JudoMania > , , > Ep. 99: Dim mak

Dim mak

Sist oppdatert 15.05.2025.

Begrepet dim mak har eksistert i hundrevis av Är, kanskje i sÄ mye som tusen Är, men mye av det som fortelles, er nok nÊrmere mytologi enn at det er uttrykk for fakta. For eksempel fortelles det historier om Shaolin-munker som kunne lamme motstandere med en lett berÞring eller til og med drepe ved Ä treffe bestemte energipunkter. Slike beretninger, ofte viderefÞrt muntlig eller gjennom kampsportfilmer, har bidratt til Ä bygge opp en nesten mytologisk status rundt dim mak.

I kampsport, som for eksempel judo, kan i prinsippet en liten svak person vinne over en stor og sterk motstander. Det har jeg, i alle fall, sett utallige eksempler pÄ, og det stedet jeg har sett det oftest og mest tydelig er i filmer. Vi trenger ikke Ä gÄ lenger enn til Karate kid, eller Bruce Lee- eller Jackie Chan-filmene. Eller hva med Zatoichi (den blinde sverdmannen)? Popkulturen er stappfull av referanser til personer som lÊrer seg kampsport, og pÄ den mÄten blir mer eller mindre uovervinnelige.

Ikke alltid, men ganske ofte, kan det virke som om det er noen magiske og nesten overnaturlige teknikker som gjĂžr det mulig for den lille Ă„ vinne over den store og sterke.

Et spektakulÊrt eksempel pÄ slike teknikker er det legendariske dim mak, dÞdsstÞtet. Dim mak brukes i filmer som Kill Bill der Beatrix Kiddo bruker «the five point palm exploding heart technique» for Ä ta livet av antagonisten Bill. Dette helt spesielle slaget eller dÞdsstÞtet brukes ogsÄ i filmer som Mortal Kombat (1995) og Bloodsport (1988). Apropos helt spesielt, bÄde teknikken og effekten er gjerne ulik fra film til film.

Five point palm exploding heart technique, ev. dim mak, i Kill Bill.

Men, og det er jo et stort men her: Dim mak er pĂ„ ingen mĂ„te en reell greie, og det skjĂžnte jeg allerede som 17-Ă„ring da jeg sĂ„ Bloodsport med Jean Claude van Damme i hovedrollen – pĂ„ VHS. Den pĂ„stĂ„tte effekten er rett og slett altfor utrolig, og som alt annet knyttet til kampsport-mytologien, skal man ta slike pĂ„stĂ„tte og overnaturlige effekter med en stor klype salt.

Dim mak i populĂŠrkulturen

Dim mak har hatt en sterk tilstedevÊrelse i film, TV, og spill helt siden 1970-tallet. Som regel presenteres dim mak som en mystisk og dÞdelig teknikk. Dim mak var en viktig del av mange Hong Kong-produserte kampsportfilmer pÄ 70- og 80-tallet. Og i nyere tid husker mange av oss hvordan Quentin Tarantino brukte dette virkemiddelet i Kill Bill (volume 1 og volume 2).

Uma Thurman spiller Beatrix Kiddo, The Bride, i Kill Bill-filmene av Quentin Tarantino.

I Kill Bill bruker Beatrix Kiddo, filmenes hovedperson, spilt av Uma Thurman, en teknikk som omtales som “the five point palm exploding heart technique”, for Ă„ ta livet av selveste Bill som er mĂ„let for en slags hevn-vendetta. Det er lett Ă„ oppfatte navnet pĂ„ teknikken som en slags ironisk kommentar til konseptet dim mak, og det tror jeg faktisk det ogsĂ„ er – ironisk, altsĂ„.

Teknikken er inspirert av filmer som Kinas absolutt stĂžrste filmstudio sto bak. Shaw Brothers Studio ble grunnlagt allerede i 1925, og de holdt det gĂ„ende helt til 2011. De hadde sin absolutte storhetstid pĂ„ 1960-tallet, spesielt med  sine kung fu-filmer. De lagde filmer i alle sjangere, men kung fu-sjangeren slo virkelig an. (Her kan det kort nevnes at de fikk sterk konkurranse av den nye filmselskapet Golden Harvest med Bruce Lee-filmene tidlig pĂ„ 1970-tallet.)

Logoen til Shaw Brothers Studio er sterkt inspirert av logoen til Warner Brothers.

Shaw Brothers Studio sto bak filmene Executionners of Shaolin (1979) og Clan of the White Lotus (1980). I begge disse filmene spiller karakteren Pai Mei (Bak Mei, 癜眉) en sentral rolle. Denne karakteren er basert pĂ„ en legendarisk figur i kinesisk mytologi. Han skal ha vĂŠrt en av de fem grunnleggerne av kinesiske kampformer, og mannen som sto bak alle kampformer i den sĂžrlige delen av Kina.

