Sist oppdatert 15.07.2024.
Goro Nyudo Masamune (ca. 1264- ca. 1343) var en japansk smed som er kjent som Japans beste smed. Han produserte sabler, sverd og dolker ingen hadde sett maken til nÄr det gjaldt kvalitet og hÄndverk. Han lagde alle stÞrrelser og varianter av korte og lange sverd, sabler og dolker, men det han er mest kjent for er hans fantastiske katana og wakisashi som er de to tradisjonelle sverdene som samuraier bar.
Det finnes ikke noen nÞyaktig dato for nÄr Masamune ble fÞdt og nÄr han dÞde, men de fleste er enige om at stÞrstedelen av sverdproduksjonen fant sted mellom 1288 og 1328.
Sverdene som Masamune lagde blir gjerne omtalt som overlegent vakre og av den aller hÞyeste kvalitet. Selv om stÄl pÄ denne tiden ofte hadde urenheter i seg, klarte likevel Masamune Ä lage de beste sverdene man hadde sett i Japan.
Masamune var spesielt dyktig til Ä lage legeringer som gjorde stÄlet ekstra hardt og sterkt, samtidig som det fikk et finkornet mÞnster som kunne minne om stjernene pÄ nattehimmelen. I tillegg var han ekstremt flink til Ä bruke ulike mÄter Ä varme opp og kjÞle ned stÄlet pÄ. Det gjorde at sverdene ble spesielt fleksible, robuste og dÞdelig skarpe.
For dem som forstĂ„r seg pĂ„ japanske sverd, sĂ„ er Masumunes sverd enkle Ă„ kjenne igjen. Det hjelper jo ogsĂ„ at sverd i Japan gjerne er oppkalt etter smeden – i tillegg til Ă„ ha individuelle navn, som for eksempel det mest kjente sverdet, «Honjo Masumune», som for Ăžvrig er sporlĂžst forsvunnet.
Legenden(e) om Masamune og Murasami
En gang skal Muramasa ha utfordret sin mester Masamune. Utfordringen gjaldt selvsagt hvem som kunne lage det beste sverdet. Begge jobbet uten stans helt til sverdene var ferdige. NĂ„ skulle sverdene testes.
MÄten dette skulle foregÄ pÄ var som fÞlger: Sverdbladet skulle holdes loddrett ned i en elv med eggen pekende motstrÞms.
Sverdet til Muramasa kuttet at som passerte: Fisk, lÞvet som flÞt med elva, ja, selv vinden som blÄste over vannet ble delt av sverdet. Den gamle mesteren ble imponert, men nÄ var det hans tur til Ä teste sitt sverd.
Masamune senket sverdet sitt ned i elva pÄ nÞyaktig samme mÄte som Muramasa hadde gjort, og sÄ ventet han tÄlmodig.
Kun lÞvet som passerte ble kuttet i to. Fiskene lot seg ikke forstyrre av sverdbladet i elva, og vinden fÎr fordi sÄ lett som bare det. Etter en stund begynte Muramasa Ä erte mesteren for hans manglende evne til Ä lage et skikkelig godt sverd. Her var det tydelig forskjell, mente han.
Masamune smilte for seg selv, trakk sverdet opp av elva, tĂžrket det og plasserte det tilbake i slira.
Muramasa ga seg ikke med Ä erte og hÄne Masamune for hans manglende enver i smedkunsten. Sverdet hans hadde jo ikke kuttet noe annet en bladene som flÞt pÄ elva.
En munk som hadde vÊrt vitne til hele opptrinnet gikk bort til de to smedene. Han hilste pÄ begge to, og sÄ begynte han Ä fortelle hva han hadde sett.
Det fÞrste sverdet var uten tvil et fint sverd, men det var et blodtÞrstig sverd, forklarte munken. Det gjorde nemlig ikke forskjell pÄ hva eller hvem det var villig til Ä kutte. Det kunne like gjerne kutte sommerfugler i to som Ä halshugge en person. Det andre sverdet var uten tvil det aller beste, og det med god margin, siden det ikke ville hugge det som var uskyldig eller ikke hadde gjort seg fortjent til Ä bli utsatt for den skarpe eggen.
Versjon 2
I en annen versjon av fortellingen kutter begge sverdene lĂžvet like godt, men etter Ă„ ha blitt kuttet i to av Muramasas sverd, fester lĂžvet seg til sverdbladet. Masamunes sverd er bedre, og derfor flyter de halve lĂžvbladene videre etter Ă„ ha blitt kuttet av hans sverd.
Versjon 3
Begge sverdene kutter lÞvet i to, men de som blir kuttet av Masamunes sverd blir hele igjen nÄr de flyter videre nedover elva.
Versjon 4 og 5
LĂžvet som treffer Maramasas sverd kuttes i to, mens de som treffer Masamunes sverd ikke skades. Og i en annen fortelling blir de bladene som deles av Muramasas sverd gjort hele igjen ved hjelp av Masamunes sverd.
Versjon 6 osv.
I en annen variant av legenden blir bÄde Muramasa og Masamune ansatt av selveste shogunen for Ä lage sverd til ham. De ferdige sverdene blir hold innunder en foss. Utfallet er uansett det samme som i de andre fortellingene: Masamunes sverd blir ansett som best og til og med guddommelige. I en av versjonene som involverer shogunen, blir faktisk Muramasa henrettet, for Ä ha smidd onde sverd.
NÄ skal det absloutt nevner at det er umulig at disse to karene kan ha mÞtt hverandre. Masamune levde pÄ 1200- og 1300-tallet, mens Muramasa levde omtrent 200 Är senere. Begge regnes som de fremste sverdmakerne i sin samtid, og Masamune blir ansett som tidenes beste.
Legg igjen en kommentar