Mushin

Home / Tips / Psykologi / Mushin

Noen av dere kjenner kanskje til begrepet mushin. På engelsk oversettes uttrykket gjerne med “no-mind”, ingen tanker. I denne artikkelen skal vi se på hva mushin er og hvordan man oppnår denne tilstanden.

 

“Ki o tsuke” betyr omtrent “følg med”. I enkelte dojoer kan man høre treneren starte hver økt med denne beskjeden. Trenerens anmodning innebærer at man skal legge dagliglivets bekymringer og problemer bak seg. Når du er på trening, så er det trening som skal stå i sentrum. Hvis man klarer å tenke slik, er man på god vei til å oppnå tilstanden mushin.

De første månedene, og kanskje til og med årene, man trener judo er ikke “no-mind” det som best beskriver treningen vår. Treningen er krevende både for kropp og hode. Treneren viser og forklarer, og du forsøker å gjøre som du får beskjed om. All oppmerksomhet dreier seg om å merke seg detaljer, utøve teknikkene stadig bedre og spørre om elementer man lurer på.

Etter hvert som vi utvikler oss judoteknisk og taktisk bruker vi mye tid på å finne ut hvordan ulike utfordringer på disse områdene bør løses. Hvorfor gikk hun ikke på den finten? Hvordan kan skulderkastene mine sitte bedre? Hvordan skal jeg frigjøre med fra yoko shiho gatame? Vi tenker og tenker… Dette er en viktig læreprosess som man ikke kan være foruten. Men denne tenkeprosessen bør ikke vare for lenge.

Det finnes mange eksempler på utøvere som etter hver eneste teknikk skal diskutere og tenke og skravle omkring hver eneste teknikk de forsøker å utføre. Den japanske måten å gjøre dette på går mer i retning av å utføre teknikkene på trening, og så kan man heller tenke over hva man har gjort etterpå. Når du pusser tenner tenker du nok ikke noe særlig over hvordan du plasserer tannkrem på tannbørsten. Du tenker kanskje heller ikke særlig nøye over hvordan du beveger tannbørsten. Du bare pusser tennene, og ferdig med det, ikke sant?

mushinPå en måte pusser du tennene i tråd med prinsippet som kallles mushin. Men mushin er mer enn dette. Sannsynligvis tenker du på andre ting mens du pusser tenner. Tankene dine vandrer samtidig som tennene får seg en liten rens. Ren og ekte mushin handler om det å ikke ha bevisste tanker i det hele tatt.

Hvordan oppnår vi denne tilstanden? Hvordan kan man trene for å oppnå mushin? De viktigste svarene på disse spørsmålene er nok like vanskelige som enkle: trening, trening og trening. Kun hard trening og uendelig mange repetisjoner av teknikkene kan gjøre det mulig for en utøver å oppnå en tilstand av mushin.

En direkte konsekvens av at man oppnår mushin er at man lettere kan tilpasse seg skiftende forhold og omgivelser. Flyten mellom ulike teknikker og spontaniteten i kamp og konkkurranse vil også bli merkbart bedre. Noen ganger må man rett og slett slutte å tenke, og i stedet bør man gjøre.

Related Posts
  • Jarne Byhre

    Hei Arne,

    Lenge siden jeg har skrevet på sidene dine.

    Siden du skriver no-mind med bindestrek så kan det være greit å skrive mu-shin også med bindestrek. Ikke det at det er en regel for det, men da viser det tydeligere hvor skillet mellom de to tegnene går.

    Det kan også være greit med en liten detaljforklaring av de to tegnene for de som er interessert i det. For de som synes det bare blir mer uforklarlig, så er forklaringen til Arne mer enn god nok.

    Mu: brukes ofte som ikke, men det har også betydning som ikke-eksisterende, fraværende, etc.

    Shin: er egentlig tegnet for hjertet, men når man referer til hjertet i Østen så innebefatter dette også sinnet og veldig ofte må vi være nøye med hvordan vi oversetter det.

    Mu-shin, som du sier, oversettes med no-mind, men en oversettelse til norsk med ikke-sinn blir ikke helt riktig. Det kan være fristende å oversette det med et typisk norsk ord som “ubevisst”, men det blir heller ikke riktig. Det handler nemlig ikke om at sinnet ikke skal være tilstede. Det viktige er å ikke ha en bevissthet om hvordan man skal gjøre det eller hva man skal gjøre, men samtidig skal man være tilstede og bevisst det en gjør. Den ekstra tiden det tar for hjernen å prossessere reaksjonen din for å få kroppen til å reagere tar for lang tid og er overføldig. Det ideelle ville være å gjøre som gresshoppene!

    Hvis du trener for å oppnå en tilstand av mu-shin, vil du feile! Du oppnår ikke mu-shin ved å trene på det, men gjennom å repetere. Mu-shin skal ikke være målet for treningen din, men blir et resultat av riktig trening.