie Daizo til hjemmet sitt, lÄste alle dÞrene i hvert hjÞrne av huset og ble liggende vÄken med Äpne Þyne. Da Sata-brÞdrene ankom Daizos hjem, sÄ de at alle dÞrene var godt bevoktet. Men det er en helt grunnleggende leksjon for en shinobi Ä Äpne dÞrer eller bryte seg gjennom vegger, sÄ det var ingen vanskelighet for dem Ä fÄ Äpnet en inngang.
Etter Ä ha kommet seg inn i bygget, observerte de omgivelser og situasjonen grundig. De sÄ raskt at Daizo var fullstendig vÄken. Derfor tok en av Sata-brÞdrene et papir fra foldene i kimonoen sin og dynket det i vann [fra en bÞtte et sted i boligen]. I mÞrket dryppet de sÄ vann drÄpe for drÄpe pÄ hodet hans. Irie Daizo, som trodde det kunne vÊre en lekkasje i taket, lÞftet hodet litt opp, og Sata-brÞdrene benyttet anledningen og stjal bÄde det korte og lange sverdet fra under puten hans og trakk seg deretter tilbake [tilbake til natten].
Hentet fra Intoku Taiheiki (1688-1704)
Ninja i populĂŠrkulturen
Det fÞrste jeg tenker pÄ nÄr jeg hÞrer NINJA er en maskert og mÞrkledd person som beveger seg i skyggene, utfÞrer snikmord og forsvinner sporlÞst i en rÞyksky. Det er et inntrykk som fÞrst og fremst er skapt ved Ä se pÄ filmer.
Det var spesielt filmene til Sho Kosugi som gjorde inntrykk pÄ oss som var unge pÄ 1980-tallet. Filmtitler som Enter the Ninja (1981) og Revenge of the Ninja (1983) gjorde oss bÄde nysgjerrige og imponerte. Og det var mye morsommere Ä leke ninja enn cowboy og indianer som var en slager pÄ slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.

Vi kledde oss ut i ninjakostymer med alle detaljer pÄ plass, helt ned til de svarte skoene med splitt mellom storetÄa og de andre tÊrne, for bedre grep selvsagt. Tabi heter visst den typen sko.
Jeg husker at vi lagde kastestjerner, shuriken, pÄ metallslÞyden uten av lÊrerne skjÞnte hva vi holdt pÄ med. Vi nÞyde oss ikke med Ä lage kastestjernene; de ble ogsÄ testet ut pÄ husvegger og plankegjerder og trestammer i nabolaget.
Ninjamotiv og -temaer fantes overalt. Matbokser, action-figurer, b-filmer, parfyme, filmer, tegneserier, sengetĂžy og Halloween-kostymer – ninjaer fantes overalt. Kawasaki lanserte en motorsykkel som het «Ninja».

Selv om mange har hÞrt om ninjaer i vÄre dager, sÄ kan det ikke sammenlignes med det som mÄ kalles et ninja-hysteri pÄ begynnelsen av 1980-tallet. I 1989 kalte Black Belt Magazine det som skjedde pÄ begynnelsen av 1980-tallet for en ninjamani.
OgsĂ„ i vĂ„re dager dukker ninjaene opp i popkulturelle sammenhenger som for eksempel i spillene «Fruit Ninja» og «Clumsy Ninja» eller i filmene og universet som er skapt rundt «Teenage Mutant Ninja Turtles». I 2011 lanserte Lego Ninjago. En av de mest kjente ninjaene i historien, Hattori Hanzo, dukker opp i Kill Bill-filmene av Quentin Tarantino.

