Du har kanskje lagt merke til at man kan trene judo på mange ulike måter – med og uten partner, med og uten motstand, med og uten bevegelse. Treningen som skjer med eller uten bevegelse kan analyseres på følgende måte:

  • Ingen bevegelse – Fokuset i denne fasen er å oppdage sitt eget tyngdepunkt. Lær deg hvordan du skal stå eller ligge for å være i god balanse. Det høres kanskje banalt ut, men det kreves faktisk en viss grad av kroppsbeherskelse for å kontrollere dette skikkelig. Med god balanse mener man at du skal være i en posisjon som det vil koste minimalt med krefter å opprettholde. Jo mindre energi du bruker i en kamp på å holde balansen, desto mer kan du bruke på å nå andre mål i selve kampen. Det kan for eksempel dreie seg om å komme i posisjon for å utføre en teknikk.
  • Bevegelse alene – Uanstrengte bevegelser krever balanse, styrke og koordinasjon. Uten slike egenskaper og ferdigheter må du hele tiden konsentrere deg om å holde balansen. Det er mange øvelser du kan gjøre uten partner for å lære deg nøyaktig hvor mye energi som er hensiktsmessig for å flytte kroppen fra punkt A til punkt B. Trening uten partner kan hjelpe deg til å unngå den klossete følelsen du får dersom du over- eller undervurderer hvor mye kraft som skal til for å utføre en bestemt bevegelse.
  • Bevegelse med en partner – Denne formen for trening kan for eksempel dreie seg om uchi komi eller yako soku geiko. Her skal man lære seg at i stedet for å reagere på hva motstanderen har gjort eller kommer til å gjøre, så skal man forsøke å være til stedet her og nå. Husk at en kamp er noe som skjer akkurat nå.
  • Bevegelse mot en partner – Bruk dine erfaringer til å skaffe deg en overlegen posisjon der du kan dominere din motstander og, om du vil, kaste vedkommende i bakken eller bruke en kontrollteknikk.

Kilde: The Four Stages of Effective Martial Arts Training