De 7 beste judoøvelsene for bedre utholdenhet

Home / Trening / De 7 beste judoøvelsene for bedre utholdenhet

Judokamper er svært intense og samtidig særdeles urytmiske når det gjelder pauser og aktivitet. Samtidig er det slik at en helt ordinær judotrening kan vare i opp til 2 timer. Dette gjør det nødvendig med både aerob og anaerob utholdenhet når man er en seriøs judoka.

Jeg har trent mange kampformer, men det er få av dem som kommer i nærheten av judo når det gjelder krav til utholdenhet. Man må være på vakt hele tiden, og da mener jeg hele tiden. Det finnes ingen mulighet til pauser, simpelthen fordi man så å si er hektet sammen med motstanderen som sannsynligvis vil benytte den minste lille mangel på fokus til sin egen fordel. Muligens er det et par former som grappling, som for eksempel brasiliansk jujutsu som er like intense, men selv den kampformen er til tider ganske avslappende sammenlignet med judo. Her er det nok noen som er litt uenige med meg, men poenget er uansett at judo er særdeles krevende kondisjonsmessig. I tillegg er judo, som alle andre kampformer ganske krevende teknisk, og det tar lang tid før man kan trene på et høyt intensitetsnivå.

Mange judoka sverger til de gode, lange løpeturene og til intervalltrening utendørs for å forbedre utholdenheten, men hovedpoenget her og nå er å foreslå de sju beste judoøvelsene for bedre utholdenhet.

Her er de sju mest effektive judoøvelsene for bedre utholdenhet

Her er noen av de beste øvelsene du kan gjøre på en judotrening for å forbedre utholdenheten din. Forslag til tidsbruk og repetisjoner er bare tatt med som forslag til et utgangspunkt. Dette må selvsagt tilpasses nivå og alder på utøverne.

  • Kumi kata, ulike serier/driller (for eksempel 45 aktivitet og 30 sekunder pause)
  • Nage komi, her finnes det utallige variasjoner.
  • Kastestafett, tori kaster 3-4 ulike utøvere uten stans (for eksempel 1 minutt aktivitet og 2 minutter pause)
  • Speed uchi komi
  • Medisinballdrill, tori skal kaste fire andre utøvere som danner hvert sitt ytterpunkt i et kors. Tori skal sette seg på en medisinball plassert i midten mellom hvert kast. (45 sekunder aktivitet, 2 minutter pause)
  • Yako soku geiko med ulike oppgaver (kast med en gang du tar grep, kast 10 ganger i løpet av 40 sekunder, repeter kastet umiddelbart etter at uke reiser seg osv. osv.
  • Kastemaskin på tjukk judomatte/tjukkas. Her er det viktig med fullt fokus på korrekt teknikk for at øvelsen skal gi mening.
Related Posts