Tokui waza

Home / Trening / Tokui waza

Alle judoka har favoritteknikker – tokui waza. Med en slik teknikk er man i stand til å kaste nesten hvem som helst. Eventuelt klarer man å provosere fram en reaksjon som åpner for andre teknikker i stedet. Det er ikke opp til treneren å velge din tokui waza; den bør du finne selv. Selvsagt vil en dyktig og observant trener være i stand til å hjelpe deg i valget av tokui waza. Deretter er det snakk om bevisst trening i samarbeid med en dyktig trener. Men utgangspunktet for tokui waza er altså de teknikkene du føler du kan bli dyktig til å utføre.

Del 1 – Valg av teknikk

Finn ut hvordan du vil utføre din teknikk. Del teknikken opp i småbiter, tren kun på detaljer, gjør bevegelser både riktig og galt, lek med teknikken, tren på teknikken i sakte bevegelser, tren på teknikken lynraskt, og så videre. I denne fasen er det viktigste at du blir kjent med både teknikken og din egen kropps muligheter og begrensninger i forhold til den aktuelle teknikken. Les, se video av andre utøvere og av deg selv. Analyser!

Bortsett fra enkelte generelle grunnprinsipper som gjelder alle teknikker i judo vil det være vanskelig for andre enn akkurat deg å vite hvordan du burde utføre din favoritteknikk. Etter hvert er målet i denne fasen å bestemme seg for hvordan du får teknikken best til, og deretter kan perfeksjoneringen starte.

Husk at det lønner seg å ha varierte teknikker på listen over tokui waza – minst en teknikk i alle kastretninger. Armkast, feiinger, skulderkast og så videre. Glem heller ikke ne waza. Tenk kamp-realistisk!

Del 2 – Automatisering

Målet med automatisering er at du alltid skal kunne utføre teknikken fra de aller fleste posisjoner og med de fleste grep. Derfor må du trene på teknikken så mange ganger at den blir en slags automatisk refleks.

Til å begynne med bør du trene stillestående. Hver enkelt bevegelse skal gjøres helt riktig. Etter hvert som ferdighetene øker må vanskelighetsgraden oppjusteres. «Øker kunnskapen, øker smerten.”

Utfordringene ved å utføre en teknikk kan justeres på mange måter slik at vanskelighetsgraden stadig øker: i bevegelse, med ulik motstand, i ulike retninger, mot venstrehendte, mot høye/lave og så videre. Bare fantasien setter grenser her. Vær målbevisst og sett opp konkrete delmål!

Målet er at du mer eller mindre alltid skal kunne utføre teknikken. Selv om du er fullstendig utslitt på slutten av en kamp, og du er ute av balanse, skal du være i stand til å kaste din tokui waza.

Den eneste måten å bli i stand til å utføre din teknikk raskt på er ganske enkelt å trene på å utføre den hurtig. Vær veldig nøye med å utføre hele bevegelsen korrekt når du øker hastigheten. Sørg for nok hvile i startfasen fordi det er lett å slurve dersom musklene (og hodet) er trøtte. Merker du at du gjør teknikken feil, bør du sette ned farten igjen.

I tillegg til å trene stillestående, må du selvsagt trene teknikken i bevegelse. Forsøk først med opptegnede retninger som fram, tilbake, sidelengs og i sirkel. Deretter i kombinasjon og tilslutt i et tilfeldig mønster. Så snart du behersker teknikken i disse retningene må du øke hastigheten. Som alltid er det viktig at hver eneste teknikk utføres riktig!

Del 3 – Randori og konkurranse

De aller fleste konkurranseutøvere har tenkt nøye gjennom hvordan de skal forbedre sine spesialteknikker. En metode som har vist seg å være effektiv dersom man vil utvikle en ny tokui waza er progresjonsmetoden. I korte trekk går den ut på å prøve teknikken et par ganger mot likeverdig (eller svakere motstand). I det øyeblikk du har suksess med teknikken på ett nivå, forsøker du teknikken på et høyere nivå. Dette er en prosess som kan ta alt fra noen uker til flere måneder – avhengig av dine forutsetninger.

I denne fasen kan det oppstå flere vanskeligheter. De fleste av disse kan du klare å løse selv. Men noen kan være så å si umulige for utøvere å løse selv. Her kan treneren være en god støttespiller. Be treneren om å studere deg og din teknikk over en periode.

Del 4 – Avanserte utfordringer

Still deg selv alle spørsmål du kan komme på av typen “Hva gjør jeg dersom..?” Gi deg selv gode svar på alle spørsmålene! Her er noen aktuelle utfordringer:

[list type=”check”]
  • Grep – hva gjør jeg hvis tori bryter mitt grep?
  • Finter – Kan jeg noen forberedende finter?
  • Uke – reagerer ikke som planlagt
  • Stive armer – hvordan komme forbi ukes armer?
[/list]

 

Related Posts
  • Har du jobbet mer med treningsformer i forhold til favoritteknikker? Jeg tenker særlig på innlæring av flere enn én teknikk, for akkurat det klarer vel de fleste. Mitt inntrykk er at det er når flere teknikker skal læres problemene oppstår.