Du har kanskje lagt merke til at man kan trene judo på mange ulike måter – med og uten partner, med og uten motstand, med og uten bevegelse. Treningen som skjer med eller uten bevegelse kan analyseres på følgende måte:

    • Ingen bevegelse – Fokuset er i denne fasen å oppdage sitt eget tyngdepunkt. Lær deg hvordan du skal stå eller ligge for å være i god balanse. Med god balanse mener man at du skal være i en posisjon som det vil koste minimalt med krefter å opprettholde. Jo mindre energi du bruker i en kamp på å holde balansen, desto mer kan du bruke på å nå andre mål (i selve kampen).
    • Bevegelse alene – Uanstrengte bevegelser krever balanse, styrke og koordinasjon. Uten slike egenskaper og ferdigheter må du hele tiden konsentrere deg om å holde balansen. Det er mange øvelser du kan gjøre uten partner for å lære deg nøyaktig hvor mye energi som er hensiktsmessig for å flytte kroppen fra punkt A til punkt B. Trening uten partner kan hjelpe deg til å unngå den klossete følelsen du får dersom du over- eller undervurderer hvor mye kraft som skal til for å utføre en bestemt bevegelse.
    • Bevegelse med en partner – Denne formen for trening kan for eksempel dreie seg om uchi komi eller yako soku geiko. Her skal man lære seg at i stedet for å reagere på hva motstanderen har gjort eller kommer til å gjøre, så skal man forsøke å være til stedet her og nå. Husk at en kamp er noe som skjer akkurat nå.
    • Bevegelse mot en partner – Bruk dine erfaringer til å skaffe deg en overlegen posisjon der du kan dominere din motstander og, om du vil, kaste vedkommende i bakken eller bruke en kontrollteknikk.

Kilde: The Four Stages of Effective Martial Arts Training

Tusen takk for stemmen din! Nå kan du fortelle hele verden om denne saken via sosiale medier:) .
Hva synes du om denne artikkelen?
  • Glimrende
  • Interessant
  • Kjedelig
  • Morsom
  • Intetsigende