Clan of the White Lotus (offisiell trailer).

Kampformen til Bak Mei skal ha bestĂ„tt av kraftfulle slag som ble brukt pĂ„ kloss hold. Slagene ble kombinert med bestemte pareringer og armbevegelser som skulle forstyrre motstanderens angrep. I tillegg, og her kommer det sentrale, skulle slagene ha en effekt pĂ„ nervesystemet til motstanderen – hvis man utfĂžrte dem pĂ„ korrekt mĂ„te. Dim mak nevnes, men mer som treff pĂ„ sĂ„kalte nervepunkter – ikke som fatale teknikker, men heller som lammende teknikker.

Apropos lammende teknikker, sÄ brukes det ogsÄ i filmen The Kiss of the Dragon (2001) med Jet Li i hovedrollen. Hovedpersonen bruker akupunkturnÄler, for Ä lamme sine motstandere.

The Kiss of the Dragon (2001)

Dim mak, eller dĂždsstĂžtet, er ogsĂ„ ofte Ă„ se i manga, disse japanske tegneseriebĂžkene. Blant de mest kjente eksemplene er en manga som kom ut pĂ„ 1980-tallet. Den het Hokuto no Ken. Hovedpersonen og helten, Kenshiro, er ekspert i kampformer og dim mak. Slagordet hans, Omae wa mou shindeiru, du er allerede dĂžd, bruker han etter Ă„ ha truffet motstanderne sine med en spesialteknikk som, ganske riktig, fĂžrer til at de faller dĂžde til bakken – gjerne etter en dramatisk forvrengning av ansiktsuttrykket.

Dette uttrykket ble ogsÄ til en populÊr meme pÄ sosiale medier i Japan. Faktisk var det det aller mest populÊre uttrykket i 2017 da mangaen ble relansert i form av en anime, tegnefilm.

Omae wa mou shinderu

Det finnes mange, mange flere eksempler pÄ denne typen teknikker og henvisninger til dim mak i populÊrkulturen. Bruce Lee i Enter the Dragon (1973) er kanskje blant de mest kjente eksemplene. Slagene og sparkene han deler ut fÞrer ofte til at motstanderne blir paralyserte, eller i alle fall, uskadeliggjort.

Jean-Claude van Damme i Bloodsport (2001).

En annen klassiker innen sjangeren vaskekte kampsportfilmer der alle klisjéene er pÄ plass, er Bloodsport (1988) med Jean-Claude van Damme i hovedrollen. Der har dim mak en sentral rolle i beskrivelsen av van Damme sine ferdigheter. Et eksempel pÄ det er nÄr hovedpersonen utfordres til Ä knuse murstein. Her skal han ikke knuse alle de fem mursteinene som er stablet oppÄ hverandre, men kun den nederste i stabelen. Jeg rÞper vel ikke for mye nÄr jeg sier at det klarer han pÄ en overbevisende mÄte Ä gjÞre. Hensikten, i filmen, er Ä vise at slagene hans er sÄpass farlige at de kan fÞre til alvorlige og livstruende indre blÞdninger og skader hos den eller de som mÄ ta imot et slag fra den tapre hovedpersonen.

Flere nyere filmer som for eksempel filmene med John Wick inneholder flere subtile referanser til teknikker som kan minne om dim mak, med fokus pĂ„ presisjon og strategiske treffpunkter. I tv-serien Avatar: The Last Airbender har ogsĂ„ med en slags idĂ© med «chi-blokkering» der mostandere midlertidig deaktiveres gjennom presise slag.

Chi-blokkering i Avatar Airbender.

Dim mak i populĂŠrkulturen kan pĂ„ mange mĂ„ter forstĂ„s som et symbol pĂ„, eller en metafor for, utrolige ferdigheter og selvkontroll – selv om det er kraftig overdrevet. Disse framstillingene av dim mak, presspunkter, chi-blokkeringer og lignende teknikker har bidratt til Ă„ gi kampkunst en nesten mystisk og mytisk aura som fascinerer oss.

Hva betyr dim mak (點脈)?

Dim mak er et begrep som stammer fra kantonesisk, altsĂ„ en slags sĂžr-kinesisk dialekt, ganske annerledes enn standard han- eller mandarin-kinesisk. Forskjellen mellom kantonesisk og standard kinesisk er faktisk stĂžrre enn forskjellen mellom norsk og engelsk. PĂ„ mandarin heter det for eksempel dian mai. Dian xue ç‚č穎 er en annen, og mer moderne, mĂ„te Ă„ uttale begrepet pĂ„. Da skrevet med andre tegn, ç‚č穎. Dian xue betyr «Ä presse pĂ„ hulrom». Men vi kjenner altsĂ„ begrepet best som dim mak.