I vÄr del av verden, og kanskje i Japan ogsÄ, er det fÞrst og fremst popkulturen som har gjort ninjaer kjente. Takket vÊre filmer, tegneserier, videospill og bÞker har vi fÄtt hÞre om disse mystiske, farlige og uovervinnelige krigerne med ekstraordinÊre kampferdigheter. Men det mÄ jo vÊre flere og mer nÞyaktige kilder til hva ninjaer er enn det som kommer fram i noen b-filmer fra 1980-tallet?
Shinobi eller ninja?
Du bÞr tenne store bÄl foran stillingen din, stenge alle portene og ikke tillate at noen kommer eller gÄr uten at du har stilt dem spÞrsmÄl, dette gjÞres for Ä stanse fiendens shinobi.
Heiho Nukigaki Hippu No Sho Gunshi No Maki, 1707
I sitatet over nevnes ordet shinobi. Og det er faktisk det japanske ordet for ninja. Ninja er opprinnelig et kinesisk begrep, og selv om det brukes i Japan, kan man like gjerne hÞre og bruke shinobi nÄr man snakker om disse mystiske krigerne. Shnobi brukes gjerne i de eldste kildene fra 1300-tallet og oppover, mens begrepet ninja dukker opp, om folk med den samme funksjonen som en shinobi, fÞrst pÄ 1600-tallet.
Shinobi-no-mono betyr «den som holder ut eller skjuler seg». Ofte brukes kun kortformen shinobi. Noen av de eldste kildene som omtaler shinobi stammer fra 1300-tallet, men det er godt mulig at tilsvarende krigere fantes tidligere. Tekster som omtaler Nanbokucho-krigen mellom Kyoto i nord og Yoshino i sĂžr nevner at begge sider i borgerkrigen tok i bruk sĂ„kalte shinobi, og denne krigen fant sted pĂ„ begynnelsen av 1300-tallet.

Likevel var det ikke fÞr pÄ 1400- og 1500-tallet at shinobiene virkelig begynte Ä ta plass i historien. I borgerkrigsperioden, Sengoku jidai, som fant sted mellom 1467-1568 var behovet for rekognosering, spionasje, snikmord og ulike former for sabotasje stort. Og det var nettopp dette kunne en shinobi vÊre flink til.
I den pÄfÞlgende Edo-perioden som varte fram til 1868 var det langt fredeligere. Derfor er det ikke rart at det ble stadig mindre fokus pÄ denne typen krigere.
Hva var en ninja (eller shinobi)?
En ninja, eller en shinobi , var krigere, men de deltok ikke i Ă„pen kamp – i alle fall ikke i rollen som shinobi eller ninja. De ble heller brukt til Ă„ lĂžse oppdrag som for innebar spionasje, snikmord, sabotasje og ulike former for psykologisk krigfĂžring. Ulike kampformer var ogsĂ„ en viktig del av treningen.
Shinobi kalles ogsĂ„ Suppa eller Rappa. Dette er personer som skjuler seg selv og infiltrerer en fiendtlig posisjon for Ă„ observere og lytte til fiendens status, og deretter bringe denne informasjonen tilbake til sine allierte. For disse shinobiene finnes det ulike lĂŠresetninger som kalles; âtradisjonen for en mĂ„nelys nattâ, âtradisjonen for en natt med et disig mĂ„neskinnâ og âtradisjonen for en natt uten mĂ„neâ. I omrĂ„det Koshu ble de kalt Suppa og i Bando (Kanto) var de kjent som Rappa. I dag er de kjent som Iga no mono eller Koka no mono og de er godt trent i shinobiens kunster.
Arisawa Nagasada, 1689
Ninjaer var kjent for Ä kunne bevege seg lydlÞst og usett. De var mesterlige i kunsten Ä kamuflere seg, bruke gift og utfÞre attentater. Det er lett Ä forstÄ at en ninja kan vÊre et godt utgangspunkt for myter, legender og ulike populÊrkulturelle uttrykk.

