Fem tips for mageruter

Home / Trening / Fem tips for mageruter

Hvordan kan du få magerutene du drømmer om? Bli fin til sommeren? Bikiniklar til sommeren! For oss som er opptatt av judo er handler magemuskler rett og slett om riktige muskler til teknikkene man skal utføre i judo. Alle judoteknikker krever at utøverne har gode magemuskler. Tenk bare på seoi nage eller frigjøringer fra holdegrep. De følgende fem metodene har jeg brukt med stor suksess.

Judo situps

Dette er den mageøvelsen jeg liker aller best. Den er ikke helt i tråd med den korrekte måten å gjøre situps på, og den kobler i alle fall inn hofteleddsbøyerne. Jeg synes ikke det gjør noe, og øvelsen er relevant for judoka – blant annet i forhold til ne waza.

Crunches/sit ups

Når man gjør situps er det viktig at man virkelig kjenner at man aktiviserer musklene man ønsker å trene. Trekk inn magen, pust riktig (ut på vei opp, og inn på vei ned), stopp litt på toppen og gjør øvelsene konsentrert (sakte).

10-delt mageøvelse

I den 10-delte mageøvelsen utfører man situps liggende på 10 ulike måter. Man har for eksempel strake ben rett opp, strake ben langs gulvet (5 cm over), bøyde ben, et strakt og et bøyd ben og så videre. Idéen er at øvelsene skal angripe (aktivisere) ulike deler av magen.

Løpetrening

For å få mageruter (noe som ikke er helt naturlig for de fleste) bør man ha minimalt med underhudsfett. Det er ikke bra å ha for lite fett på kroppen. Hvis du ønsker å redusere fettprosenten noe, så kan løpetrening være et godt tips.

Kosthold

Riktig kosthold spiller også en rolle når du ønsker å oppnå markerte magemuskler. Sammensetningen av karbohydrater, fett og proteiner bør være fornuftig.

Related Posts
  • Først; liker bloggen din.

    Selv prøver jeg å fokusere på en sunn kropp, og unngår å snakke høyt om “ruter” som du kaller det. 🙂 Har erfart at der finnes nok press ellers i hverdagen på kroppen, om ikke jeg skal bidra. Derimot har vi en sterk kropp, og et sterkt sinn. Så betyr ruter lite… Det svingsparket som treffer magen din(ikke at det skjer noensinne!) bryr seg heller ikke om ruter…
    Jeg elsker å trene, alle mulige situpsvarianter, kondisjon, styrke, teknikk… men er nok størst fan av pushups. Gjort skikkelig styrker det hele overkroppen. Og med variasjoner så vokser utfordringen også…

  • Tusen takk for godord. Jeg har alltid vært glad i situps, men pushups er slett ikke å forakte det heller. Har en artikkel på lur om den øvelsen også.

  • jeg vil gjerne vite hva judositups er 🙂

  • Judositups er bare sånne situps der du kobler inn hofteleddsbøyere og alt som er. Man kan for eksempel ligge flatt på ryggen med knærne opp og hendene bak nakken, og så setter man seg opp slik at albuene kommer i kontakt med knærne.

  • ok. situps helt opp liksom. greit, takk 🙂

JMO på Instagram