Dim (點) betyr punkt, press eller trykk. Mak (脈) viser til blodkar. Begrepet mak kan ogsĂ„ vise til blodbaner og energistrĂžmmer og -kanaler, ikke ulikt det man omtaler innenfor akupunktur. Uansett, sĂ„ er det slik at mak gjerne assosieres med blodkar. Dermed blir det direkte oversettelsen av dim mak «Ä trykke pĂ„ blodkar».

Dim mak handler altsĂ„ om Ă„ treffe bestemte punkter eller omrĂ„der pĂ„ kroppen med slag eller trykk. Disse punktene er svakere enn resten av kroppen, i alle fall ifĂžlge tradisjonell kinesisk medisin. Konseptet bygger pĂ„ filosofien om qi (livsenergi), der man bruker presise slag for Ă„ blokkere eller manipulere energistrĂžmmen i kroppen. Chi-blokkering er derfor et ganske treffende begrep – selv om det kanskje fĂžrst og fremst, i alle fall etter en vestlig og medisinsk forstĂ„else av det som skjer, er snakk om Ă„ trykke pĂ„ punkter som pĂ„fĂžrer offeret stor smerte.

Dim mak, eller rettere sagt dian xue, ble nevnt allerede pÄ 1600-tallet i kinisiske tekster.

Det er mange akupress-punkter, som for eksempel: punkter som forÄrsaker dÞd, lammer stemmen, fÄr noen til Ä besvime eller Ä hoste.

I en fransk bok pÄ over 800 sider, sjekk kildelista for tittel og forfattere, som tar for seg alle kampformer fra Asia stÄr dim mak omtalt sammen med budo, altsÄ kampformer fra Japan, og da stÄr begrepet nevnt i forbindelse med atemi-waza, spark og slag.

Ulik effekt til ulike tider

IfÞlge den samme boka var taoistiske munker de fÞrste til Ä utforske dette omrÄdet. De refererte til 36 sÄrbare punkter pÄ menneskekroppen. Av disse skulle 9 forÄrsake smerte, 9 lammelse, 9 besvimelse og 9 dÞd.

Men ikke nok med det. IfÞlge de samme munkene skulle visse punkter pÄ menneskekroppen vÊre mer sensitive og sÄrbare pÄ bestemte tider av dÞgnet.

For eksempel, hvis man skulle pĂ„fĂžre et alvorlig traume i omrĂ„det over brystet, brystets vindu kalte de omrĂ„det pĂ„ kroppen, sĂ„ var det best Ă„ gjĂžre  det presist mellom klokka 21 og 23. Klarte man det, sĂ„ ville offeret dĂž innen en uke. Et annet eksempel pĂ„ det samme var at det slag mot toppen av hodeskallen ville vĂŠre mest effektivt pĂ„ morgenkvisten.

Vitenskaplige forklaringer?

Moderne forskning pÄ anatomi viser at slag mot visse punkter pÄ kroppen kan forÄrsake alvorlig skade, som slag mot solar plexus eller nakken. Solar plexus, som er et nettverk av nerver i magen, kan fÞre til midlertidig lammelse og pustevansker ved harde slag. Nakkeregionen er spesielt sÄrbar fordi den beskytter ryggmargen og inneholder vitale blodÄrer som fÞrer til hjernen. Et slag mot disse omrÄdene kan potensielt vÊre livstruende. Dette handler imidlertid om fysiologi, ikke mystikk.

Effektiviteten avhenger av faktorer som presisjon, styrke og timing. Uten perfekt utfĂžrelse er det ekstremt vanskelig Ă„ reprodusere. Selv erfarne kampsportutĂžvere anerkjenner hvor komplekst det er Ă„ treffe presist.

Mange skeptikere peker pÄ at dim mak ofte brukes i show og demonstrasjoner, der resultater kan vÊre iscenesatt. Det er ogsÄ verdt Ä merke seg at mange pÄstÄtte dim mak-mestere ikke kan demonstrere teknikkene under kontrollerte forhold.

Forskning pĂ„ placeboeffekter og forventning antyder at noen «resultater» fra dim mak kan skyldes psykologiske faktorer heller enn faktiske fysiske reaksjoner.

I virkeligheten er det lite vitenskapelig bevis for at dim mak fungerer som en «magisk» dĂždskunst, selv om det finnes reelle, fysiologiske sĂ„rbarheter i menneskekroppen.