Ninjaene kom fra alle samfunnslag, men mange av dem ble rekruttert fra sÄkalte ashigaru, fotsoldater, som gjerne var samuraier med relativt lav rang. Likevel mÄ vi huske at samuraier generelt hÞrte til en privilegert samfunnsklasse, og det er usannsynlig at det ble hentet ninjaer fra bondesamfunnet og de lavere klassene. Det betyr altsÄ at en shinobi i utgangspunktet var en helt vanlig kriger, men at vedkommende kunne brukes som hemmelig agent, spion, snikmorder og livvakt dersom behovet var til stede.
I motsetning til det Ä vÊre samurai (som var mer knyttet til Ä tilhÞre et samfunnslag), sÄ var det Ä vÊre en ninja eller shinobi et yrke eller et betalt oppdrag. Alle kunne bli en ninja, men det var absolutt ikke alle som kunne vÊre samurai.
Konkrete oppgaver for en shinobi
I en militÊr hÄndbok fra 1656 stÄr det fÞlgende punkter om kravene til og bruken av en ninja:
Hvem bĂžr velges som ninja?
- De som ser dumme ut, men som egentlig er ressurssterke og talentfulle i tale, eller det som er vittige.
- De som er kapable og handler raskt, og som er robuste [og utholdende]. OgsÄ de som ikke gir etter for sykdom.
- De som er modige og Äpensinnede, og de som vet mye om visse distrikter og mennesker over hele landet, i tillegg til Ä vÊre veltalende.
Elementer du bÞr vÊre oppmerksom pÄ, for Ä ikke tillate en spion eller Shinobi Ä infiltrere din posisjon
- Vokt portene strengt. Lag kontrollpunkter og arranger signalbÄl og signalflagg. SÞrg for opptellinger, identifiseringsmerker og passord.
- UndersĂžk handelsreisende eller reisende munker som trener eller samler inn til tempelet sitt.
- Hvis noen av dine allierte har slektninger blant fienden, bĂžr de si fra om dette umiddelbart.
- Hvis du mottar et tilbud [fra fienden] om Ă„ spionere for deg, bĂžr du rapportere dette umiddelbart.
- ForstÄ forskjellen mellom sannhet og usannhet.
- Hvis fienden tilbyr forsoning og de sier de er oppriktige, vÊr da forsiktig sÄ du ikke blir lurt av dem.
- GjĂžr ditt beste for Ă„ forsvare deg mot dobbeltagenter.
Om Shinobi-speidere
Shinobi-speidere gÄr til og kommer fra fiendens provinser, og de skaffer informasjon. Det finnes tradisjoner og ferdigheter eksklusive for dem, og de spionerer pÄ og fastslÄr statusen til fienden.
Oppgaver tildelt Shinobi
- à utnytte fiendens mangler, med henvisning til bÄde informasjon og [fiendens] posisjon.
- Ă komme gjennom [stengte] dĂžrer.
- Bruke kroppsvarmende enheter (donohi) og ulike varmekilder.
- SignalbÄl og passord.
- Kunsten Ă„ raskt endre utseende.
- VerktĂžy brukt for Ă„ klatre over gjerder, steinmurer, jordmurer eller for Ă„ krysse elver.
- Ă bĂŠre diverse verktĂžy.
- Ă skjule det som er skjult og vise det som bĂžr vises.
- à oppnÄ [en viss] mentalitet.
Kort oppsummert kan man si at en shinobi eller ninja var en spion-speider-ildspÄsetter-tyv-morder.
Klesdrakt og kamuflasje
Den stereotypiske framstillingen av en shinobi eller ninja er en person kledd i en ganske figurnÊr svart drakt, og vedkommende skulle ogsÄ ha en hette pÄ hodet. Sannsynligvis var det sjelden at en ninja var kledd i helt svarte klÊr. Hovedpoenget med klesdrakten var at den skulle fungere som kamuflasje. Men er dette sÄ sannsynlig? Ville ikke en slik klesdrakt gjort at vedkommende skilte seg veldig ut fra omgivelsene?
Et kjapt sÞk pÄ diverse nettsider, som diskuterer problematikken svart eller grÄ kamuflasje pÄ natta, viser at det er grÄ kamuflasje som er best (av de to). Det generelle rÄdet er Ä bruke de samme fargene som pÄ dagtid dersom poenget er Ä gÄ i ett med terreng og natur.
En svart ninjadrakt ville skilt seg altfor mye ut, og selv midt pÄ natta ville nok en helt svart klesdrakt skapt en silhuett som ville vÊrt synlig mot omgivelsene.
Det er ogsÄ verdt Ä merke seg at en slik drakt ville vÊrt helt ubrukelig pÄ dagtid. Nok en gang sÄ handler det om ikke Ä stikke seg ut eller bli lagt merke til. Dette kan man jo tydelig se i de gamle spionfilmene der den hemmelige agenten skiller seg enormt ut fra omgivelsene med sin trenchcoat, hatt og mÞrke solbriller. Slik er det jo ikke i virkeligheten.
Kabuki
Den svarte ninjadrakten vi kjenner sÄ godt fra populÊrkulturen har faktisk mer Ä gjÞre med teater enn med snikmord og hemmelige aksjoner nattestid.
I det tradisjonelle japanske teateret hadde alle scenearbeiderne pÄ seg svarte klÊr slik at de ikke skulle ta oppmerksomheten vekk fra det som foregikk pÄ scenen. Denne klesdrakten er til forveksling lik det vi litt feilaktig kaller ninjadrakt. Selv om de svartkledde personene faktisk var synlige, sÄ forsto folk umiddelbart at disse personene ikke skulle synes og at de ikke var en del av stykket. PÄ den mÄten kan man kanskje si at svart farge symboliserte usynlighet.

