Biomekanikk

Home / Trening / Biomekanikk

Biomekanikk er læren om hvordan mekanikkens lover og prinsipper gjør seg gjeldende i levende celler og organismer. Når du skal utføre teknikker og bevegelser i judo er det viktig at du tar hensyn til biomekaniske prinsipper. Det kan til tider virke som om flere av de gamle kampformene fra Asia ikke tar hensyn til disse prinsippene, og at flere av treningsmetodene baserer seg på myter og overtro.

Idretten judo har så å si ikke endret treningsmetoder siden Geof Gleeson kom med sine (den gang) revolusjonerende teorier på 1960-tallet. Men til og med disse relativt gamle ideene virker fremmede for enkelte judotrenere som klamrer seg fast til gammeldagse og rigide treningsformer. De av oss som en gang i blant har opplevd å bli trent av en teknisk dyktig trener som tar hensyn til biomekanikk vet at det er svært givende.

Et sentralt treningsprinsipp som ofte legges dødt i en dojo er prinsippet om at treningssituasjonen i størst mulig grad skal etterligne reelle konkurranseforhold – både med hensyn til kampens varighet, intensitet og de ytre forhold.

For utøvere som ønsker suksess i konkurranser må treningen kopiere biomekaniske forhold, nevromusklulære elementer og energisystemer som kreves i en konkurranse. For at treningen skal bli mest mulig effektiv i forhold til konkurranser, må man gjenta øvelsene mange ganger under de riktige betingelsene på hver eneste trening. Dette gjelder ikke bare for utøvere som konkurrerer, men det gjelder selvsagt også for det som kun ønsker å vinne kamper på trening, eller for deg som er mest opptatt av selvforsvar. Treningen må i størst mulig grad etterligne den reelle situasjonen.

  • Tren på reelle kampsituasjoner: Klassisk uchi komi har liten eller ingen bevegelse i forhold til det man opplever i konkurranser. Realistiske bevegelsesbaner i kombinasjon med grep er mer effektiv trening.
  • Tempo og rytme: Hurtigheten under innøvelsen av bevegelsesmønstret er helt sentralt. Tempo som benyttes på trening må være identisk med det man benytter i konkurranser. Legg merke til at ulike kast ofte krever ulikt tempo.
  • Grep, motstand og stilling: I løpet av en konkurranse vil du møte mange ulike grep, posisjoner og ulik grad av motstand. Treningen må gjenspeile dette.
  • Hurtighet: Alle judoteknikkene dine må trenes på i sin helhet og med samme fart som de ville blitt utført med i en konkurranse. Det er kun i selve innlæringsfasen av en ny bevegelse man kan bruke langsomme bevegelser. Husk likevel på at kvalitet på bevegelsen alltid er viktigere enn antall gjennomførte bevegelser.
  • Avslutning: Alle judokast må enten gi ippon eller følges opp med en ny teknikk som gir ippon.

Biomekaniske forhold

Det finnes en hel del treningsmetoder som motarbeider effektive bevegelsesmønstre og rutiner i konkurranser. Selv i vår tid er det judotrenere i mange klubber som tviholder på treningsmetoder som kata og uchi komi. Dette er ikke særlig hensiktsmessige metoder i forhold til konkurranser. Her er noen biomekaniske, generelle betraktninger:

  • Hodet må peke i samme retning som kastet. Kroppen følger alltid etter hodet.
  • Kroppen må ha en vinkel (på 30 til 45 grader) i kastets retning. Dette kalles angrepsvinkel.
  • Minst et ben må plasseres bak deg, for å kunne oppnå en tilstrekkelig angrepsvinkel. Kraften fra benet går gjennom hoften og ut til armene.
  • Armene må låses, fikseres, trekke eller skyve i forhold til motstanderens overkropp.

Kilde: Lafon, Gerald, USJA Master Coach: Are You Training Efficiently?, Store norske leksikon

Related Posts