Treningsdagbok – effektiv trening med treningsdagbok

Home / Trening / Treningsdagbok – effektiv trening med treningsdagbok

En treningsdagbok er et glimrende hjelpemiddel for alle som ønsker å trene målrettet og effektivt. Hvis du skriver en god dagbok, er det enkelt å finne ut hva som virker og hva som ikke virker av ulike treningsmetoder du utsetter kroppen din for. I tillegg er en treningsdagbok selvsagt en kjempemotivasjon i seg selv.

I tillegg til å gi deg oversikt og motivasjon, vil en god treningsdagbok bidra til å redusere sjansene for skader betydelig. Hvis du plutselig får vondt i knærne eller andre steder på kroppen, kan du sjekke om du har økt treningsmengden for mye, trener annerledes enn tidligere, eller har gjort andre endringer på kan ha påvirket kroppen.

Hvis treningsdagboken din legger opp til at du skal holde oversikt over hvilepulsen, så kan du få en indikasjon på om en forkjølelse er på vei. Da kan det være lurt å redusere treningsmengde og intensitet. Slik kan du forebygge sykdom og trene mer effektivt.

Det finnes mange varianter av treningsdagbøker; det viktigste er at du finner en dagbok som passer deg og ditt nivå. Avanserte judoka bør aller først sette opp en kravs- og kapasitetsanalyse. Deretter kan man lage en plan for treningen og en treningsdagbok tilpasset hver enkelt utøver. Konkurranseutøvere ønsker kanskje å kombinere treningsdagboken med en konkurransedagbok? Prøv deg fram til hva som passer best for deg. Olympiatoppen tilbyr en avansert og meget god treningsdagbok på nett, men det finnes også enkle papirbaserte utgaver. (Ingrid Kristiansen har også noen tips om føring av treningsdagbok. Les tipsene hennes her.)

I tillegg til papirbaserte treningsdagbøker og dagbøker på nett, så finnes det mange ulike apps du kan laste ned på mobiltelefonen din. Jeg har kun erfaring med Nike + for iPhone som jeg synes fungerer meget bra!

Ikke gi opp å føre treningsdagboken din før du har prøvd ett års tid. Sett av tid til å analysere treningsdagboken din hver måned. Spør gjerne treneren din om hjelp. Og uansett hva du gjør: Ta vare på treningsdagbøkene dine! Den kommer til å bli et kjært minne!

Mange unnskylder seg med at det tar lang tid å føre en treningsdagbok. Det er rett og slett en dårlig unnskyldning! Tenk deg hvor mange timer du bruker på judotrening i uka. Og så kan du jo tenke litt på hvor dumt det er hvis for eksempel 20 % av den tiden brukes feil. Kanskje du kunne trene mer effektivt hvis du tok deg 5 minutter etter hver trening til å skrive litt om hvordan treningen fungerte? Her er det selvsagt viktig at dagboken analyseres – helst av en utdannet trener.

Et annet viktig tips når det gjelder tidsbruk er at du bør lage en treningsdagbok som er enkel å oppdatere. Forsøk å unngå en dagbokform der du må skrive tekst i lass og tonnevis. Det er ikke noen vits i. Kanskje det er bedre med en skjema der du bare fyller inn noen korte kommentarer og tall?

Last ned tre eksempler på treningsdagbøker her:
[list type=”check3″]

[/list]

 

Related Posts