Judo med fysisk aktivitet og helse-gruppa på NJJK

Home / Trening / Judo med fysisk aktivitet og helse-gruppa på NJJK

I dag hadde jeg med meg 14 ungdomsskoleelever, 4 studenter og  to gode venner (Kawal Kahlon og Jarn Byhre) til NJJKs dojo på Haugerud i Oslo. Vi gjennomførte en to timer lang og ganske intens nybegynnertrening i judo.

Vi ankom dojoen omtrent halv ti, og etter en kort innføring i NJJKs stolte historie, noen vennlige formaninger om å ta vare på dojoen (treningssalen), og noen praktiske opplysninger om regler i en dojo, var vi klare til trening klokka ti. Jeg fikk god hjelp til gjennomføringen av Kawal og Jarne.

Treningen inneholdt mange av de tradisjonelle øvelsene som er med i en judoøkt som for eksempel akrobatiske elemener som ruller, slå hjul, dessuten hadde vi noen fangeleker (sisten-varianter), randori (både teknikk og kamp med ulike oppgaver som skulle løses). Treningen ble selvsagt startet og avsluttet med sittende hilsen.

Elevene var veldig motiverte, og treningen var vellykket. Alle ga alt, og treningen var ikke ferdig før ti over tolv. Imponerende gjeng!

Her er programmet vi gjennomførte

Oppvarming (20 min)

  • Rolig jogging – forlengs, sidelengs
  • Stupe kråke, rulle bakover, slå hjul (høyre og venstre)
  • Trillebår over matta, stupe kråke på enden
  • Gremlins (bare lov til å gripe motstanderen under knærne)
Judo med fysisk aktivitet og helse-gruppa på NJJK
Judo med fysisk aktivitet og helse-gruppa på NJJK

Na waza (45 min)

  • Kort introduksjon til bakkekamp (ne waza)
  • To kontrollteknikker (osaekomi waza)
  • Passere en person som ligger på rygg og forsvarer seg
  • 4-5 bakkekamper (3 minutter per kamp)

Tashi waza (45 min)

  • Kort demontrasjon av de vanligste kastteknikkene.
  • Gjennom gang av to teknikker: o soto gari og o goshi
  • Rolig kamp (yako soku geiko) med innslag av løfterandori (50 % innsats)
  • Øk intensiteten noe og begrens arealet (4 kvm)
  • 3 kamper à 3 minutter med omtrent 80 % innsats (i praksis ble dette omtrent full rulle). Legg vekt på at det skal være offensiv judo, og at elevene ikke skal slippe tak i hverandre. (Det skal alltid være minst én hånd som har grep i motstanderen.)

Avslutning (20 min)

  • Tabata-intervall (20 sekunder aktivitet, 10 sekunder pause, 8 runder, totalt 4 minutter) Den ene holder kuzure hon kesa gatame, den andre skal forsøke å komme seg løs. Etter 20 sekunder bytter man roller. Hvis uke klarer å frigjøre seg fra teknikken, fester tori grepet på nytt, og begge fortsetter å jobbe. (Takk for tipset Torgrim Lien.)
  • Kastintervall – (1 minutt tori, 2 minutter uke, totalt 3 minutter) 3 elever sammen, de står på én linje med to meters avstand, totalt 4 meter mellom de to som står ytterst. Den som står i midten løper fram og tilbake og kaster o goshi så raskt og kotrollert som mulig. Ukes oppgave er å reise seg så rakst som mulig etter å ha blitt kastet.
  • Uttøyning
Judo med fysisk aktivitet og helse-gruppa på NJJK