20 treningstrender i 2009

Home / Samfunn og kultur / 20 treningstrender i 2009

Kan judo noen gang bli trendy? Kanskje ikke, men vi kan i alle fall lese litt om hva som virkelig er kult og moderne når det gjelder trening. Kanskje noen kreative ildsjeler kan ta dette med seg i en eller annen form når man diskuterer markedsføring og klubbutvikling?

wc48-01
En undersøkelse som ble gjennomført på nettet blant 1540 trenere godkjent av American College of Sports Medicine (ACSM) ga mange spennende spådommer om hvilke treningsformer og trender som kommer til å gjøre seg gjeldende i 2009. Resultatene ble sammenfattet av Walter Thompson ved Georgia State University.

    yi01

  • Profesjonelle trenere og instruktører. Det er ikke bare judo som kan skilte med god trenerutdanning. Stadig flere treningssentere kan tilby erfarne og godt skolerte intruktører.
  • Barn og overvekt (Husk at undersøkelsen ble gjennomført i USA…) Treningsprogram innrettet i forhold til inaktive barn er for tredje år på rad med på listen.
  • Personlig trening. Personlige trenere blir stadig mer etterspurt, også av mosjonister.
  • Styrketrening. Både menn og kvinner trener i stadig større grad styrke. En viktig motivasjon er å bevare styrken når man blir eldre.
  • Kjernetrening (Coretraining). Øvelser og treningsformer som styrker mage og rygg er populært.
  • Egne treningsprogram for godt voksne. I denne gruppen finner vi alle kategorier voksne – fra tidligere toppidrettsutøvere til sofaslitere som nettopp har våget seg over dørstokken.
  • Pilates. Krever gjerne matter og annet utstyr som store baller. Øvelsene styrker blant annet kjernemuskulaturen.
  • Swissball. Store baller som brukes til situps, push-ups og andre styrkeøvelser. Stabilitet er et viktig stikkord.
  • vp01

  • Trening for en spesifikk idrett. Idrettsutøvere som driver grunntrening (styrke og utholdenhet) på treningssentere. Stadig flere treningssentere blir flinkere til å tilby veiledning tilpasset slike behov.
  • Balansetrening. I alle aldersgrupper er balansetrening i skuddet. Treningen kan for eksempel foregå på et balansebrett eller en ball.
  • Funksjonell trening. Trening som forbereder kroppen på daglige gjøremål som å løpe etter bussen eller løfte en stol osv.
  • Trening i arbeidstiden. Mange arbeidsgivere har oppdaget at det kan være lønnsomt å spandere trening på sine ansatte.
  • “Wellness coaching” (fant ikke et godt norsk uttrykk). Tilbud om å se på livsstilen din slik at man om mulig kan gjøre positive endringer.
  • Bonusordninger til ansatte som trener. Noen arbeidsgivere tilbyr ulike bonuser som skal motivere de ansatte til å trene mer.
  • sjc01

  • Måle treningsutbytte. Dette handler blant annet om å lage treningsdagbok, logger og å holde oversikt over treningmengde, treningskvalitet, intensitet og framgang – gjerne i forhold til en målsetning.
  • Spinning. Spinning er fortsatt blant de mest populære aktivitetene.
  • Henvisning fra lege. I USA er det stadig flere leger som henviser pasienter til ulike former for trening.
  • Trening og slanking. Selv de mest outrerte og vanvittige slankekurer har trening som en av komponentene.
  • Personlig trening for grupper. Grupper på to eller flere kan bestille personlig trening sammen.
  • Stadig fokus på nye målgrupper. I USA er det omtrent 80 % av befolkningen som ikke trener organisert. Dette gir muligheter for stadig å nå nye kundegrupper ved hjelp av kreativ markedsføring.

Kilde: Top 20 Fitness Trends For 2009 (Ganske fritt oversatt av meg.)

Related Posts
JMO på Instagram