Det tidligste bildet av en ninja kledd i svarte klÊr, slik vi gjerne ser dem for oss, finner vi i en bok fra 1801. Bildet forestiller en ninja som klatrer inn i en borg. Vedkommende er kledd i det vi kjenner igjen som et ninjakostyme. Det er altsÄ flere som mener at det bildet vi har av hvordan en ninja skal se ut egentlig kommer fra det japanske teateret og dukketeateret.

Hvis en ninja forventet Ä mÞte mostand, sÄ kunne de gjerne ha en lett rustning under klÊrne.

Alt som hadde med klĂŠr Ă„ gjĂžre handlet egentlig om to ting svĂŠrt praktiske og pragmatiske hensyn, nemlig ikke bli oppdaget og ikke blir gjenkjent.

Den klassiske ninjadrakten besto av bukser, gamasjer, jakke, belte og en form for finlandshette som skulle dekke ansiktet. Alt var laget i et mykt materiale uten metall eller lignende. Det var viktig at klĂŠrne var enkle Ă„ bevege seg i, og at det ikke var noe som kunne hektes fast i noe.
Skoene var som regel myke, og de minnet mer om sokker (tabi) enn sko. Over skoene kunne man ha en ekstra sÄle (waraji) som skulle gi litt beskyttelse mot underlaget og gjÞre det enklere Ä klatre.

Forkledning
Det var ikke bare i nattens mulm og mÞrke at en shinobi kunne gjennomfÞre oppdrag. Oppdragene kunne like gjerne finne sted pÄ dagtid. En dyktig shinobi kunne tilpasse klÊr, hÄr, aksent og dialekt slik at de lokale ikke fattet mistanke.
I tillegg hadde de gjerne et lite utvalg reisedokumenter og andre tillatelser som var forfalsket. PÄ den mÄten kunne de underbygge en falsk identitet. Det var ikke uvanlig at en shinobi lÊrte seg et yrke eller en ferdighet, for Ä kunne gjÞre forkledningen sÄ troverdig som mulig.
En shinobu kunne opptre som tigger, munk, omreisende musikant eller lignende. I slike tilfeller var det viktig med troverdige forkledninger.
Ninjutsu
I den relativt fredelige perioden som fulgte etter Tokugawa-shogunatet ble behovet for shinobuer stadig mindre i Japan. For Ä ta vare pÄ teknikker og tradisjoner ble det utviklet en kampkunst, ninjutsu. Det ble nedtegnet hÄndbÞker, ruller og manualer slik at de som trente skulle ha noe hÄndfast Ä gÄ ut fra. En av de mest kjente ninjutsu-bÞkene heter Bansen shukai, og den ble skrevet av Fujibayashi Samuji i 1676.