Gichin Funakoshi som grunnla karate sier at de sÄrbare punktene man forsÞker Ä treffe, ikke er nÞyaktige de samme som de tradisjonelle medisinske omrÄdene pÄ kroppen. For eksempel er ikke et slag pÄ haka eller to fingre i Þyene teknikker som det vises til i tradisjonell medisin. Funakoshi mener at det ikke mer magisk enn det fÞlgende sitatet:

Et dĂždelig treff handler bare om et punkt der et slag eller spark er relativt effektivt.

Her synes jeg Gichin Funakoshi er befriende direkte og Êrlig. IfÞlge han er det ikke noe magisk eller hokus pokus med disse punktene pÄ kroppen. Alt handler om Ä vÊre effektiv.

I boka Meditations on Violence der forfatteren Rory Miller ser pÄ forskjellene mellom kampformtrening og virkelig vold og slÄsskamper, er han inne pÄ noe av det samme.

I selvforsvar er smerte alltid en ekstra effekt; det er aldri det primÊre mÄlet med en teknikk.

I boka forklarer Miller hvilke primÊre mÄl ulike teknikker i kampformer har. Han deler dette inn i fire ulike formÄl:

  • Bevegelse, for eksempel teknikker som brukes i judo og bryting.
  • Smerte, leddlĂ„ser, treff pĂ„ ulike trykkpunkter, dim mak.
  • Skade, leddlĂ„ser, spark og slag.
  • Sjokk, kvelinger, spark og slag
Slik framstiller Rory Miller hensikten med ulike teknikker i kampformer. Trykkpunker utgjĂžr en liten del av arsenalet til en utĂžver i kampsport.

IfÞlge Rory Millers forstÄelse av hva et presspunkt eller trykkpunkt er, sÄ er ikke hensikten noe annet enn Ä pÄfÞre motstanderen smerte. Og i enkelte situasjoner kan smerte vÊre et godt virkemiddel, for Ä komme seirende ut av en kamp.

Men det er ingen som mener – i alle fall ikke pĂ„ ramme alvor – at man kan slĂ„ pĂ„ bestemte steder pĂ„ motstanderens kropp, for Ă„ forĂ„rsake vedkommendes dĂžd. Selvsagt er det slik at harde slag mot hodet til en motstanderen kan fĂžre til livstruende skader, og nettopp derfor finnes det strenge regler for denne typen teknikker i alle seriĂžse former for kampsport. (Og med det har jeg vel ogsĂ„ sagt hva jeg ser pĂ„ som useriĂžse kampformer
)

PÄ den annen side finnes det lass og tonnevis at punkter pÄ kroppen der det er langt mer ubehagelig Ä bli truffet av et slag, spark eller trykk. Det kan for eksempel vÊre snakk om halsen, nakken, skrittet, mellomgulvet og sÄ videre. Slike omrÄder pÄ kroppen er kanskje det man opprinnelig tenkte pÄ som dim mak, men som popkulturen har endret pÄ, og som dermed har blitt til noe med nÊrmest mytiske dimensjoner.

Avslutning

Opprinnelsen til dette begrepet, og andre begrep knyttet til kamp, er kanskje ikke sÄ viktig. Det er sannsynligvis slik at alle teknikker av denne typen var i bruk lenge fÞr det ble knyttet en form for teori rundt det.

For… det er neppe slik at de som utkjempet kamper i gamle dager, ventet helt til noen taoistmunker skrev ned gode rĂ„d om Ă„ utnytte fiendens svake punkter, fĂžr de faktisk gjorde nettopp det.

I dag sees dim mak pÄ som noe unÞdvendig og til dels merkelig. SÄ lenge jeg har trent kampformer, og det er i mer enn 40 Är, har jeg aldri blitt presentert for dim mak i noe annet enn filmer og spill. Og da har til og med den 13-14 Är gamle versjonen av meg skjÞnt at dette bare er tullball fra ende til annen.

Moderne kampformer representerer en filosofi om ansvar, sikkerhet og respekt for motstanderen, noe som stĂ„r i sterk kontrast til ideen om Ă„ bruke «dĂždelige» teknikker som dim mak.

Dim mak er et fascinerende konsept som fanger oppmerksomheten vÄr gjennom populÊrkulturen og gamle historier. Det har pÄvirket hvordan folk ser pÄ kampsport, ofte ved Ä forsterke ideen om kampsport som noe mystisk og nesten overnaturlig. Dette stÄr i kontrast til moderne praksis, som legger stÞrre vekt pÄ teknikk, sikkerhet og respekt for motstanderen. Selv om det har en spennende historie, er det lite som tyder pÄ at det er mer enn en myte. Dim mak kan kanskje inspirere oss til Ä utforske kroppens potensial, men det er like viktig Ä forstÄ begrensningene.

Kilder

Legg igjen en kommentar

Episode cover
Laster episode

JudoMania – judo, selvforsvar og kampsport
0