CrossFit – perfekt styrketrening

Home / Trening / CrossFit – perfekt styrketrening

Jeg har sett at mange utøvere i kampsportmiljøet i Norge er opptatt av CrossFit. Hva er egentlig CrossFit? Er det bare et motefenomen? Er det bare et nytt, fancy navn på en gammel treningsform? Kan judoutøvere og andre idrettsutøvere bruke CrossFit som en alternativ treningsform? Kort fortalt er CrossFit en treningsform som er bra for styrke og utholdenhet. CrossFit er ikke et fast treningsprogram, men det er et opplegg der man hver dag får presentert en ny treningsøkt. Mange av øvelsene forgår uten bruk av annen vekt enn kroppsvekten til utøveren. For oss som har trent judo en stund, så kan treningsformen minne om de gode, gamle styrkeøktene vi gjerne hadde mot slutten av en ordinær trening. Treningene skal over tid gjøre deg i bedre form når det gjelder:

  • Utholdenhet (aerob og anaerob)
  • Styrke
  • Bevegelighet
  • Hurtighet
  • Koordinasjon
  • Balanse
  • Presisjon
  • Smidighet

Utviklerne av konseptet mener at måten å gjøre øvelser på er mye mer effektiv enn tradisjonell trening på et helsestudio. Jeg tror i alle fall at mange judoutøvere vil kjenne seg igjen i treningsformen. Her blander man muskelgrupper og øvelser over en lav sko.

Et typisk crossfit-treningsopplegg

Gjenta øvelsene slik at økten varer 20 minutter.

  • Løp cirka 400 meter
  • Chinnings i 1 minutt
  • Løft en medisinball over hodet i 1 minutt

Crossfit for fight

Sykling, jogging, svømming, roing og en hel haug med styrketrening kan man lese om på nettsidene til CrossFit. Idéen er at man skal bli “fit for fight” ved å fokusere på et fornuftig kosthold, øvelser som inkluderer alle de største muskelgruppene, korte og intensive økter 5-6 ganger i uka, regelmessig trening i diverse idretter.

Passer crossfit for judoutøvere?

Etter å ha studert treningsopplegget, har jeg blitt overbevist om at dette er god alternativ trening for judoutøvere – i alle fall for dem som befinner seg på et middels til middels høyt nivå. Det vil med andre ord si at om du konkurrerer på nasjonalt nivå eller kun trener for å gjøre det godt i randori, så kan CrossFit absolutt være verdt et forsøk. Utvalget av øvelser er lett gjenkjennelig. Det jeg synes er helt genialt er at man hver dag får presentert et nytt treningsprogram. Dermed blir treningen morsom og uforutsigbar – akkurat som judo. Les mer om Crossfit på Facebook og sjekk Instagram-siden til Suzanne Svanevik.

Related Posts