Men, for Ă„ vĂŠre helt tydelig, teknikker, taktikk og strategier brukt av shinobier er langt eldre. Det er ogsĂ„ slik at alle systemer og ferdigheter som en shinobi fikk opplĂŠring i, stammer fra Kina. BĂ„ndene til Kina var sterke – bĂ„de pĂ„ grunn av handel, krig og kulturutveksling som hadde pĂ„gĂ„tt i mange Ă„rhundrer.
Alle kilder jeg har lest, og som jeg viser til i kildelista, er helt tydelig nÄr det gjelder den kinesiske pÄvirkningen. Likevel var det noen forskjeller mellom de kinesiske og de japanske shinobuene. Det handler om spesialisering. I Kina hadde hver person sitt spesialomrÄde som vedkommende var dyktig til, mens i Japan hadde en shinobi ofte en helhetlig kompetanse og et stÞrre ansvarsomrÄde, for eksempel bÄde spionasje, sabotasje og stjeling. Men heller ikke her er det entydig svar, for Ä andre tekster fÄr man inntrykk av at en shinobi i Japan ogsÄ kunne ha spesialoppgaver og -ferdigheter.
Det er selvsagt mange myter som forsÞker Ä forklare hvordan ninjutsu oppsto, men det er vanskelig Ä vurdere hvor mye som er myte, hvor mye som er sannhet og hvor mye som har blitt lagt til i ettertid. Det eneste som er sikkert er altsÄ at alt dette hadde sin opprinnelse i Kina, og at det pÄ et eller annet tidspunkt har kommet til Japan. I Japan har selvsagt teknikker og ulike ferdigheter blitt videreutviklet og endret i takt med tiden og i forhold til behovene som har dukket opp.
In-nin og yo-nin
Spesialkunnskapene og ferdighetene til en shinobi kan deles inn i to kategorier:
- in-nin
- yo-nin
In og yo er de japanske ordene for yin og yang som vi finner i taoismen. In representerer nattemÞrket, femininitet, mÄnen, passivitet og sÄ videre. Yo representerer sol, lys, maskulinitet og handling. Ingen av de to tilstandene blir vurdert som gode eller onde; de er bare deler av helheten.
In-nin er det som ligger nĂŠrmest den stereotypiske ninjaen vi kjenner fra filmer – en person som begĂ„r knivdrap i mĂžrket, sniker seg rundt i mĂžrket, klatrer opp vegger, tenner pĂ„ bygninger og gjĂžr det mest ute av syne. Vedkommende vet hvordan man skal snike seg usett inn i en borg, avgjĂžre hvorvidt noen sover eller bare later som.
Yo-nin handler mer om Ä gjÞre ting Äpenlyst. Da var det viktig Ä gjÞre det pÄ en mÄte som ikke avslÞrte den egentlige hensikten. Denne delen av ninjutsu handler om forkledninger, spionasje, bestikkelser, overtalelse og utpressing.
En shinobu ble trent til Ä vÊre fysisk sterk, smidig og atletisk. Vedkommende mÄtte vÊre i stand til Ä hoppe fra hÞyder, over vollgraver og andre hindringer. Dette var en spesielt nyttig ferdighet og er sannsynligvis opphavet til alle legendene om flygende ninjaer.
I tillegg ble de ogsÄ trent til Ä samarbeide i akrobatlignende team slik at de kunne bruke hverandre til Ä klatre over hindringer. For dere som har sett Mesternes mester der et lag bestÄende av tre personer skal forsere en hindring, sÄ har dere et bilde.
VÄpen og utstyr
En shinobu mÄtte ogsÄ kunne kaste kroktau med stor presisjon, klatre opp og ned tau og sammenleggbare stiger og komme seg inn steder som var stengt for mindre dyktige krigere. Ninjaer kunne lage kikkhull i vegger ved hjelp av miniatyrverktÞy. De kunne hindre forfÞlgere ved Ä kaste makibishi (fotangel) pÄ bakken. De ble lÊrt opp til Ä kunne skjule seg i ulike terreng, hvordan lese topografi og kart, forstÄ vÊrtegn, bruke eksplosiver, binde fast fanger, blande giftstoffer, Þdelegge bygninger med ild, bruk av ulike former for giftstoffer og medisin. Det var i det hele tatt et stort repertoar av sammensatte ferdigheter som mÄtte til.
Her er flere eksempler pÄ vÄpen man forbinder med shinobuer. De fleste av disse er ikke tillatt Ä skaffe, eie eller bruke i Norge:
Det er forbudt Ä erverve, eie eller inneha elektrosjokkvÄpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slÄsshansker, batonger, karatepinner, shuriken (kastestjerne), blÄserÞr for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende sÊrlig farlige gjenstander uten aktverdig formÄl og som fremstÄr som voldsprodukter.
VÄpenloven § 9.Forbud mot vÄpen eller lignende som ikke faller innenfor vÄpenloven § 1
Ninjato – et litt kortere og ofte litt rettere sverd enn det tradisjonelle samuraisverdet (katana). Sverdet ble gjerne bĂ„ret pĂ„ ryggen i stedet for pĂ„ siden av hofta, for da var det mindre sjanse for at det skulle henge fast i noe. Skaftet (tsuba) kunne brukes som hjelp nĂ„r man skulle klatre opp vegger.

