Treningsprogram for nybegynnere i judo

Home / Trening / Treningsprogram for nybegynnere i judo

Nybegynnertrening i judo bør legges opp på en strukturert måte. Det er mange teknikker som skal læres, og da er det lurt å ha en grundig plan. Treningsprogrammet nedenfor brukte vi da jeg var trener i Drammen Judo Club. Jeg brukte en oppdatert versjon da jeg var trener i judogruppa på Konnerud. Det er flere tiår siden denne planen ble lagd, men deler av den er fortsatt brukbar. I kommentarene til treningsprogrammet ble det lagt vekt på at treningen måtte være morsom slik at utøverne ble motivert for videre trening i klubben.

ØktTeknisk innhold (husk god oppvarming)Kommentarer
1. øktIntroduksjon og kort demonstrasjon av judo. Grunnleggende bevegelseserfaringTreningsregler, judokotyme, hygiene, judodrakten
2. øktKort repetisjon av 1. økt. Mattetilvenning: ruller i alle retninger. Enkle regler for kontroll av partner i bakkekamp. Hon kesa gatame (høyre og venstre). Ushiro ukemi.
3. øktRepetisjon 2. økt. Basis for benkast bakover, o soto gari. Balansebrudd.Forklar ordene uke og tori.
4. øktRepetisjon 3. økt. Yoko ukemi. Basis for benkast framover, de ashi barai. Kuzure kesa gatame.Forklar ordene randori og ne waza.
5. øktRepetisjon av 4. økt. Mae ukemi. Kuzushi. Basis for hoftekast, o goshi. Randori ne waza.Forklar ordet ippon.
6. øktRepetisjon 5. økt. Ukemi i alle retninger. Uki goshi. Tsukuri. Yaku soku geiko. Randori ne waza.
7. øktRepetisjon 6. økt. Ukemi i alle retninger. Tai otoshi. Kata gatame. Randori tashi waza.Forklar ordet kake.
8. øktRepetisjon 7. økt. Seoi nage, seoi otoshi. Yoko shiho gatame, frigjøringer. Randori ne waza.
9. øktRepetisjon 8. økt. Ippon seoi nage. Kami shiho gatame. Randori tashi waza.Forklar ordene hajime og matte.
10. øktRepetisjon 9. økt. Hiza guruma. Tate shiho gatame. Randori ne waza.Forklar ordene toketa og osaekomi.
11. øktRepetisjon høyre o soto gari. Venstre o soto gari til hon kesa gatame. Randori.
12. øktRepetisjon høyre de ashi barai. Venstre de ashi barai til yoko shiho gatame med frigjøring.
13. øktRepetisjon høyre o goshi. Venstre o goshi til kuzure kesa gatame med frigjøring. Randori.
14. øktRepetisjon høyre uki goshi. Venstre uki goshi til juji gatame. Randori.NB! Armbend.
15. øktRepetisjon høyre tai otoshi. Venstre tai otoshi. Snu motstander fra benkposisjon. Randori.
16. øktRepetisjon høyre seoi otoshi. Venstre seoi otoshi til kuzure kami shiho gatame. Randori.
17. øktRepetisjon høyre ippon seoi nage. Venstre seoi nage. Hadaka jime. Randori.NB! Kveling.
18. øktRepetisjon høyre hiza guruma. Venstre hiza guruma. Snu mageliggende motstander.
19. øktRandori (red and white)Dommertegn og dommeruttrykk. Shiai.
20 øktNe waza, tori mellom ukes ben.Forbudte handlinger.
21. øktRandori, både tashi waza og ne waza.Forklar ordene sonomama og yoshi.
22. øktUchi komi for hofteteknikker. Yaku soku geiko for hofteteknikker. Randori ne waza.
23. øktUchi komi for benkast bakover. Yaku soku geiko. Randori tashi waza.
24. øktTomoe nage. Hele progresjonen. Repetisjon holdegrep.
25. øktRepetisjon skulderkast og armkast. Repetisjon holdegrep.
26. øktRepetisjon benkast framover. Fri repetisjon med favorittpartner.
27. øktGradering til gult belte.
28. øktHarai goshi. Randori. Gøy.Hold treningen lekbasert.
29. øktRandori-former.
30. øktRandori. Gøy etter gruppas ønske.
Related Posts