Shuriken betyr egentlig «kniv gjemt i hĂ„nden», men det er en sĂ„kalt kastestjerne vi ofte forbinder med begrepet. En shuriken kommer i mange fasonger, men det er den stjerneformede som er mest kjent. En typisk shuriken var ganske stor, opp mot 20 cm i diameter.

Kunai ser ut som en blanding av et kort spyd, en dolk, et spett og en slags plugg.

Hodoke er sĂ„kalte «klatreklĂžr». De ser ganske voldsomme ut, og de kunne ogsĂ„ brukes som vĂ„pen. Det fantes mange varianter av hodoke, og noen av dem ser nĂŠrmest ut som de som brukes i filmen «Wolverine«.

Kusarigama ligner pÄ en sÄkalt lauvkniv, ryddekniv eller snidel som brukes i skogbruk nÄr man skal hÄndtere tÞmmer pÄ ulike mÄter.

Makibishi eller fotangel som det heter pÄ norsk var ogsÄ en del av arsenalet til en ninja. Det var selvsagt ikke kun shinobier som brukte fotangel.

I tillegg brukte en shinobi alle tilgjengelige vÄpen som samtida hadde Ä by pÄ. Det kunne vÊre sverd i alle fasonger, spyd, pil og bue, blÄserÞr med nÄler, hellebard, bomber og granater. BÄde ild og vann ble brukt i ulike sammenhenger. Det kunne vÊre kinaputter, lanterner, lunter, lys, flÄter, svÞmmefÞtter og diverse dykkerutstyr. En shinobi skulle ogsÄ vÊre i stand til Ä bruke terrenget og omgivelsene til egen fordel.
Som vi ser hadde en shinobi utallige vÄpen i sitt arsenal, men det var ikke vanlig at alle disse ble brukt eller var tilgjengelige til enhver tid. Det ville vÊrt upraktisk og krevende Ä drasse rundt Ä sÄpass mange dingser. Det var heller slik at dette var verktÞyene de kunne bruke, og sÄ plukket man det man trengte til hvert oppdrag.
I vÄre dager
Den tradisjonelle shinobien er er forlengst historie. Men man kan kanskje si at deler av arven lever videre. Moderne ninjutsu-skoler, som Bujinkan, underviser i mange av de samme teknikkene som ble brukt av de historiske ninjaene.
I tillegg har interessen for ninjaer fÞrt til etableringen av ninja-museer i Japan, som Iga-ryu Ninja Museum, og andre ninja-relaterte turistattraksjoner. Ninjaenes innflytelse kan ogsÄ ses i moderne militÊr trening og taktikker.
Kilder
- Cartwright, M. (2019). Ninja. World History Encyclopedia
- Cummins, Antony (2012). In search of the Ninja. The historical truth of ninjutsu. The History Press
- Smathers, Michael (2023). Shinobi: Japanâs Legendary Assassins (Fact vs. Fiction), The Collector
- Turnbull, Stephen (2012). Ninja AD 1460-1650. Osprey Publishing. p. 17
- Vandehey, Tim (1989). The Ninja Phenomenon, Black Belt Magazine
- Wikipedia (2024). Nanboku-chĆ period
- Wikipedia (2024). Sho Kosugi
- Zakuragi (2019). Map of Japan in the 16th Century CE. World History Encyclopedia.
Toppbildet er lagd ved hjelp av Adobe Firefly.
Legg igjen en kommentar